Mest læste
[Teateranmeldelse]

1 - Teateranmeldelse
Hedda Gabler
2 - Teateranmeldelse
De 3 musketerer
3 - Teateranmeldelse
Mord på Skackholm Slot
4 - Teateranmeldelse
Mens vi venter på Godot
5 - Teateranmeldelse
Frk. Julie
6 - Teateranmeldelse
Maskerade
7 - Teateranmeldelse
Den Lille Havfrue - The Musical
8 - Teateranmeldelse
Yahya Hassans digte
9 - Teateranmeldelse
Jeppe på Bjerget
10 - Teateranmeldelse
Vi elsker thaidamer

Et juleeventyr Teatret Møllen
Anmeldt 22/11 2022, 21:14 af Hans Christian Davidsen

Meget teater med få midler


Meget teater med få midler

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Teatret Møllen kan rigtig meget med ganske lidt. Hvor nogle teatre kommer med det helt store og blæser budskabet lige ud i ansigtet på publikum, løfter egnsteatret fra Haderslev sine forestillinger med enkle rekvisitter, lader skuespillet åbne rummet og skabe flere dimensioner og frem for alt publikum selv tænke med.

Her i november og december 2022 er teatret på danmarksturné med Charles Dickens’ Et juleeventyr . Ole Sørensen og Iza Mortag Freund får i løbet af få minutter publikum draget med ind i et troværdigt og intenst univers.

Man kommer helt med ind til kernen af Charles Dickens’ fortælling om den gamle sure, gnier Scrooge, der har nok i sig selv og sine penge og skider på menneskene omkring ham.

Den simple morale er, at han skal fatte, at det er ham, der er galt på den. Men med tre ånder, der leder ham igennem processen på vej til erkendelsen, bliver handlingen original, vedkommende og alment menneskelig.

Kontrasten trækkes enkelt op. Ole Sørensen er den gamle og aggressive hanelefant - klædt i sort. Den unge og yndige Iza Mortag Freund - klædt i hvidt - klarer meget elegant et kalejdoskop af roller med vægt på de tre ånder.

Elegant vekslen
Hun ændrer på intet tidspunkt på sin fysiske fremtoning ved for eksempel kostumeskift, men veksler elegant mellem stemmeføring - godt hjulpet på vej af lyssætningen og lydteknikerens effekter - samt mellem kropssprog.

Det er virkelig godt tænkt det her og meget dragende. Det er den slags, der skaber teater af kvalitet. Iza Mortag Freunds formidable skuespil løfter niveauet. Det er måden, hun bevæger sig på og taler på, der skiller hendes mange roller så klart fra hinanden.

Ole Sørensen er med grøde i stemmen, sammenknebne øjne og sin måde at aflevere giftighederne på perfekt til rollen som Scrooge. Og så undgår han at forsimple Scrooge til et entydigt dumt svin, men giver ham menneskelige dimensioner, som mange af os - hvis vi kigger lidt ind i os selv - kan identificeres os med.

Hans åbenbaring, overgangen fra dumt svin til en næstekærlig hyggeonkel, bliver heller ikke noget postulat, og denne overgang kræver ikke blot smidigt skuespil, men også en virkningsfuld åbning af hele rummet på scenen. Og for søren, hvor dette kammerspil bare magter denne svære opgave.

Fyldt med nærvær
Mens Scrooge af ånderne - med et virkningsfuldt ekko og lysekrone på hovedet - udfordres på sin livsførelse, åbnes det lille lukkede kontor med en enorm regnskabsbog til et større rum, når de bageste vægge trækkes ud til siden og bliver fyldt med lys bagfra. Denne fysiske scenografi bliver dermed en parallel til åbningen af Scrooges’ indre univers. Publikum ser det og føler det.

Hvis du har chancen for at tage ind og se denne forestillingen andre steder, så gør det. Den er fyldt med nærvær og intensitet, og det er noget, jeg på det seneste har savnet i dansk teater. Møllens måde at behandle Dickens’ stof på er bare magisk.

Forrige anmeldelse
« Fodbold fodbold fodbold «
Næste anmeldelse
» Who Killed Don Calzone? »