Scott Pilgrim & den utrolige tristesse / Aben maler / 192 sider
Tekst: Bryan Lee O’Malley, ill: Bryan Lee O’Malley
Anmeldt 24/5 2010, 21:11 af Torben Rølmer Bille

Desværre allerede halvvejs

Desværre allerede halvvejs

Det er vist ingen hemmelighed at både anmeldere og seriefans holder meget af slackerfyren Scott Pilgrims eventyr. Selv de, der først for nyligt er begyndt at interessere sig for tegneserier kan tilsyneladende lide ham, som eksempelvis drømmepigen Katie, der i Matthew Vaughns filmudgave af Mark Millars Kick-Ass fortæller at hun ikke normalt er til tegneserier men at hun da godt kan lide Scott Pilgrim.

Opskriften på Pilgrims succes er ganske ligetil, men samtidig også svær at kopiere. Serien har konstant leget med både tegneseriens formsprog samtidig med at den har budt på et væld af popkulturelle referencer (som de fleste generation X, Y og Z’ere skælmsk kan smile og nikke genkendende til) men også fordi serien, på trods af sin umiddelbare naive streg og overdrevne virkemidler, stadig fortæller en ganske vedkommende historie om den svære kærlighed, venskaber og naturligvis musik.

Desværre er vi allerede nået halvvejs i sagaen om den canadiske knægt og hans kamp mod alle Ramonas ekskærester – for som det eksplicit bliver sagt i tredje del, så står Scott, som en anden eventyrhelt, overfor at skulle besejre alle Ramonas syv ekskærester i mad til mand-dueller, før han kan være helt sikker på at få sin udkårne helt for sig selv. Værre endnu er det at Ramonas tredje ekskæreste nu dater Scotts tidligere kærlighed Envy Adams.

Man bør absolut ikke lade sig ploppe ned i Scott Pilgrims univers her i tredje del, for det ret omfattende persongalleri og deres indbyrdes relationer kræver som oftest den uddybning, der er at finde i de to forrige udgivelser. Man kunne måske godt nøjes med at læse handlingsreferatet på bagsiden, men da Pilgrims univers er befolket med et ganske omfattende persongalleri, så går man i så fald glip af en masse fine detaljer.

En af de mest morsomme scener i denne tredje del er der hvor Scott og Todd skal battle ved at løbe gennem butikken Honest Eds – uden at bruge deres overnaturlige evner. Umiddelbart lyder det ikke som den store udfordring, men tydeligvis er Eds butik (der måske bedst kan sammenlignes med en mellemting mellem en enorm Tiger butik og et lagersalg) for meget for de to kombattanter. En skælmsk kommentar til sådanne frygtelige forbrugsoaser.

I august måned i år bliver Scott Pilgrim omsat til film af englænderen Edgar Wright, som tidligere har givet verden Shaun of the Dead og Hot Fuzz, og der er allerede en trailer klar som kan give os et indblik i hvordan den færdige film vil tage sig ud, men det skal være usagt om filmen vil kunne leve op til de forventninger, som fans af Pilgrim sidder med. Der er naturligvis en mængde handlingselementer, der ikke kan nå at blive del af den endelige film og fra traileren at dømme, lader det til at filmen fokuserer langt mere på kampene Scott har med Ramonas ekskærester og langt mindre på Scotts band, hans skæve vennekreds eller alle de hverdagssituationer som i lige så høj grad kendetegner serien og gør den læseværdig.

Rådet må derfor være at Aben Maler skynder sig at få de sidste tre Scott Pilgrim albums på gaden inden filmen kommer til efteråret, så alle fans kan få det de hungrer efter og så serien ligger klar til alle de nye potentielle fans, der med garanti kommer til at holde af filmen og derfor søger mod tegneserien.