Husvild / Fahrenheit / 160 sider
Tekst: Lars Kramhøft, ill: Lars Kramhøft
Anmeldt 30/3 2023, 09:00 af Torben Rølmer Bille

København på godt og ondt

København på godt og ondt

Sidst Kapellet anmeldte en tegneserie af Lars Kramhøft var i 2020 i forbindelse med den ret så fremragende Noget frygteligt er altid lige ved at ske. Nu er der så kommet en ny tegneserie fra hans hånd, nemlig Husvild, der er en opsamling og opdatering af Working Poor. Det var en serie, som Kramhøft både gjorde tilgængelig i serieform online, og som var til at få som regulære tegneserieudgivelser.

Husvild er dog i modsætning til Working Poor (ifølge de oplysninger, som er inkluderet i udgivelsen) både dansksproget, har fået tilføjet en hel del nyt materiale og dele af fortællingen, der er blevet tegnet lidt om. Hvad disse ændringer konkret består i, kan Kapellet ikke konkret pege på, da det udelukkende er den nye tegneserie, som anmelder kender til.

Historien er en helt klassisk dannelsesroman i tegneserieform. Vi følger en unavngiven ung mand, ganske løst baseret på Lars Kramhøfts egne oplevelser. Han drømmer store drømme om at blive en anerkendt forfatter. Med Hemingway og andre tunge litterære skikkelser som vores helts forbilleder drages han af storbyen og flytter derfor fra den trøstesløse provins til København. Det viser sig dog hurtigt, at drømmen om et bohemeliv som hårdtarbejdende forfatter i storbyen er væsentligt anderledes end det, han drømte om.

Som titlen antyder, er der store dele af handlingen, der fokuserer på, hvor vanskeligt det er for vores hovedperson at finde et sted at bo i hovedstaden. Som langt de fleste ved, er det både dyrt og ikke mindst besværligt at finde en bolig til billige penge i København. Samtidig skal vor unavngivne helt også finde både sig selv og forsøge at danne relationer til de mennesker, han møder på sin vej. Venter kærligheden måske ikke også derude et sted?

Hovedfortællingen er derfor centreret omkring hovedpersonens personlige udvikling. Vi følger vores (anti)helt fra jobafslag til jobafslag i hans forsøg på at finde sig en sød kæreste og samtidig at realisere drømmen om at få sat gang i forfatterkarrieren. Det er en både realistisk og bittersød historie, der viser at livet ikke altid former sig, som man måske havde håbet på det ville. Desuden er historien også fortalt med en stor portion ironi og humor, hvilket gør at der bliver skabt en rigtig fin balance mellem alvor og sjov.

Kramhøft er en virkelig god tegner og selv om udgivelsen er i sort/hvid, så er der masser af spræl i de enkelte rammer. Disse er i øvrigt meget traditionelle, idet siderne – med få undtagelser – er inddelt i ni lige store rektangulære felter, hvor der er givet plads til både handling og tekst. Når der på den vis ikke leges mere med rammeformatet, så gætter Kapellet på at et sikkert er fordi fortællingen oprindeligt optrådte i et digitalt onlineformat, der muligvis har udfordret formsproget.

Den nye tegneserie er, lige som Noget frygteligt er altid lige ved at ske, en meget personlig og ærlig fortælling, der tager udgangspunkt i forfatterens egne erfaringer og livsbetragtninger. For at kunne skelne fakta fra fiktion, har Hr. Kramhøft tilføjet et slags appendix til den nye udgivelse. Her deler han, med konkrete sidehenvisninger til tegneserien, en række informationer om de mange referencer til virkelige personer, konkrete steder og selvoplevede begivenheder. Dertil kommer, at han i disse fodnoter også fortæller lidt om, hvad han har foretaget af ændringer fra Working Poor til den nye tegneserie. Det er faktisk meget spændende læsning, idet den meget direkte, ærlige tekst synes at fungere fint som en slags ledsager til fiktionen.

Slutresultatet er, at Husvild bliver en meget læsværdig og velfortalt tegneserieoplevelse, der ikke kun tegner et billede af den unge lidende kunstners rådvilde liv, men som i lige så høj grad også kan ses som et slags samtidsportræt af storbylivet vores såkaldte ’velfærds’-samfund og oplevelsen af mødet med dette. Dertil kommer at den også får tegnet et billede af Danmarks hovedstad og (nogle af) de mennesker, der bor dér. Det kan godt fornemmes som en kritik, men det er samtidig en kærlig en af slagsen.

Kapellet vil derfor varmt anbefale Husvild – og dette ikke kun fordi forlaget har valgt at bringe et citat fra Kapellets anmeldelse af i>Noget frygteligt er altid lige ved at ske på omslaget.