Mest læste
[Tegneserieanmeldelse]

1 - Tegneserieanmeldelse
Fimbulvinter
2 - Tegneserieanmeldelse
En dyne af sne
3 - Tegneserieanmeldelse
Batman – Bogen om Nattens Ridder
4 - Tegneserieanmeldelse
Når jeg ikke er til stede
5 - Tegneserieanmeldelse
Det kinesiske værelse
6 - Tegneserieanmeldelse
Goliat
7 - Tegneserieanmeldelse
Einherjar
8 - Tegneserieanmeldelse
Mimbo Jimbo
9 - Tegneserieanmeldelse
Kakofonia
10 - Tegneserieanmeldelse
Flere Post-It monstre

Anna Laurine Kornum / Hunov & Haffgaard / 72 sider
Tekst: Anna Laurine Kornum, ill: Anna Laurine Kornum
Anmeldt 26/10 2025, 09:58 af Torben Rølmer Bille

Fornem filosofisk formidling


Fornem filosofisk formidling

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Forfatter og illustrator Anna Laurine Kornum vandt med sin udgivelse Mit indre øje tilbage i 2022 Dansk Horrorselskabs pris i kategorien ´Årets bedste horrorudgivelse´. Af samme grund var anmelders interesse straks vakt, da det blev annonceret, at hun her i efteråret 2025 udsender en ny bog med titlen Min ven Nietzsche. Som titlen antyder, er dette ikke gys, men derimod en fortælling om et helt specielt venskab. Nærmere bestemt det der opstod mellem Georg Brandes og Friedrich Nietzsche.

Hvis man ser på Kornums biografiske data til sidst i Min ven Nietzsche, finder man ud af at hun ud over sit arbejde som kunstner har studeret biologi og filosofi på Københavns Universitet. Af samme grund virker hendes seneste udgivelse som et regulært con amore projekt. En bog, der har til hensigt at skildre disse to betydningsfulde kulturpersonligheders indflydelse på deres samtid og samtidig at vise hvor stor en rolle Brandes har haft på Nietzsches popularitetfor eftertiden.

Selv om vi har valgt at lægge denne anmeldelse i kategorien ´tegneserier´ kunne den lige så godt være endt under ´sagprosa´ for Min ven Nietzsche minder mindre om en tegneserie og mere om en imponerende flot billedbog for voksne, tilsat en betydelig mængde tekst. Bevares, der er talebobler, men størstedelen af teksten er enten beskrivende eller fortællende tekst, der indeholder såvel biografisk materiale om og citater fra Nietzsche. På flere sider optræder der godt nok forskellige billedrammer, men der er også masser af sider illustrationen strækker sig over begge sider, eller rent kompositorisk er placeret på den ene af de to.

Selv om bogen sidemæssigt ikke er omfattende, er der masser af information i både billede og ord. Samspillet mellem teksterne og illustrationerne resulterer i en både kompleks og interessant udlægning af Nietzsches liv og filosofi.

Kornums billeder er på én gang realistiske og kunstige. Eksempelvis kan man på dobbeltopslaget hvor Nietzsche befinder sig på Piazza Carlo Alberto i Turin, se selve pladsen og dens bygninger der er gengivet fotorealistisk som var det et et S/H fotografi og hvor Kornums figurer sidenhen er blevet tilføjet. Andetsteds kan man finde referencer til kunstens verden, som i den sekvens, hvor Nietzsche har vandret højt op i bjergene i Sils Maria og hér afbilledes som den ensomme figur i Caspar David Friedrichs berømte maleri Vandreren over tågehavet. Det er effektivt og i det hele taget har bogen overordnet set et unikt, stærkt grafisk udtryk.

Kornum er en virkelig dygtig tegner og er virkelig kompetent til at skabe en grafisk fortællestil, der passer fint til de meget dunkle filosofiske betragtninger som langt de fleste, der interesserer sig for Nietzsches filosofi i forvejen er bekendt med.

Bogen er inddelt i en række kapitler, der alle via deres overskrift handler om filosoffens skrantende helbred: Smitten, Synet, Hovedpinen, Sindssygen, Demensen & Blodpropperne. Det er ikke fordi Kornum antyder at Nietzsches tanker var syge, men derimod knytter hun filosoffens skrantende helbred og hans oplevelser til det tanker han udviklede.

En helt central scene i bogen er den, hvor Nietzsche overværer en kusk piske sin hest så voldsomt, at den efterfølgende dør. Nietzsche blev så overvældet af denne grusomhed, at han valgte at kramme det døende dyr for at trøste det. En situation der måske – måske ikke – fandt sted, men som alligevel går fint i tråd med hans menneskesyn.

I Kornums fine udgivelse får læseren ud over denne sekvens, en fin indførelse i Nietzsches unikke tanker og begrebsverden. Hans mest centrale pointer fremhæves og selv om de der måske ikke kender Nietzsche i forvejen godt kan have en smule vanskeligt ved at følge med i alle disse, så er det i den grad lykkedes at skabe en bog der forklarer mange af dem.

I bogen får læseren på den måde et fint blik på Nietzsches og Brandes´ forhold og ikke mindst på hvor radikal anderledes filosoffens tanker var i hans samtid. Bogen er derfor oplagt til alle de, der i forvejen synes Nietzsche er spændende og for de læsere, der endnu ikke har stiftet bekendtskab med mandens idéverden, er dette en virkelig god introduktion til de mest centrale filosofiske tematikker.

Forrige anmeldelse
« De magiske bøger «
Næste anmeldelse
» Forfatterspiren »