Københavnermysteriet / Eudor / 80 sider
Tekst: Frank Madsen & Jens Olaf Pepke Pedersen, ill: Sussi Bech
Anmeldt 18/12 2023, 09:08 af Torben Rølmer Bille

Fakta kommer snigende

Fakta kommer snigende

Leg og lær. Gamification. Spilbaseret læring. Edutainment. Kært barn har mange navne. Til dette begreb burde man tilføje ”tegneseriebaseret læring” for tegner Sussi Bech har sammen med sin mand Frank Bruun Madsen og Jens Olaf Pepke Pedersen skabt Københavnermysteriet, en tegneserie hvor man gennem en mystisk skattejagthistorie gennem København nærmest uden at vide det samtidig bliver indført i fysikkens lange naturvidenskabelige historie.

I tegneserien følger vi fire gymnasieelever der har dannet en form for loge hvis slogan er ´Per Segnities ad Astra´ (Med dovenskab mod stjernerne). De har besluttet sig for at læse så lidt op på deres eksamen som muligt og forsøger at dele fifs til at komme lettest gennem deres prøver, når de mødes i et hemmeligt baglokale på Auresteen Gymnasium som en af dem opdagede ved et tilfælde da han hackede sig ind i skolens intranet for at rette på sine karakterer. I det gamle boglager ifører de fire sig på bedste Ørkenens sønner-manér fez og taler om hvordan de bedst kan komme udenom lektielæsning og tests.

Det er dog ikke der tegneserien starter. For hver af logens medlemmer har på skift modtaget en mystisk besked fra en ukendt, trenchcoat-bærende person, der blot kalder sig ”F”. Denne mystiske skikkelse leder gruppens medlemmer til bl.a. Glyptoteket, observatoriet i Rundetårn, ned i cisternerne under Søndermarken og til Det kongelige Bibliotek. Her lykkes det ham med nød at næppe at smutte fra dem igen. De er alle sammen interesserede i at finde frem til hvem det monstro er der på denne vis driver gæk med dem. Før de dog kan få langt en egentlig slagsplan for at få afsløret Fs identitet, modtager de flere invitationer til nye mødesteder i indre by.

I vanlig god stil, skal Kapellet selvsagt ikke afsløre hvordan det hele hænger sammen, endsige hvad årsagen er til at F. har planlagt disse natlige udflugter til forskellige prominente adresser i København. Som antydet så får læseren undervejs også gennem de fire gymnasieelevers oplevelser serveret et indblik i hvordan naturvidenskaben, især den måde fysikken gennem de sidste 2500 år har forsøgt at forstå verden og naturfænomenerne på. Dette sker ikke med løftede pegefingre, for idet man læser tegneserien, så bliver de forelæsninger og præsentationer, som eleverne støder på undervejs, en nærmest naturlig del af jagten på F.

Selve tegneserien strækker sig over 65 sider men fra side 66 og de næste 15 sider frem, inviteres den interesserede læser på en mere tekstrig gennemgang af fysikkens historie. I denne del er der indtil flere henvisninger til Ørsted - en anden lærerig tegneserie af Bech & Co., der handler om opdagelsen af elektromagnetismen. Denne sidste del af bogen er meget tekst- og informationstung og på ingen måde så underholdene som tegneserien der går forud. Til gengæld giver denne anden del et ganske fint overblik over den måde fysikken har udviklet sig fra antikkens Grækenland, over oplysningstidens store tænkere til Einstein, Bohr, Farraday og mere tidsvarende videnskabsfolk. Denne del undersøger især forholdet mellem filosofi og fysik og er for at gøre læseoplevelsen lidt mere lækker krydret med Sussi Bechs illustrationer af bl.a. videnskabsmændenes kontrafej.

Vender vi for et øjeblik tilbage til selve tegneserien, så er den fint eksekveret. Den viser med al tydelighed, lige som bl.a. Ørsted gjorde det, at Sussi Bech er en dygtig tegner, der kan mere end blot at sætte kulør på det gamle Ægypten. Især skildringerne af de velkendte Københavnske bygninger, museer og interiører er utroligt fine. Samtidig er tegneserien flot farvelagt, så helhedsindtrykket bliver meget indbydende.

Københavnermysteriet ender derfor med at være en tegneserie der fungerer fint efter sin hensigt. Dens indledende kriminalfortælling sørger for at drage læseren ind i historien og selv om de sidste 15 sider er ganske tørre i sammenligning, så kan det jo være at der er enkelte læsere der er blevet så tilpas nysgerrige på fysikkens historie at de fortsætter med at læse. Én ting er jo at dette er et album der henvender sig til alle os der elsker tegneserier, men måske er kernepublikummet i særdeleshed fysiklæreren, der gerne vil gøre sig lidt mere populær hos sine elever ved at uddele en tegneserie som et supplement til de mere tørre fysikbøger.