Miraklernes tid / Karen Thompson Walker / 272 sider
Lindhardt og Ringhof. ISBN 9788711404386
Anmeldt 4/9 2012, 21:37 af Christina Mohr Jensen

Miraklernes tid

Miraklernes tid

I bogen Miraklernes tid følger vi betweenageren Julia på 11 år, mens hun beretter om en verden, der forandrer sig i dobbelt forstand. Bogen er forfatteren Karen Thompson Walkers debutroman. Til trods for forfatterens umiddelbare nye indtræden på forfatterscenen er Karen Thompson Walker dog langt fra uvant med litteraturen, da hun har arbejdet som redaktør på det amerikanske forlag Simon & Schuster. Denne erfaring mærkes i romanen, og dette er formodentlig årsagen til, at værket er solgt til udgivelse verden over, anmeldt i både New York Times, The Guardian mf., og med bogens historie og form skulle det ikke overraske, hvis bogen også bliver filmatiseret.

Fylo- og ontogenese i et værk
Bogen fortælles som nævnt af den 11-årige Julia, der værket igennem beretter om både sin egen og den menneskelige races udvikling, fra sit hjemsted i solrige Californien. Julia befinder sig på det tidspunkt i tilværelsen, hvor nogle piger får øjnene op for drengene, får øjnene op for at forældre også bare er mennesker, barndomsvenskaber bliver til komplicerede og intrigerige relationer, og hvor man i det hele taget skal til at forholde sig til, at barndom bliver til ungdom og til tidlig voksenalder. Dette er det ontogenetiske perspektiv i bogen.

Samtidig med dette sker der noget uventet og forfærdeligt. Trods mange års fokus på global opvarmning, terrorisme og diverse pandemier, overraskes menneskeheden af et naturfænomen. Noget er sket, og jordens rotation, som man kender den, ændrer sig med den konsekvens til følge, at døgnet dag for dag bliver længere og længere. Først ved ingen rigtigt, hvad det betyder, men en fornemmelse af panik breder sig og sikkerhedsrum og nøddepoter af mad og drikke fyldes op som i tiden omkring den kolde krig.

Den ændrede natur viser det sig at få vidtrækkende konsekvenser - hvordan håndterer dyrene og afgrøderne det hastigt forlængede døgn? Og mere praktisk, hvordan organiserer man samfundet – efter ny eller gammel tid? Denne menneskets tilpasning til de nye forhold, markerer det fylogenetiske perspektiv i bogen.

Fængende i Hollywood stil
Værket Miraklernes tid fungerer godt med denne vekselvirkning mellem fortællingen om Julias egen menneskelige, identitetsudvikling og udviklingen i samfundet, kulturen og den menneskelige biologi, som jordens ændrede rotation forårsager. Det giver et troværdigt indblik i, hvordan det føles at stå på tærsklen til det tidlige voksenliv, hvor det kan føles som om selve oplevelsen af væren ændrer sig. Endvidere virker bogen tilstrækkeligt researchet ift., hvad de faktiske konsekvenser ville være af en ændret rotation og det gør alt i alt bogen troværdig og interessant.

Dog forsøger værket også at fange to meget store fortællinger i en relativ kort roman, hvilket desværre får den konsekvens, at vi hverken kommer i dybden med Julias personlige og følelsesmæssige udvikling og ej heller i dybden med betydningen af den ændrede rotation. Derfor får man som læser lidt fornemmelsen af et værk, som mere eller mindre bevidst, måske er skrevet til at blive en af de værker, der ender på det store lærred, fordi der ikke er meget tid til dvælen og detalje. Det er positivt på den måde, at værket er underholdende, at det ikke kræver en større kognitiv investering hos læseren og dermed egner bogen sig godt til kategorien hyggelæsning. Det er dog også negativt fordi man bevæger sig hastigt igennem beskrivelser, der kunne have draget nytte af en smule mere dybde og detalje – for det fortjener historien når alt kommer til alt.

Bred appeal og spændende læsning
Med værket Miraklernes tid er der til trods for den lettere overfladiske fortællerstil, tale om et spændende værk, der egner sig godt til en bred læserskare. Selvom bogens hovedfortæller er en pige på grænsen til teenagertilværelsen, er værket ikke specielt feminint i sit appeal og ej heller stilet og begrænset til læsere i protagonistens aldersgruppe. Tvært imod er der tale om et værk, man både kan anbefale til de lidt yngre og ældre læsere. Værket rummer nemlig både elementer af genkendelighed ift. beskrivelserne af Julias opfattelser af sig selv og sine omgivelser og er tillige et spændende tankeeksperiment ift., hvad små ændringer i naturens rytme kan få af konsekvenser for økosystemet. Derfor er der ikke noget at sige til, at bogen Miraklernes tid har vundet stor international interesse.