Totte bygger
Anmeldt 9/9 2008, 23:27 af Mette Jellesen

Totte bygger

Totte bygger

Totte når i høj grad ud over scenekanten i Jako-Bole teatrets forestilling ”Totte bygger” baseret på bogen af samme navn af børnebogsforfatteren Gunilla Wolde. Stykkets målgruppe er børn i alderen 1 ½- 4 år og der rammes plet!

Børnenes indlevelse i stykket er ikke til at tage fejl af, og sjældent har man set sådan en begejstring hos publikum. Så stor at det ligefrem kan være svært at sidde stille af iver for at komme tæt på Totte! Til glæde for børnene men bestemt også til glæde for de voksne. Man kan ikke undgå at trække på smilebåndet, hvad enten det er af Totte på scenen eller af de smås begejstrede tilråb. Flot udført stykke på børnenes præmisser, hvor der levnes plads til, at de kan kommentere undervejs og også til sidst få lov at hilse på Totte.

Handlingen er ganske simpel. Totte vil bygge et hus, men mor og far har ikke tid, for alt skal regnes ud, og der skal følges med i verden. Derfor må Totte selv i gang, og han får hjælp af Bamse. Og derfra følger vi Totte, der hamrer, saver og skruer, alt imens huset tager mere og mere form. Underlægningsmusikken giver en fin stemning til den muntre opsætning, og den enkle scenografi stemmer godt overens både med forestillingens samlede udtryk, men bestemt også med det univers, som vi kender fra bøgerne.

I opsætning er den todimensionelle Totte-figur fra bøgerne blevet levendegjort. Springet fra tegning til dukke er sket med omtanke og humor, og ikke mindst kommer Tottes personlighed til udtryk ved hjælp af skuespilleren Stine Paghs flotte føring. Hun både fortæller og udfører historien med stor indlevelse, og hendes kontakt til publikum er suveræn. Historien er udført overbevisende og humoristisk, og man lever sig både som voksen og barn ind i Tottes univers. Latteren er svær at holde tilbage i denne opsætning, der bestemt er værd af gæste.