Mest læste
[Filmanmeldelse]

1 - Filmanmeldelse
Homeland – sæson 1, 2 & 3
2 - Filmanmeldelse
Drengen i den stribede pyjamas
3 - Filmanmeldelse
Alting bliver godt igen
4 - Filmanmeldelse
Abraham Lincoln – Vampire Hunter
5 - Filmanmeldelse
Heksen
6 - Filmanmeldelse
Herskab og tjenestefolk: Den komplette samling
7 - Filmanmeldelse
Johan Falk – Gruppen for særlige indsatser
8 - Filmanmeldelse
Krokodillebanden 3 – Alle for en
9 - Filmanmeldelse
Armadillo
10 - Filmanmeldelse
Encounters




Steve Jobs: Visionary Genius (54 min.) Købsfilm / Imperial Entertainment A/S
Anmeldt 10/12 2012, 19:36 af Mette Krucov Rieks

Ikke nogen visionær biografi


Ikke nogen visionær biografi

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Steve Jobs er – som det meste af jordens befolkning ved – manden bag de verdenspopulære Apple-produkter som MacBook’en, iTunes, iPod’en, iPhonen, iPad’en. Han er Apple. En biografi om Steve Jobs vil derfor uundgåeligt også centrere sig om det firma, han var med til at bygge op fra de første små komponenter. Filmen tager således udgangspunkt i den version af Steve Jobs, som vi alle kender; ham, der står bag Apple og virksomhedens store succes.

Rent filmisk fortæller ”Steve Jobs – Visionary Genius” historien om Apple-stifteren gennem både gamle og nyere filmoptagelser (eksempelvis fra Jobs’ populære translokationstale til afgangsklassen fra Stanford University i 2005 eller Apples populære produktpræsentationer) samt forskellige stillbilleder, der består af både pressebilleder og billeder fra private sammenhænge. Biografien begynder med et for IT-kendere velkendt billede af en skærm fra en Apple-computer, hvorpå der startes en film. Herefter begynder en næsten kronologisk fortælling fra mødet mellem en ung og energisk Steve Jobs, som møder en ligeså Steve Wozniak, og indtil førstnævntes død i 2011. Kronologien fastholdes gennem det meste af filmen, men indimellem brydes denne tidsmæssige rækkefølge af hændelser, som da fortællingen om iPod’en og iTunes brydes for at berette om problematikken mellem Pixar og Disney og Steve Jobs’ rolle i denne sag, for derefter at vende tilbage til Apples succes med iPod’en og iTunes. Problemet i dette er ikke, at kronologien brydes; det fungerer tværtimod ofte som et godt fortællermæssigt greb. Problemet er nærmere, at der ikke synes at være en tydelig hensigt med at gøre det, og derfor bliver denne del af historien om Pixar og Disney et forstyrrende element i filmen fremfor at give et bredere og mere fyldestgørende billede af Steve Jobs og de mange projekter, han var en del af.

Foruden filmoptagelser og stillbilleder bæres filmen også frem af interviews med forskellige kilder. Vi hører blandt andet fra Steve Wozniak, medstifteren af Apple, John Scully, forhenværende administrerende direktør hos Apple Computer samt Leander Kahney, forfatter til bogen ”Inside Steve’s Brain”. Disse interviewpersoner bidrager med en god og vigtig indsigt til biografien, som ikke kan skabes blot ved hjælp af filmoptagelser og stillbilleder, idet der også er behov for at høre personer med en særlig viden fortælle om Steve Jobs og hans betydning for Apple. Problemet med filmens brug af kilder er dog desværre, at et par af dem virker for unuancerede i deres udtalelser, fordi der kun fokuseres på det positive, Steve Jobs har gjort for IT-verdenen. Det medfører, at personerne som kilder fremstår utroværdige og ensidige i deres udsagn. Det havde i stedet klædt filmen at inddrage personer, som gennem deres kommentarer kunne være med til at vinkle filmen, således at den i sit fulde billede fremtræder mere nuanceret. Denne følelse af en nær helliggørelse af Stev Jobs understøttes også af filmens brug af voice-over og musik. Særligt i de første minutter, hvor Jobs’ meritter præsenteres, giver den grandiose musik og voice-overens toneleje en fornemmelse af, at dette handler om mere end ”blot” en mand, der har udviklet nogle af verdens mest populære, brugervenlige medier.

Betragter man filmens visuelle udtryk mere dybdegående, springer det i øjnene, at skaberne bag har optaget filmen i 4:3 format og ikke det mere almindelige 16:9 format. Dermed omkranses billedet af to sorte felter, hvilket virker forstyrrende, da vi som seere er vant til film og tv i sidstnævnte format. Derudover er filmoptagelserne og stillbillederne ikke alle i samme størrelse, så udover de sorte felter, ser man ofte også et gråt felt, der udfylder resten af billedet. Samlet set efterlades man som seer derfor med en følelse af, at der ikke har været det store budget bag filmen. Der er før lavet film og dokumentarer uden den store økonomisk rygstøtte, og et lille budget ville ikke være et problem, hvis filmen i sig selv som fortælling var stærk nok til at overskygge det mangelfulde visuelle udtryk. Filmen har dog desværre, som det er nævnt oven for, andre udfordringer, hvilket medfører, at den visuelle stil bliver et forstyrrende element på linje med de ovennævnte fortællermæssige og kildemæssige problematikker.

”Steve Jobs – Visionary Genius” er en biografisk film, som giver et for mange allerede velkendt indblik i Steve Jobs og hans betydning for Apples store succes. Den tager udgangspunkt i mange af de historier, der har været fortalt om i pressen eller via firmaet selv, og derfor er det en film, som ikke tilbyder noget nyt for de mange mennesker, der i forvejen kender til Steve Jobs. For de personer, der ikke ved, hvem han er, er det dog en fin og hurtig indgang til de vigtigste hændelser i hans liv.


Forrige anmeldelse
« Neverland «
Næste anmeldelse
» Killing them softly »


Filmanmeldelser