´

Mest læste
[Udstillingsanmeldelse]

1 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde og Danmark
2 - Udstillingsanmeldelse
Emil Nolde – maler mellem Seebüll og Berlin
3 - Udstillingsanmeldelse
Off Location
4 - Udstillingsanmeldelse
25 år Ib Braase - Oh no, that shit again
5 - Udstillingsanmeldelse
Carlo Wognsen – i krig og fred
6 - Udstillingsanmeldelse
Grænseegn
7 - Udstillingsanmeldelse
Et stykke forelsket Danmark
8 - Udstillingsanmeldelse
Dialog
9 - Udstillingsanmeldelse
Spatial Relations
10 - Udstillingsanmeldelse
Sommerudstilling på Mikkelberg

Hvaltegn og dyrespor: Feltgrafik af Pernille Kløvedal Helweg Pernille Kløvedal Helweg
KUNSTEN 15.10.2011 - 02.01.2012
Anmeldt 6/11 2011, 20:51 af Christina Pape Hansen

Hvaltegn og dyrespor: feltgrafik af Pernille Kløvedal Helweg


Hvaltegn og dyrespor: feltgrafik af Pernille Kløvedal Helweg

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

KUNSTEN Museum of Modern Art har åbnet for en udstilling, hvor grafik og dyrespor bliver til poetiske kunstværker. Det er Pernille Kløvedal Helweg, som er kunstneren bag værkerne. I det seneste årti har hun interesseret sig for de indtryk og aftryk, vi laver med vores fødder, poter og kløer.

På udstillingen kan man se vilde dyr som næsehorn, bæverrotter, elefanter, isbjørne, måger, slanger, pingviner, brunbjørne og skildpadder. Nok lyder det som noget, der burde høre til i en zoologisk have, men KUNSTEN kan også indramme dyr! Udstillingen præsenterer værker i kobbertryk og litografi af vilde dyrs bevægelsesspor.

Pernille Kløvedal Helweg kalder selv værkerne for feltgrafik. Det er en samlet betegnelse for feltarbejde, som vi kender fra forskning, der finder sted uden for institutionernes kontrollerede rum og grafiske teknikker. Når Pernille Kløvedal Helweg laver feltgrafik betyder det, at hun – dvs. kunstneren – og trykkeren arbejder med kobberpladerne uden for værkstedet, altså i felten. Her afsætter dyr deres spor i blødgrunden direkte på pladen, som hun efterfølgende bearbejder med koldnål tilbage i værkstedet, hvor hun laver hun sine endelige, grafiske værker. Det er en meget kompliceret, langsommelig og omhyggelig proces.

På den måde er billederne en kunstnerisk fortolkning af dyrenes spor. Og nogle er mere behandlede end andre. Som f.eks. isbjørnens pelsede poter på en lysegrøn baggrund eller elefantens aftryk på Warhol-agtige farveskift.

Udstillingen giver indblik i processen bag de grafiske værker ved dokumentariske kortfilm, som beretter om pingvinen, der lidt nervøst ”dapper” henover en kobberplade indvalset i blødgrød, og hvordan de griske måger må lokkes med ”godter” for at sætte deres aftryk.


Løvespor II, 2004 - Næsehorn, 2004

Det er en anderledes måde at visualisere dyrenes spor og bevægelse. Det er ikke blot en registrering af dyrs spor, som interesserer Pernille Kløvedal Helweg. Så havde fotografiet af samme været tilstrækkeligt som medie. Det er snarere en dybere fiksering af dyrets signatur og aftryk, der optager Kløvedal, og det er grafikken særdeles brugbar til.

De grafiske værker skildrer den sensibilitet, hvormed dyret bevæger sig, trækker vejret og måden, hvorpå det fordeler sin vægt på jordens flade. Det er en art billeddannelse, som ligger langt fra en naturvidenskabelig og korrekt registrering. I stedet er det en kunstnerisk undersøgelse af, hvad der sker, når man flytter information fra den fysiske virkelighed til papirets flade.

Udstillingens hovedværk er det enorme tryk af en grindehval i naturlig størrelse. Værket måler to meter i højden og fem meter i længden. Det er det seneste og det største dyrespor skabt i år. I samarbejde med færøske videnskabsfolk lykkedes det Pernille Kløvedal Helweg at få sænket det store og tunge dyr ned på sine kobberplader. Det er det største grafiske tryk nogensinde, der er foretaget i én omgang. Sammen med det grafiske værk udstiller Kløvedal kobberpladerne, hvormed hendes arbejdsproces fra tryk til grafik kan ses.


Pernille Kløvedal Helweg, Grindehvalen, 2011

Det er fantastisk at se, hvordan så tunge dyr som næsehorn, isbjørne, elefanter og en grindehval kan efterlade så lette og fine formationer. Kløvedal forvandler det tilsyneladende genkendelige og på den måde er værkerne på en gang realistiske i deres aftryk, men samtidig også abstrakte mønstre.

Det er det forunderlige ved de grafiske værker af dyrespor: de danner helt andre billeder, end vi normalt har af de såkaldte "vilde dyr". På den måde åbner Kløvedal for andre billeddannelser af dyrene, end dem vi kender, og en æstetisk oplevelse af sporenes udtryk.

Udstillingen er arrangeret i samarbejde med Vejle Kunstmuseum og Fuglsang Kunstmuseum, og vises efterfølgende på Stavanger Kunstmuseum, Norge og Nordens Hus i Thorshavn, Færøerne. 

Forrige anmeldelse
« Luksussyner «
Næste anmeldelse
» Disappearing into the past »