Markedskommunikation / Susanne Meldgaard et al / 280 sider
Hans Reitzel. ISBN 9788741265490
Anmeldt 13/4 2018, 19:26 af Birgitte Amalie Thorn
Klassisk lærebog til et innovativt område
Klassisk lærebog til et innovativt område
« TilbageHar man brug for at få styr på sine gloser og værktøjer inden for markedskommunikation, er der nu en ny bog på gaden. Markedskommunikation er tænkt som en grundbog til dem, der studerer til markedsføringsøkonom, multimediedesigner eller serviceøkonom. Men de, der i en eller anden udstrækning arbejder med markedskommunikation i det daglige, kan også få noget ud af den. Selv ved jeg mere om kommunikation end om markeder, og derfor har bogen bidraget til at give mig en basal marketingforståelse. Og man bliver vel aldrig for gammel til en grundbog.
Markedskommunikation er opdelt i tretten kapitler, der fører læseren igennem først et teoretisk fundament omkring kommunikation og branding, dernæst de nødvendige strategier samt målsætninger og endelig til den konkrete eksekvering. Kapitlerne er logisk opbygget, illustreret med diverse modeller og cases og afsluttes desuden med en række repetitionsspørgsmål, så læseren kan tjekke indlæringen. Kombineret med layoutet fremstår bogen alt i alt lækker og overskuelig og som en klassisk lærebog. Bortset fra en håndfuld smuttere i kildeparenteserne i et enkelt kapitel er den også flot korrekturlæst.
Prismæssigt er den ikke billig, og jeg ville ikke selv have købt den som privatperson, men forfatterne henvender sig som nævnt ovenfor også til en anden primær målgruppe end undertegnede. For til trods for at mine forkundskaber og mit vokabularium inden for emnet var i den lavere ende, har jeg fået en del ud af Markedskommunikation. Navnlig nogle af de senere kapitler i værket om søgemaskineoptimering (SEO), content marketing og Facebook-markedsføring er interessante. Med inddragelse af medier som Instagram, Facebook og YouTube fremstår bogen desuden så opdateret som det nu er muligt, når det drejer sig om et område i konstant udvikling.