Hotel Transylvania 3 – A Monster Vacation (97 min.) Købefilm / Sony
Anmeldt 28/1 2019, 14:00 af Torben Rølmer Bille

På krydstogt med Dracula

På krydstogt med Dracula

Der findes mange eksempler på succesfulde tegnefilmsserier, der burde være stoppet for længst (var der nogen der sagde Ice Age?), for selv om man havde succes med en række fede karakterer og fandt et publikum til hele to film, så er spørgsmålet om man også kan gøre det en tredje gang? Dette har folkene bag Hotel Transylvanien i al fald forsøgt, for det seneste skud på stammen: Hotel Transylvania 3: A Monster Vacation er netop udkommet på BluRay, DVD og diverse streamingtjenester.

Den nye film har som titlen (og overskriften) antyder, valgt at sende Dracula, hans familie og slænget af monstre som de omgås på ferie. Nærmere bestemt er det Draculas datter Mavis, der kan se at hendes far har brug for et afbræk fra sit daglige arbejde som bestyrer af verdens mest (u)hyggelige hotel i Transylvanien. Hvem der passer hotellet, mens alle monstrene tager på deres monstrøse krydstogtsrejse, melder historien dog ikke noget om.

Fatter Drac er også en smule ensom, selv om han helst ikke vil indrømme det overfor sig selv. Mavis har dog ikke booket turen, fordi hun gerne vil finde en mage til sin papa, men mest af alt fordi hun gerne ser, at fatter bruger mere tid sammen med sin nærmeste familie. De forskellige destinationer som de besøger på deres færd bærer også præg af, at det er monstre, som er på tur. Først sejler slænget sammen med alle de mange andre gæster til Bermudatrekanten, derefter går alle i land på en øde ø og selvfølgelig skal turen rundes af med et smut forbi det legendariske Atlantis, der i denne version dog minder mere om Atlantic City.

Filmen starter dog et helt andet sted. Her møder vi slænget på et tog engang omkring 1900. De har forklædt sig (dårligt!) som almindelige passagerer, men kort tid efter sparkes døren til kupeen ind af selveste Abraham Van Helsing. De der har læst eller set Dracula, vil vide at Van Helsing jo er den vampyrjæger, der ender med at få has på greven. I Hotel Transylvania 3: A Monster Vacation er Van Helsing dog alt andet end kompetent, for ikke alene får han hverken fanget eller dræbt Dracula på toget, i en efterfølgende montage ser vi hvordan den blodsugende greve snører Ambraham gang, efter gang, efter gang.

Seeren får også meget hurtigt at vide at selveste Van Helsing også lurer ombord på krydstogtskibet, for selv om han måske er over hundrede år gammel, så opgiver han selvfølgelig ikke så let. Han har lagt en skummel plan om at endegyldigt få sat en stopper for monstrene han har jagtet i alle disse år, men for at kunne føre denne plan ud i livet, skal han bruge et helt specielt artefakt, der heldigvis befinder sig netop i Atlantis.

Hotel Transylvania 3: A Monster Vacation er en ganske morsom animationsfilm, der sagtens kan ses af hele familien, især de der i forvejen er glade for monstre og de andre film i serien. Der spildes ikke en eneste dråbe blod (faktisk kan det også undre anmelder en smule, hvordan Drac i det hele taget er i stand til at fungere) og selv om der de er dramatiske scener undervejs, så er de hverken så voldsomme eller så skæmmende, at de vil være i stand til at give nogle familiens medlemmer mareridt.

Filmen er glimrende animeret og helt personligt knuselsker anmelder den bevidst stiliserede version af Dracula. Især i filmens åbningssekvens leges der meget med hans figur, men det gælder også de øvrige monstre, der til trods for deres aparte udseende, trodser tyngdeloven og bevæger sig graciøst gennem filmen. Det er næsten på højde med Disney og Pixar, men animatorerne prøver vist også bevidst om at skabe en lidt anden animationsstil end deres konkurrenter.

Stemmeskuespillet er samtidig veloplagt. Dette gælder i al fald de originale amerikanske stemmer, for Billefamiliens yngste valgte at det var sådan filmen skulle ses, så han samtidig kunne træne sit engelsk! (Kapellets redaktør har ikke nødig at nævne at han var endog meget stolt – og glad – over den beslutning). Efterfølgende er der også blevet set et par scener med danske stemmer og de virker også til at være rigtigt gode, selv om de måske ikke helt er i stand til at levere de samme platte ordspilsjokes på samme måde, som originalen.

BluRay-skiven er ud over hovedfilmen traditionen tro fyldt med en masse ekstramateriale, blandt andet to kortfilm med de kære monstre, flere featuretter om filmens tilblivelse, mm. Omfattende ekstramateriale er måske noget man tager som en slags selvfølge, men det vidner også om at man stadig får mere for pengene som filmsamler når man køber filmen på en skive, end havde man blot valgt at streame.

Filmen er ikke helt så god som de to andre film i serien, og selv om det da er en god idé at lade hovedkaraktererne tage på tur, så vidner dette også lidt om, at det vil være usmart at lave en fjerde film i serien. Desuden ender denne tredje film (uden at afsløre detaljerne) med at vi ser monsterfamilien være i harmoni og nærmest lykkelige. Kapellet mener at dette godt kunne være for evigt. Der er trods alt grænser for hvor mange monstergags man kan finde på.