9 - Udstillingsanmeldelse
10 - Udstillingsanmeldelse
Sommerudstilling på Mikkelberg

Kiming - omgivet af natur/umgeben von Natur Inge Lise Westman
Museumsberg i Flensborg 26. januar-27. april 2014
Anmeldt 3/2 2014, 20:22 af Hans Christian Davidsen

Nordiske naturabstraktioner og monumental melankoli

Der ruttes ikke med farverne, når Inge Lise Westman folder sig ud på lærrederne. En håndfuld forskellige farver er alt, hvad der har været på paletten til den dobbeltudstilling, som den danske maler viser på Kunstmuseet i Tønder (en del af Museum Sønderjylland) og Museumsberg i Flensborg. Alligevel skorter det ikke på mangfoldighed og nuancer på hendes kæmpeformater, som er mellem tre meter i højden og op til over fire meter i bredden. Formaterne er monumentale uden at miste deres intensitet. Her er nordisk vemod og dystre naturabstraktioner med en spændende dobbelttydighed:?De er nemlig dunkle og lysende på samme gang.?En orange brændende ild eller en rødlig æggende skumring står som kontrast til træer med deres mørke silhuetter, og lysende stjerner ligger som prikker på den mørke himmel.

Inge Lise Westman er på besøg i Flensborg med billeder, der passer til den, vi er i ved udstillingsåbningen i januar - og lukningen i slutningen af april.

Samarbejde
Der er oliemalerier med sorte, hvide og grå toner, som ligger over vinterlandskabet i årets første måneder. Og der er skulpturer af harer, der står på spring - op til påske, når udstillingen lakker mod enden.

Udstillingen vises på Museumsberg i et samarbejde med kunstmuseet i Tønder. Det er anden gang, at de to museer på hver sin side af grænsen går sammen om at præsentere en kunstner på en dobbeltudstilling. Museumscheferne Ove Mogensen fra Tønder og Michael Fuhr fra Flensborg håber at kunne fortsætte med at lave samarbejdsudstillinger med et par års mellemrum.

Klemt inde i gamle klasseværelser
Inge Lise Westmans motiver i Tønder er koncentreret om skov og hav, mens hun syd for grænsen sætter fokus på landskaber og stjernehimmel. Kunstmuseet i Tønder huser primært de store formater. Her er mere plads på væggene end på væggene i Museumsbergs Hans-Christiansen-Haus, hvor udstillingslokalerne er identisk med de gamle klasseværelser. Museets kunstsale er indrettet i en gammel skole.

Udstillingspladsen er maksimalt udnyttet i Flensborg, og der har sandt at sige ikke været meget at diskutere her for den unge tyske kurator Lisa Riedel. Mulighederne for variation i ophængning har været begrænset. Inge Lise Westman er ikke stor af statur - som en kontrast til hende mega-værker - med det er tydeligvis nødvendigt for hende at lave de store bevægelser. Den energi og mangfoldighed, der er på lærrederne, kan ikke proppes ned i mindre formater. Inge Lise Westman undersøger dyr og træer og himmel, og hun gør det lyrisk og detaljeret.

Uklare konturer
Konturerne er ikke altid klare. Mørket er til stede hele tiden, og verden flyder sammen. Udstillingen hedder Kiming, og udtrykket refererer til det gamle dansk ord for den naturlige, eller synlige horisont, synskreds, især grænsen mellem himmel og havoverflade for en observatør på åbent hav. Og hendes synsfelt er gennemgående mod horisonten, kimingen.

Den modige hare
Der er fred og ro. Landskabet hviler i sig selv. Mennesket er fraværende. Til gengæld er der tåge, mørke, storm, understrømme og melankoli. Inspirationen ligger lige for. Inge Lise Westman bor omgivet af hav og natur på Bornholm. Kun haren bevæger sig. Den danske kunstner har lavet en animationsfilm ud af blot en håndfuld still-billeder, og sådan springer dyret modigt rundt. Modigt fordi den kun overlever ved at løbe, men samtidig også truet, altid på flugt.

Udstillingen i Tønder blev åbnet allerede i november og slutter den 23. november. Udstillingerne løber altså ikke helt parallelt. Men to gange sørger museerne for, at gæsterne kan få begge oplevelser med. Der arrangeres nemlig shuttle-bus mellem Flensborg og Tønder den 9. og den 23. februar.