Batman – Sort Sejr / G. Floy Studio / 370 sider
Tekst: Jeph Loeb, ill: Tim Sale
Anmeldt 18/10 2014, 09:23 af Teddy Tofte

Batman – År Tre

Batman – År Tre

Så er G. Floy Studio på pletten igen. Præcis et år efter de udgav den prisbelønnede Batman-historie, Den Lange Halloween, på dansk, udkommer nu sidste del af trilogien, der startede med År Ét og slutter med den lige så beundringsværdige Sort Sejr.

Det er jo en fantastisk tid at leve i, hvor tegneserieelskere bliver forkælet med tonsvis af superheltefilm og hvor vi endelig i Danmark får lov til at se flere amerikanske udgivelser blive oversat til dansk. Med Batman – Sort Sejr udgivet på danske breddegrader, er der definitivt sat punktum for de vigtigste graphic novels med Batman i hovedrollen. Ud over denne trilogi er også Nattens Ridder Vender Tilbage og The Killing Joke blevet udsendt herhjemme. Det bliver spændende at se, hvad der vil blive udgivet i fremtiden (host-host-Arkham Asylum-host-host).

Igen har G. Floy Studio anbragt et forord i bogen, denne gang af manuskriptforfatteren David S. Goyer som var med til at skrive The Dark Knight-trilogien. Det er unikke ting som disse, der gør det sjovt at læse en dansk oversættelse af historien. Du kan fornemme, at der er blevet lagt passion i oversættelse af værket, hvilket både forordet og bogens flotte cover er med til at understrege. Det er virkelig et fantastisk omslag, som passende kan stå fremme i alle hjem.

I Sort Sejr er historien mørkere, men rigere med de menneskelige interaktioner og der er en smule lys for enden af Bathulen. Mafiafamilierne i Gotham City ligger i ruiner og Harvey Dent er nu To-Fjæs. Forholdet mellem Batman, Dent og politikommissær Gordon er brudt og har efterladt ar i hver af dem. Det er dog stadig de personlige forhold (gamle og nye), som er historiens hjerte. Midt imellem det labyrintiske mysterium og krimiplottet er der hjerteskærende og følsomme øjeblikke, der gør denne bog til endnu en sejr for det kreative hold bag værket.

Det er ikke kun Bruce Wayne og Batmans forhold til Dent og Gordon, som driver historien frem, det er også hans on-and-off kærlighed til Selina Kyle/Kattekvinden. De har begge lig i lasten, som de kunne hjælpe hinanden med at uddrive, hvis de bare kunne åbne op. Alt det kommer på prøve, da cirkusartisten Dick Grayson bliver introduceret i historien og kommer ind i Bruce Waynes liv.

Jeg havde aldrig troet, at en historie med Robin kunne være interessant, men her må jeg æde mine ord i mig. Robin bliver Batmans frelse, da de begge er forældreløse. Der bliver ikke sagt et ord i den scene, hvor Dick Grayson mister sine forældre. Det er ikke nødvendigt, fordi både Bruce og Dick føler præcis den samme sorg og præcis det samme tab i samme øjeblik.

Denne bog har mange dybe lag og denne anmeldelse kan aldrig helt retfærdigvis gengive de åndeløse, følelsesladede aspekter i historien. Jeph Loeb, Tim Sale og Gregory Wright har skabt ikke kun en klassisk Batman-historie, men simpelthen en klassisk historie, som bliver balanceret med mystik, film noir, hjerteskærende øjeblikke, humor, lidenskab, og vigtigst alt figurer som læserne ender med at holde af.

Batman – Sort Sejr har overvundet tidens tand og er stadig lige så relevant og underholdende, som den var for 15 år siden, da den først blev udgivet i USA. Den har fortjent retten til at blive anset for at være en moderne klassiker via sin solide historiefortælling og unikke tegnestil. Hvis du ikke har haft chancen, så fordærv År Ét-forretten og Den Lange Halloween-hovedretten i en fart, så du kan nyde Sort Sejr-desserten.

Danmark har i for lang tid undværet den natlige superhelt på tegneseriehylderne og som kompensation har vi i 2013 og 2014 nu fået tre enorme værker om ham. Jeg citerer fra min anmeldelse af Den Lange Halloween: ”Det er en tendens, som meget gerne må fortsætte, og jeg tager hatten af for de forlag, som tør vove sig ud i at udgive disse fantastiske bøger.”