Den Lange Halloween / G. Floy Studio / 376 sider
Tekst: Jeph Loeb, ill: Tim Sale
Anmeldt 27/10 2013, 21:03 af Teddy Tofte

Batman – År To

Batman – År To

Hvis du har læst og har både Nattens Ridder Vender Tilbage og År Ét stående på din boghylde, er der ingen tvivl om, hvad dit næste køb skal være: den længe ventede oversættelse af Batman-klassikeren af teamet Loeb/Sale, Den Lange Halloween.

Hvis den prisbelønnede Nattens Ridder Vender Tilbage var om en gammel Bruce Wayne der vender tilbage i masken og kappen efter flere års otium, og hvis den lige så elskede År Ét var om en Bruce Waynes første år som Batman, kan der ikke være nogen tvivl om, at Den Lange Halloween foregår i samme univers. Den handler om Batmans andet år i Gotham City som den maskerede kriminalitetsbekæmper. (Dark Victory kan siges at være År Tre og vi håber derfor, at også denne graphic novel snart bliver udgivet på dansk.)

På coveret af denne danske udgave står der følgende: ” Den Lange Halloween er mere end en tegneserie. Det er en episk tragedie”. Det er et citat af Christopher Nolan og ordene er så sande, som de er sagt. Den Lange Halloween er blevet en moderne klassiker i Batman-mytologien, som inspirerede mange af elementerne i Nolans anden film om den kappeklædte hævner, The Dark Knight. Det er en episk fortælling om tragiske begivenheder, med fantastiske illustrationer og en fængende historie. Bogen indeholder et interview med Nolan og manuskriptforfatteren David Goyer, som begge roser Den Lange Halloween til skyerne og anbefaler den på det varmeste.

Selve historien finder sted i Bruce Waynes tidlige karriere som Batman, hvor han bliver involveret i et klassisk mysterium om en mystisk morder, som dræber sine ofre på amerikanske helligdage. Den starter i juni måned (et halvt år efter År Ét), med en helt genial hyldest til The Godfather, og slutter et år senere på allehelgensaften. Batman arbejder sammen med den offentlige anklager Harvey Dent og politimanden James Gordon for at finde ud af, hvem denne Holiday-morder er, før et nyt offer bliver fundet hver måned. Det er en gåde, som vil få konsekvenser for skabelsen af en af Batmans farligste skurke, To-Fjæs.

Den Lange Halloween er lige dele noir, lige dele superhelteunderholdning og lige dele episk tragedie. Det er ikke kun en af de bedste Batman-fortællinger, jeg nogensinde har læst. Det er også en af de bedste graphic novels, jeg har haft fornøjelsen af at blive suget ind i. Jeg vil betragte den på lige fod med Alan Moores og Dave Gibbons prisvindende Vogterne (Watchmen).

Illustrationerne er virkelig flotte og føles tredimensionelle. Gotham City bliver skildret i en noir-agtig atmosfære med masser af skygger og med en stemning, der er meget ægte. Der er en specifik scene, hvori Harvey Dent, Batman og Gordon står på et hustag, og hele dialogen, den måde figurerne er tegnet på, deres samspil er virkelig et stykke kunstværk, som er et museum værdig.

Selvom bogen ikke er så alvorlig som År Ét, er den ikke desto mindre lige så underholdende og lige så mindeværdig. Vi bliver præsenteret for en lang række af Batmans skurke, som Jokeren, Gækkeren og Kattekvinden, men forfatter Jeph Loeb formår også at kaste mindre kendte ansigter ind i mængden, som Solomon Grundy. Selvom Batmans konfrontationer med hans skurke er læseværdige og en fryd for øjnene, er det trekløveret og deres samspil – Batman, Dent og Gordon – som er hovedattraktionen.

De fleste, som læser Den Lange Halloween, er bekendt med Harvey Dents tragiske rejse fra succesfuld offentlig anklager til psykopatisk forbryder og det er en rejse, som både forfatter Loeb og tegner Tim Sale har formået at indfange ganske glimrende i bogens tegneseriepaneler. Når Christopher Nolan siger, at det er en episk tragedie, kan jeg kun igen give ham ret. Der er en scene i The Dark Knight, som der er en direkte hyldest til denne bog, hvor Batman og Dent brænder et pakhus ned, fyldt med sorte penge, men i filmen er det Jokeren, der gør det.

Som konklusion må jeg sige, at denne historie er et mesterværk. Ikke kun for hjernen, men også for øjnene. Batman-fans har ingen undskyldning: denne bog skal læses. For nyankommne, som har set The Dark Knight-trilogien, vil bogen være et godt sted at begynde, men det vil måske være en god idé at kigge lidt i År Ét først.

Danmark har i for lang tid undværet den natlige superhelt på tegneseriehylderne og som kompensation får vi nu i 2013 to enorme bøger om ham. Det er en tendens, som meget gerne må fortsætte, og jeg tager hatten af for de forlag, som tør vove sig ud i at udgive disse fantastiske bøger.