Captain America: Hvid / G. Floy Studio / 160 sider
Tekst: Jeph Loeb, ill: Tim Sale
Anmeldt 1/5 2017, 09:25 af Torben Rølmer Bille

Veltegnet nostalgi med et menneskeligt ansigt

Makkerparret Loeb & Sale har altid været garant for tegneserier af høj kvalitet, både hvad angår streg og fortælling. Tidligere har vi her på kapellet set dem tackle DC-figurer som Batman, men også Marvelhelte som Daredevil, Hulk og Spiderman har de to skabt deres særlige historier med, i hhv. Daredevil: Gul, Hulk – Grå og Spiderman - Blå. For de der undrer sig lidt over titlernes kombinationer af heltenavne og farver, så løftes lidt af sløret for årsagen til denne praksis i det interview med serieskaberne som kommer til allersidst i deres seneste værk: Captain America – Hvid.

Selv om man (som undertegnede) måske ikke er den største fan af denne meget patriotiske og til tider ideologisk belastede superheltefigur, så er det stadig en ren fryd at dykke ned i Loeb & Sales univers. Selv om de basalt set præsenterer en fortælling som fans kender i forvejen, så gøres dette på en helt unik og meget stemningsfuld måde, der cementerer at man læser en gennemarbejdet tegneserie skabt af folk der lige er to hak bedre end mange af de øvrige serieskabere på markedet – i al fald når man taler om udgivelser om mainstream superhelte.

Opmærksomme læsere vil måske anfægte ovenstående påstand om at nærværende anmelder ikke holder synderligt meget af Captain America, for var der ikke noget med at selvsamme fyr hyldede begge film om superhelten ? Jo, det er rigtigt, men selv om filmmagerne har været gode til at benytte figuren kreativt, i stedet for udelukkende at skildre den propagandistiske figur i dennes oprindelige form, så fylder tegneserieudgivelserne med Captain America ikke mange centimeter i hjemmets tegneseriereol. Captain America : Hvid vil dog få en fremtrædende plads på den, for den er, som antydet, både velskrevet og ikke mindst virkeligt fedt tegnet.

Selv om det er muligt at fortælle aktuelle historier med Captain America så har Loeb & Sale valgt at fokusere på en af de episoder i supersoldatens liv, der er mest skelsættende for dennes karakteropbygning, nærmere bestemt Kaptajnens forhold til hans første sidekick Bucky. Buckys død har om noget formet figuren til sin nuværende form, lidt lige som mordet på Batmans forældre, havde en afgørende indflydelse på den unge Bruce Waynes liv.

Det er faktisk fantastisk at Loeb & Sale helt undgår at vise os præcis hvad der skete med Bucky, men i stedet fokuserer på de personlige erindringer og smertefulde historier som Steve Rogers tænker tilbage på, når han tænker tilbage på sin ven. Selv om fortællingen foregår under Anden Verdenskrig, med den groteske Red Skull som over-nazi-skurk, så er det ikke det der er bliver fortællingens hovedfokus. Det er derimod forholdet mellem Kaptajnen og den knægt der fulgte ham i tykt og tyndt gennem de første krigsår.

Idet forfatterteamet har valgt denne tilgang til fortællingen, har det samtidig givet dem mulighed for at skabe samme form for retrostemning som man også har kunnet opleve i de noir-inspirerede Batmanfortællinger. Loeb og Sale har tydeligvis en svaghed overfor 40’ene og 50’ernes stil og de passer da også uhyggeligt fint som rammer til de historier, de fortæller.

Læseren føres med på turen tilbage i tiden, helt til det første møde mellem Bucky og Kaptajnen. Her lister Bucky sig ind i Rogers’ telt lige som han er ved at skifte heltedragten ud med sin militæruniform. Idet knægten nu kender Caps hemmelige identitet, er han jo at betragte som lidt af en trussel, men dette ændrer sig hurtigt idet Kaptajnen opdager hvor dedikeret den unge mand er i hans ønske om at assistere superhelten i indsatsen mod den fælles fjende – i dette tilfælde nazityskland og Red Skull.

Konstant stiller Rodgers spørgsmål ved sin beslutning om at tage en ung, teenagedreng med sig dybt inde bag fjendens forsvarslinjer og det er blandt andet beslutninger som disse der plager den nu voksne superhelt. Samtidig oplever vi også hvordan Bucky reddede Kaptajnens liv, som i den scene hvor deres fly skydes ned over åbent hav.

Det er som nævnt en sand fryd at både læse den velfortalte historie samt at nærstudere de flotte, håndkolorerede tegninger der til sammen gør, at Captain America: Hvid ender med at være en superheltetegneserie, som alle der holder af genren burde anskaffe sig. Det er ganske enkelt fantastisk godt håndværk, både visuelt og indholdsmæssigt og mere kan man som seriefan vist ikke kræve af en ny tegneserie.