5ive Girls (95 min.) Købsfilm / Universal
Anmeldt 14/1 2008, 18:16 af Steen Christiansen

5ive Girls

5ive Girls

5ive Girls er en teen-horror film, som låner dæmonen fra Eksorcisten, karaktererne primært fra The Craft og prøver at samle trådene sammen til et fornuftigt hele. Det lykkes langt fra, og man må undre sig over hvad Ron Perlman tænkte da han sagde ja til filmen. Hans rolle er mindre, men selv her er det tydeligt at han kæmper med materialet for at få en ordentlig præstation frem. Det lykkes dog ikke, da hele manuskriptet er så kliché-fyldt og uoplagt, at man knap kan klandre de andre skuespillere for ikke at gøre det bedre - der er simpelthen ikke noget at komme efter.

Historien foregår på en katolsk pigeskole, hvor der for fem år siden skete noget ganske forfærdeligt og mystisk, som resulterede i at en af pigerne forsvandt. Nu er der blot fem nyankomne piger på skolen, en ung og striks forstanderinde (findes der andre, på katolske pigeskoler?) og en præst (Ron Perlman) som skal forsøge at rette op på disse fem uvorne tøser. Desværre er alting som det lader til, og pigerne trækkes ind i en kamp mod en gammel ondskab.

Ud fra denne beskrivelse virker filmen jo ganske tilforladelig, og man forventer en klichéfyldt, overnaturlig horror film, måske med noget umotiveret nøgenhed, nu hvor det jo foregår på en katolsk pigeskole. Desværre lykkes det aldrig for 5ive Girls at gøre noget særligt væsen af sig, og den falder direkte i genre-fælden med ureflekterede og ugennemtænkte klichéer. Alle genrefilm er naturligvis nødt til at benytte sig af genrens særegne greb, ellers vil det jo ikke være en genrefilm. Derfor er det forventeligt at 5ive Girls har chok-effekter og bloddryppende effekter. Men når en karakter bliver overrasket over at en anden uventet dukker op lige bag dem for tiende gang, mister det sin effekt. Her gør filmen slet ikke nok for at nytænke genren eller for at bruge konventionerne på en anderledes måde. Alt er set før, bedre udført og bedre tænkt.

Selv filmens forsøg på at være ironisk og dermed lægge distance til den egne konventioner mislykkes fordi filmen ikke vælger at overspille disse konventioner. I stedet ligger filmen et sted midt i mellem en spekulationsfilm og et seriøst genre-forsøg. Når nu filmen er så klichéfyldt, er det en fejl ikke at ville stå ved det. Den ironiske distance fejler, fordi filmen ikke er gennemført ironisk. Klichéerne forbliver klichéer, fordi filmen ikke holder fast i en spekuationsstrategi.

Dermed ender filmen med ikke at være cheesy eller trashy nok til spekulationsfilmelskere, og samtidig er den alt for uoriginal til dem der gerne vil have en gennemført horrorfilm. Ingen ordentligt udførte nedslagtninger af pigerne, stort set ingen umotiveret nøgenhed - slet ikke nok til et sleazepublikum - og ingen overraskende plotdrejninger. Kender man bare lidt til genren, har man gennemskuet det hele indenfor de første fem minutter, og det er simpelthen ikke godt nok, når resten er så middelmådigt. 5ive Girls ender med at være en omgang genre-bras af værste skuffe.