Mest læste
[Koncertanmeldelse]

1 - Koncertanmeldelse
Sinne Eeg og Touché
2 - Koncertanmeldelse
Abild
3 - Koncertanmeldelse
MC Hansen Band
4 - Koncertanmeldelse
Sinatra - En mand og hans musik
5 - Koncertanmeldelse
Helene Blum & Harald Haugaard med: Anna Lindblad, Petri Hakala, Antti Järvela og Sune Rahbek.
6 - Koncertanmeldelse
JazzKamikaze
7 - Koncertanmeldelse
Eivør
8 - Koncertanmeldelse
Bebiane Bøje
9 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben
10 - Koncertanmeldelse
Kuti Mangoes




Abild
Sønderborg Slot 12.05.2012
Anmeldt 21/5 2012, 20:50 af Hans Christian Davidsen

Gammel musik i moderne arrangementer


Gammel musik i moderne arrangementer

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Man ser dem for sig: De gamle slidte nodebøger, der har ligget på bymuseet i Faaborg i flere hundrede år. Støv og edderkoppespind er måske nok noget, der hører filmene til, men krøllede og slidte var de efter at have været med i spillemændenes bagage på Sydfyn på hestevognenes tid.

Det var den unge violinist Anna Aagaard Hansen, der gravede Mette Maria Jacobsens nodebøger frem. I 1767 bestilte Mette Maria Jacobsens far, en velhavende købmand i den sydfynske købstad, en nodesamling med dansestykker til hendes kommende bryllup. Komponisten bag musikken var Bartram Schade og stammede fra Glücksburg, hvor også den danske kongefamilie har sine rødder.

I forbindelse med den dansk-tyske musikfestival FolkBaltica 2012 gav den danske kvartet Abild flere koncerter i grænselandet, blandt andet på Sønderborg Slot.

På koncertprogrammet var den 240 år gamle musik, der blev vakt til live igen, efter at have slumret i arkivet på museet i Faaborg. Anna Aagaard Hansen har renskrevet noderne, og det er faktisk noget af et hestearbejde at transskribere dem i forhold til moderne nodeskrift. Om musikken nu også lød, som den gjorde i 1700-tallet? Næppe.

Nodebøgerne indeholder kun melodier og ikke mere. Resten er op til de fire musikere - Anna Aagaard Hansen (violin), Theis Juul Langlands (piano), Jonas Kongsted Frederiksen (violin, bratsch og mandolin) og Frey Thyrré Klarskov (guitar og diatonisk akkordeon) - at interpretere. Med nye arrangementer og nytilkomne instrumenter som piano og guitar, giver det musikken et touch fra det 21. århundrede. Nogle af de gamle sange blev ved koncerten i Sønderborg også spillet som vals, selv om denne pardans i tre fjerdedels-takt først dukkede op i 1800-tallet.

Stående bifald
Koncerten blev særdeles vellykket. Her var fire dygtige og engagerede musikere - pianisten rytmisk uddannet, de tre andre uddannet på folkemusiklinjen på musikkonservatoriet i Odense. Anna Aagaard Hansen er endnu ikke udklækket fra konservatoriet i Odense. Til gengæld er der snart noget andet, der skal udklækkes, kunne man se under kjolen.

Musikernes glæde ved at spille var åbenlys, og krydret med talent og teknisk kunnen smitter sådan noget i den grad af på publikum - der kvitterede med stående bifald.

God akustik
Det var altså primært kompositionsmusik, der blev spillet og ikke traditionel folkemusik, og det skete i en udmærket akustik på Sønderborg Slot, hvor trægulvet hjalp med til at kreere et godt, blødt lydbillede.

For nogle år siden markerede FolkBaltica den fynske komponist Rasmus Storm, der var fætter til Mette Maria Jacobsens mor, og det kan ikke udelukkes, at denne Rasmus Storm har føjet nogle melodier til i den gamle nodebog.

»Kinafareren« er dog med stor sikkerhed et originalt stykke musik fra bogen. Den velhavende fynske købmand stod i sine unge dage til søs og var flere gange i Kina. I det hele taget mindede det gamle materiale os om, at havet har forbundet mere, end det har skilt - og at landene omkring Østersøen på den måde har en fælles musikkultur. For eksempel i det sprælske stykke »Dans på dækket«. Musikken har vandret rundt ad handelsruterne på havet i gamle dage.

Historien var en vigtig del af Abilds koncert med fortællinger om dristige smuglertogter, hårde børster i brunkulslejrene i besættelsestidens Jylland og om den smukke Riborg Voigts triste romance med en ung H.C. Andersen. Dertil kom livlige reels og polonaiser og fiffige titler som »Reventlows Greatest Hits« og »Skrams Flak« om en grund i farvandet syd for Faaborg.

Forrige anmeldelse
« Jacob Fischer Trio og Francesco... «
Næste anmeldelse
» Channe Nussbaum & Spielniks »