Mest læste
[Sagprosaanmeldelse]

1 - Sagprosaanmeldelse
En morders bekendelser
2 - Sagprosaanmeldelse
Under tvang - minerydningen ved den jyske vestkyst 1945
3 - Sagprosaanmeldelse
De udvalgte – på flugt for livet
4 - Sagprosaanmeldelse
Kønsballade
5 - Sagprosaanmeldelse
Elevcentreret skoleledelse
6 - Sagprosaanmeldelse
Den store Storm P.-bog
7 - Sagprosaanmeldelse
Drengen der voksede op som hund
8 - Sagprosaanmeldelse
InterView – Introduktion til et håndværk
9 - Sagprosaanmeldelse
Fortrængt grusomhed – Danske SS-vagter 1941-45
10 - Sagprosaanmeldelse
Bourdieu for begyndere




101 danske designikoner / Lars Dybdahl (red.) / 463 sider
Strandberg Publishing . ISBN 978-87-92894-50-2
Anmeldt 16/4 2016, 07:57 af Michael Agerbo Mørch

Sensationelt værk om dansk design og dets egenart


Sensationelt værk om dansk design og dets egenart

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

At man sidder med en sensation i hånden, når man tager fat på 101 danske designikoner, er helt oplagt. Bogens massive udseende og typografisk enkle omslag får den til at ligne en kogebog fra Claus Meyer, hvilket allerede der vækker appetitten. Dansk design er kendt for sin minimalisme og kølighed, så valget af omslag sætter tonen fra starten. Bogens indhold er selvfølgelig det egentlige hit. 101 designikoner bliver gennemgået med fire sider til hver, der beskriver det enkelte produks tilblivelse, reception, udbredelse og spinoff. Teksterne er sat kronologisk op, begyndende med “Det musselmalede stel” fra før 1800 og sluttende med “Veryround stolen” fra 2006.

Gennem bogen møder vi designmastodonter som PH-lampen, Den røde postkasse fra PostDanmark, Ægget, Den runde stol, Legoklosen, Grundfos pumperne og NETTO-logoet. Som eksemplerne vidner om, forfalder bogen ikke til en bestemt genre eller skole, men breder sig over et bredt felt fra møbeldesign, industrielt design og grafik til interiør, tekstil og popkultur. Det er et fascinerende vingefang, vi får præsenteret med righoldige billeder som dokumentation.

Der er ikke mange fejlskud i udvalget, som redaktør Lars Dybdahl i indledningen præsenterer som det “vidtspændende og samtidig meget selektive udvalg”. Min eneste overraskelse var, at valget som et eksempel på et “life-saver”-design var faldet på Mikkel Vestergaard Frandsens “LifeStraw” fra 2005 – et vandfilter man kan bruge til at drikke rent vand med fra et beskidt vandløb eller sø, hvis adgangen til rent vand er forhindret. Det oplagte valg er fra min stol Olafur Eliassons “Little Sun”, der er en solcellelampe, der kan lyse efter solen er gået ned, hvilket giver mulighed for forbedret skolegang for verdens fattigste, der ikke har råd til elektricitet. Minor detail.

Bogen er et pulserende vidnesbyrd om en designtradition, der arbejder med at forfine og forbedre den hverdag, vi alle trasker rundt i. Redaktøren slutter bogen af med et interessant essay “Tendenser og platforme i dansk design”, hvor han giver en designhistorisk skitse og blandt andet opregner ti kendetegn for dansk design. Her vises blandt andet, at der i dansk design er en god tradition for at se kunsthåndværket som en innovationskilde for industrielt design. I en tid med stram styring af kulturpolitikkens midler er det jo områder som kunsthåndværk, der står for skud, men ringvirkningerne er så store, at man skal være varsom med at selektere i støtten. Det er sjældent givet på forhånd, hvem der kommer med det geniale nybrud. Heller ikke når det kommer til den nye trend inden for industrielt design.

101 danske designikoner er en gave. Den vil og kan rigtig meget. Både for fagpersoner og for lægfolk vil der være talrige aha-oplevelser, og som opslagsværk fungerer bogen også glimrende.

Forrige anmeldelse
« Narrativitet — Mellem sprog, ... «
Næste anmeldelse
» Best of – 67 x Kunst »