Effekten af Susan / Peter Høeg / 336 sider
Rosinante. ISBN 9788763832649
Anmeldt 16/6 2014, 22:33 af Christina Mohr Jensen

Peter Høegs særlige kvinder

Peter Høegs særlige kvinder

De fleste danskere kender Peter Høegs solide skønlitterære forfatterskab herunder værket Frøken Smillas fornemmelse for sne (1996) og senest værket Elefantpassernes børn (2010). Derfor er der ikke overraskende stor polemik og interesse, når han sætter et nyt skønlitterært barn i verden. Denne gang hedder barnet Susan Svendsen, og bag det lidt ordinære navn gemmer sig en langt fra ordinær kvinde.

Susan Svendsen er mor til to og har et skrantende ægteskab – og cirka heromkring stopper det ordinære vedrørende Susan og hendes familie, der er omdrejningspunkt i værket. Susan er fysiker – en svært logisk og rationel kvinde, der noget mindre logisk, er gift med den danmarkskendte komponist og levemand Laban Svendsen. Sammen har det umage par tvillingerne Thit og Harald – disse falder ej heller ind under kategorien standard teenagers. Til trods for at Susan beskriver og taler om verden i fysikkens termer (man begynder at overveje om man skal have sine skolepenge tilbage), går det hurtigt op for læseren, at Susan heller ikke er så ordinær, logisk og rationel når det kommer til stykket. Hun besidder en besynderlig evne beskrevet som Effekten, der på forunderlig vis virker som det rene sandhedsserum på de mennesker, hun er omkring. Ikke blot er folk ærlige i hendes nærvær, men i nærheden af andre, synes de folk Susan omgiver sig med, at krænge enhver tanke, bekymring og lyst ud.

Mord, magt og overlevelse
Netop denne evne bliver en redning og forbandelse for Susan og familien, efter at de alle fire på afstand af hinanden på en tur til Indien bliver involveret i eskapader, der truer med at sende dem alle i fængsel. Heldigvis tilbydes familien en redning; hvis Susan kan få klarlagt omstændighederne og indholdet af et særligt møde i den mystiske og nu nedlagte Fremtidskommission, vil familien gå fri. Den på overfladen tilforladelige opgave viser sig dog hurtigt at vende familiens liv op og ned, og inden der vendes mange sider, har det første attentatforsøg mod Susan og familien fundet sted. Her starter bogen, og her starter en ret så hæsblæsende roman, der trækker læseren ind i de mørkeste afkroge af dansk politik, ned i hemmelige gange under Københavns centrum, og vi introduceres til en uhyggelig plan for fremtidens Danmark, eller hvad der nu er tilbage. En plan der er kickstartet af en gruppe unge menneskers forudsigelser om fremtiden for mange år tilbage.

Derudover føres vi igennem Susans livshistorie. En historie om at miste en mor og om at få en ny, i en kvindelig Nobelpris-modtager i fysik. Denne historie trækker spor ind i den realtid bogen foregår i. Susan er en kvinde med mange modsætninger og netop brudfladerne mellem etik og logik, det fysiske og forunderlige og intelligens og action, gør værket interessant.

Action og intelligens i en skøn blanding
Effekten af Susan bliver klart en af de bøger, som Danmark vil læse her til sommer. Den er i Jyllands-Posten omtalt som ” en apokalyptisk videnskabs-thriller” – og jeg kan ikke placere den og benævne dens genre og indhold bedre selv. Den er velskrevet, velkomponeret og tilpas action præget til, at folk vil tage den til sig. Det er en af den slags bøger man ikke har lyst til at ligge fra sig – og selv når man gør, pusler Susans forunderlige person i ens baghoved. Susan er langt fra en kedelig kvinde, og hun er heller ikke en af dem, man ikke glemmer lige foreløbigt.