Captain America – Winter Soldier / Fahrenheit / 320 sider
Tekst: Ed Brubaker, ill: Steve Epting, Mike Perkins, John Paul Leon, Tom Palmer & Frank D’Amata
Anmeldt 4/2 2022, 11:50 af Torben Rølmer Bille

Bedre end filmen

Bedre end filmen

Idet man gæster Kapellet, vil den opmærksomme læse måske allerede have opdaget hvor vellykket undertegnede i sin tid syntes filmversionen af Captain America: Winter Soldier var, men det er først her, i starten af 2022 at tegneserien som filmen tog udgangspunkt i er blevet gennemtrawlet. Dette skete også nærmest ved et tilfælde, for pludselig dukkede der en stor papkasse op med spritnye udgaver af både klassiske og nyere Marvel-tegneserier op.

I den kommende tid vil du således kunne læse undertegnedes anmeldelser af bl.a. Frank Millers Daredevil og tegneserien som Infinity War er baseret på. Forlaget Fahrenheit og tegneseriebutikken Faraos Cigarer er nemlig gået sammen om, at få Marvel tilbage på det danske tegneseriemarked, så de begyndte i 2020 at udgive Marvel-tegneserier ud på dansk, alle trykt på tykt, glittet papir og med fast indbinding. Kort sagt, virkelig lækre sager at have stående i reolen, medmindre man hører til de Marvelfans, der insisterer på at ens tegneserier skal være på originalsproget.

Winter Soldier var altså at finde i denne imponerende pakke og selv om historien minder en del om den man får serveret i filmversionen, så skulle det vise sig at tegneserieversionen af den dramatiske fortælling om Captain Americas komplicerede forhold til dennes trofaste håndlanger Bucky faktisk ender med at være mindst lige så god, hvis da langt bedre end filmen.

Dette skyldes primært at tegneserien, selvsagt byder på flere figurer og handlingstråde end de man oplever i filmen. Dette kommer næppe som en overraskelse for de læsere, der både holder af superheltetegneserier og filmene med og om dem. Da det er to ret forskellige medier, er der jo ting man forholdsvis nemt kan gøre i tegneserieformatet, som slet ikke fungerer på film og omvendt.

I den tegnede version af Winter Soldier er læseren vidne til at handlingen bogstaveligt talt skydes i gang på en helt anden måde end i filmen, for i tegneserien [og her spoiler Kapellet udelukkende starten af historien – red.] er læseren vidne til at Captain Americas dødsfjende nummer et: Red Skull helt køligt likvideres af en toptrænet snigmorder. Selv om dette drab muligvis burde gøre Caps liv mindre kompliceret, så er han selvfølgelig stålsat på at finde ud af, hvem der trykkede på aftrækkeren, når nu ikke det var ham selv.

En anden handlingstråd som heller ikke var med i filmen, er at fortællingen er centreret om at generhverve end af de såkaldte ’kosmiske terninger’, et objekt der potentielt kan forstærke ejermandens kræfter i en helt uhørt grad. Det vil sige, ejeren af denne terning bliver ikke nær magtfuld som den, der får fat i den Evighedshandsken (den som Thanos benytter til at knipse halvdelen af galaksens indbyggere væk med – red.) men mindre kan også gøre det. Apropos Thanos, så optræder disse kosmiske terninger også i tegneserieversionen af Den kosmiske krig (org. Infinity War der vil bliveanmeldt senere her på disse sider og et par uger.

Det som film og tegneserier til gengæld har til fælles er historien om hvordan Captain Americas våbenbror Bucky forvandlet til den skræmmende snigmorder Winter Soldier. Dette foregår i tegneserieversionen også på en noget anden måde end i filmen, men på sæt og vis bliver denne fortælling langt mere vedkommende i tegnet form. Muligvis er det fordi tegneserien tager sig bedre tid og giver mere plads til at nuancere deres indbyrdes forhold men det føles i al fald i denne anmelders optik, meget bedre afviklet i tegneserien.

Winter Soldier er godt fortalt og rimeligt fint tegnet. Skal man tage de kritiske briller helt frem på snudeskaftet, så kan man godt påstå, at tegningerne (der selvfølgelig ændrer sig lidt alt efter hvilken tegner og farvelægger der er sat på opgaven) varierer i kvalitet. Det bliver dog indimellem en anelse generisk tegnet. Eksempelvis kunne visse ansigtsudtryk og den måde slagskyggerne falder over barkede mænds ansigter, godt være lavet bedre. Det betyder dog mindre, for idet man læser Winter Soldier så vil de fleste sikkert i stedet fokusere mere på selve handlingen og de obligatoriske vilde actionsekvenser.

Det er også fedt, at forlagene har valgt ikke kun at udsende selve Winter Soldier historien, men også at inkludere det ’one-shot’ hæfte, som fungerer som en slags supplerende historie. Her får læseren baggrunden for en bifigurs død. En figur som den primære fortælling ikke dækker i andet end en kort bemærkning. Kort sagt, så er Winter Soldier en superhelteudgivelse, der til trods for at den måske rent visuelt ikke er decideret imponerende (og dette er jo også – som i al anmelderi - et spørgsmål om personlige præferencer) en udgivelse der giver sin læser alt det som man kan håbe på at få; følelser, baggrund og en god portion action. Man har ikke nødvendigvis nødig at være kæmpestor fan af den patriotiske superheltefigur, for at finde Winter Soldier et interessant bekendtskab.