Mest læste
[Tegneserieanmeldelse]

1 - Tegneserieanmeldelse
Fimbulvinter
2 - Tegneserieanmeldelse
En dyne af sne
3 - Tegneserieanmeldelse
Batman – Bogen om Nattens Ridder
4 - Tegneserieanmeldelse
Når jeg ikke er til stede
5 - Tegneserieanmeldelse
Det kinesiske værelse
6 - Tegneserieanmeldelse
Goliat
7 - Tegneserieanmeldelse
Einherjar
8 - Tegneserieanmeldelse
Mimbo Jimbo
9 - Tegneserieanmeldelse
Kakofonia
10 - Tegneserieanmeldelse
Flere Post-It monstre




The Walking Dead, vol. 1-3 / Forlaget Fahrenheit / Hver 136 sider
Tekst: Robert Kirkman, ill: Tony Moore, Charlie Adlard
Anmeldt 11/12 2012, 21:32 af Jørgen Riber Christensen

The Walking Dead


The Walking Dead

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

The Walking Dead kan du vælge at læse på din Kindle som graphic novel, du kan købe de amerikanske hæfter enkeltvis eller samlet i tykke bøger, du kan se tv-episoderne, der er et computerspil, eller du kan foretrække at læse de gråtonede graphic novels på dansk. Her de tre første samlinger udgivet af forlaget Fahrenheit oversat af Paw Korsbæk Mathiasen.

Som titlen angiver handler serien om de levende døde, nemlig zombier, der er monstrenes proletariat, og som altid optræder en masse. Derfor er selv den langsomme zombie-version farlig. Serien skildrer det postapokalyptiske samfund, hvor en lille gruppe overlevende sammen må forsvare sig mod en verden befolket af de smitsomme og kannibalistiske zombier. Seriens anslag er hentet næsten direkte fra John Wyndhams ligeså postapokalyptiske klassiker, Day of the Triffids, hvor hovedkarakteren ligesom hovedkarakteren i The Walking Dead, politibetjenten Rick Grimes vågner op på et hospital til en totalt forandret verden, hvor overlevelse er en bestandig kamp.

Hvad handler den lange serie da om? Er det kun kampen mod zombieren? Svaret er så langt fra. Ved en nylig eksamen i Mediefag på Aalborg Universitet gav en studerende netop en oversigt over handlingen i den første sæson af tv-serien og scener i tegneserien, idet hun havde optalt sekunder af scener eller antal rammer, hvor handlingen drejede sig om enten zombier eller familie. Resultatet var, at i tv-serien var der kun 19 % til zombier og 81 % til familien, og i tegneserien var den tilsvarende fordeling 33 % og 67 %. Denne overvægt af familiediskursen er en indikator, der peger på, hvad monstre kan bruges til. De er sådan set kun katalysatorer, der sætter en anden handling end dem selv i gang. På baggrund af zombie-apokalypsen er The Walking Dead en undersøgelse af tilstanden af det amerikanske samfund i dag, hvor det fremgår at familieinstitutionen er mindst lige så truet, som den er et ideal.

Selve handlingsmønsteret i The Walking Dead er en variation over rejse og belejring. Den lille gruppe overlevende, i forskellige par- og familiekonstellationer, rejser gennem landet, indtil de når til et sted, som de mener, er sikkert, fx et stort fængselskompleks med høje mure og hegn omkring. Her belejres de da af zombie-horderne, indtil de må rejse videre.

Gruppen af personer repræsenterer et mikrokosmos af det amerikanske samfund. Her er der igen tale om en stærk påvirkning, nemlig fra John Fords western Diligencen (Stagecoach) fra 1939. Også i denne film må hovedpersonen rejse igennem farefuldt territorium, nemlig vildmarken, hvor Apacheindianerne lurer og angriber. Symbolikken går her på 30'erne økonomiske depression. Ligesom i The Walking Dead er der i Diligencen en opfordring til nationalt sammenhold på tværs af sociale og andre skel. Tonen i The Walking Dead er dog langt mere dyster og tragisk, og denne serie er ekstrem i sine grafiske beskrivelser af vold, død og tortur.

Undertitlerne på de tre bind: "Til døden os skiller", "På farten" og "Tryg bag tremmer" illustrerer hver for sig familiediskursen, rejsen og belejringen, og disse tre bind er spændende. Imidlertid, når dette handlingsmønster er lagt fast, kan man som læser også gå fast, idet resten af serien da forekommer som variationer over dette tema, der ikke kan opbyde den samme grad af spænding, men tematisk kommer der den tragiske dybde, at de overlevende må redefinere, hvem de er på baggrund af deres nye situation. Den dystre pointe er, at det er menneskerne der bliver de vandrende døde, idet de må opgive deres medmenneskelighed og vandre hvileløst fra sted til sted.

Forrige anmeldelse
« Flere Post-It monstre «
Næste anmeldelse
» Prototype »