Kun hvis du har lyst / Margaux Fragoso / 318 sider
Gads Forlag. ISBN 9788712045533
Anmeldt 24/8 2011, 07:15 af Mie Poulsgaard Jørgensen

En selvbiografisk fortælling om livet i en pædofils kløer

Margaux Fragoso har en PhD i engelsk og creative writing. Hun er født i 1979, bor i USA og er mor til en lille datter. Dette er hendes selvbiografiske historie om hendes opvækst med et forhold til en pædofil. Kun hvis du har lyst blev solgt til udgivelse i flere end 20 lande allerede inden udgivelsen i USA.

Margaux Fragoso vokser op i New Jersey som datter af en amerikansk mor og en far fra Puerto Rico. Hun vokser op under turbulente forhold med en dominerende, undertrykkende og aggressiv far og en underdanig, psykisk syg mor, der i løbet af Margaux’ barndom bliver indlagt på psykiatrisk afdeling utallige gange. Faderen er psykisk nedladende over for moderen og senere også datteren. I starten er han meget afvisende og i løbet af hendes barndom bliver han direkte verbal aggressiv. Bl.a. nævner Margaux en episode, hvor faderen giver hende skylden for, at moderen har mistet forstanden og siger til hende, ”du har ingen skam i livet. Ingen stolthed. Ingen værdighed. Ingen klasse. Ingen samvittighed. Ingen følelser. Ingen selvrespekt. Du er et uhyre”.

Margaux’s liv tager dog en drejning, da hun bliver syv år og møder Peter Curran, der på daværende tidspunkt er 51. Peter charmerer hendes mor og fører Margaux ind i en fantasiverden. I Peters hus er der mange dyr og hans hjem bliver hurtigt et tilflugtssted for Margaux og moderen i en verden, hvor faderens vrede regerer. Margaux, der i bund og grund er et svigtet barn, oplever hos Peter at være centrum, altid midtpunktet for Peters opmærksomhed og affekt. Peter nøjes dog ikke længe med at være hendes uskyldige legekammerat, han bliver samtidig hendes reservefar og hendes elsker.

Langsomt – men sikkert – manipulerer han Margaux indtil hun er på kanten af selvmord. Det starter med kys, der udvikler sig til tungekys og senere oralsex indtil de, da Margaux fylder 16 har fuldbyrdet samleje. Peter manipulerer hende med dårlig samvittighed og får spundet hende i et net, hvor han får hende overbevist om, at hun kun skal gøre det, hvis hun har lyst. Men Margaux er konstant bange for at miste Peter og giver sig derfor ofte hurtigt. Hele forholdet holdes hemmeligt, Peter får Margaux overbevist om, at deres forhold er naturligt, men at omverdenen vil fordømme dem og skille dem fra hinanden i en sådan grad, at Margaux lyver for hendes venner, familie og socialrådgivere om realiteten af deres forhold. Margaux, der vokser op med en svigtende far, er dødsensangst for at miste Peter og har et ambivalent forhold til Peter, på samme måde som til faderen ”Jeg følte en sær trang til at løbe hen og kaste mig i favnen på ham, men jeg var bange for at han ville skubbe mig fra sig”.

Kun hvis du har lyst er Margaux’ fortælling om hendes 15 år lange forhold til Peter, indtil han begår selvmord som 66-årig. I forbindelse med hans selvmord begynder hun at nedskrive sin selvbiografi, hvoraf resultatet er denne bog. Bogen giver et rystende indblik i den pædofiles tankegang og metoder. Allerede i prologen og også i efterskriftet, udstyres læseren med redskaber til at forstå den pædofiles handlinger. Den er en bog, der er relevant for alle, da den dokumenterer, hvordan en pædofil kan tryllebinde et barn og de videre konsekvenser af et sådant forhold. Margaux forklarer, at ”pædofile går ofte efter børn fra problemhjem som mit, men de kan også narre gennemsnitsfamilier til at tro, at de er helt almindelige mennesker eller ligefrem mønsterborgere. Pædofile er mestre i bedrag, fordi de også excellerer i selvbedrag. De narrer sig selv til at tro, at det, de foretager sig, er uskadeligt”.

Bogen berører et dybt tabubelagt emne, hvorfor dens belysning er desto mere vigtig, for kun gennem oplysning, kan vi blive bedre til at aflæse de signaler, både barnet og den pædofile udsender. Bogen er ikke just nem at læse netop pga. dets emne, men informativ og rystende ærlig. Margaux formår at skrive bogen på en sådan måde, at man sætter sig ind i et barns tankegang, Margaux som i bund og grund manglede kærlighed og opmærksomhed fra forældrene, hvorfor en mand som Peter nemt kan udnytte dette barns længsel.

Margaux forsøger ikke at retfærdiggøre Peters handlinger men forklarer, hvordan hans tankegang fungerer, og hvordan et tab af Peter tillige ville være et stort tab i Margaux’ liv. Hvordan hun på samme tid foragtede og forgudede ham. Bogen giver derigennem en bedre forståelse af, hvordan et sådant forhold opstår. Selve handlingen er som førnævnt grusom og Margaux fortæller hudløst ærligt om de fysiske og psykiske overgreb, hun oplevede igennem det 15 år lange forhold, hvorfor bogen vil berøre læseren, og den er således ikke er for sarte sjæle, hvorfor den netop derfor er relevant, for kun igennem oplysning, kan en lignende skæbne forhindres for andre små, uskyldige børn.