Mest læste
[Koncertanmeldelse]

1 - Koncertanmeldelse
Sinne Eeg og Touché
2 - Koncertanmeldelse
Abild
3 - Koncertanmeldelse
MC Hansen Band
4 - Koncertanmeldelse
JazzKamikaze
5 - Koncertanmeldelse
Pligten Kalder
6 - Koncertanmeldelse
Helene Blum & Harald Haugaard med: Anna Lindblad, Petri Hakala, Antti Järvela og Sune Rahbek.
7 - Koncertanmeldelse
Veto
8 - Koncertanmeldelse
Eivør
9 - Koncertanmeldelse
Sinatra - En mand og hans musik
10 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben

La Tanya Hall-Andy Milne Kvartet
Flensborghus 14/3 2024
Anmeldt 15/3 2024, 17:10 af Hans Christian Davidsen

Sange fra ´The Great American Songbook´


Sange fra ´The Great American Songbook´

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

La Tanya Hall afkræfter fordommene om en professors ydre fremtoning. Stilsikker og elegant gik hun ind på scenen og sang sig sammen med sine tre dygtige musikere gennem et alsidigt repertoire af både moderne jazz og standarder gengivet på mere traditionel vis.

Men amerikaneren er professor i jazzsang ved et universitet i Ohio og i øvrigt gift med aftenens blændende pianist, canadieren Andy Milne.

Med sig til denne koncert havde ægteparret Hall og Milne den danske trommeslager Jonas Johansen og den dansk-canadiske bassist Craig Earle, der flere gange har spillet i Flensborghus i andre sammenhænge, senest i 2022 sammen med den brasilianske sangerinde Rosalia de Souza. Jonas Johansen spillede i ti år i band med den afdøde danske bassist Niels-Henning Ørsted Pedersen, helt frem til NHØP’s død i 2005.

Jeg tror ikke, jeg var den eneste, der blev totalt fascineret af Jonas Johansens trommespil. Han både tog teten og holdt sig loyalt i baggrunden, og regelmæssigt fik han på tom-tom’erne hældt et dejligt fyld ud over grundrytmen. Han er virkelig en solid trommeslager.

La Tanya Hall er en alsidig vokal, som hun boltrer sig i materialet fra “The Great American Songbook”, der er en slags kanon over de mest populære amerikanske show-sange og jazzstandarder, især fra 1920erne til langt op i 1950erne.

Sarkastisk
Det er især sange fra Hollywood og Broadway - et af aftenens højdepunkter var Oscar Hammerstein II’s Softly, As In a Morning Sunrise, som La Tanya Hall sang til udelukkende et dæmpet akkompagnement af Andy Milne.

Fats Waller er heller ikke til at komme uden om - da han levede, var det faktisk nemmere at springe over ham, så stor var hans fysiske fylde i bredden. Han var ikke blot humoristisk, han kunne være direkte sarkastisk.

Fats Wallers sang All That Meat And No Potatoes handler for eksempel ikke om dagens ret på den lokale kro, men er en beskrivelse af en kvinde med en stor bagdel og et mere beskedent forparti. La Tanya Hall havde absolut ingen vanskeligheder ved at udlægge teksten for et publikum, der for størstedelens vedkommende har været unge i 1960erne.

Der blev sat schwung i Flensborghus med en anden livlig Fats Waller-sag: Lulu’s Back In Town. Det var ikke Waller, der skrev den, men det var ham, der gjorde den kendt:

Gotta get my old tuxedo pressed,
Gotta sew a button on my vest,
'Cause tonight I've gotta look my best,
Lulu's back in town

La Tanya Halls klang, frasering og register var helt i top, og tilmed gjorde hun også meget ud af historierne bag sangene.

Abbey Lincoln’s skønne sang A Turtle’s Dream er eksempelvis en fortælling om at ville være alt det, man ikke er. Også i sit vokale udtryk fik La Tanya Hall gjort det klart, at en skildpadde kun spilder sin tid ved at drømme om at være hurtigt.

Med andre ord: Erkend at du er en skildpadde - og stå ved det. Så bliver livet lettere at holde ud.

Trommeslageren er allerede omtalt i begejstrede vendinger. Lad os endelig ikke glemme aftenens pianist og bassist. Selv den bedste sangerinde er ikke meget værd uden musikere, der sætter barren højt.

Forrige anmeldelse
« Snorre Kirk European Quartet «
Næste anmeldelse
» Danmarks Undeerholdningsorkeste... »