Feminine Fun Studies CafeTeatret
Anmeldt 24/9 2013, 21:57 af Christina Aabo Mikkelsen

Skedeprutter og klitoris-komik

Skedeprutter og klitoris-komik

På scenen ligger den uskyldige, smukke blondine på et græstæppe badet i spotlight. Bagerst i scenerummet står en femme fatale med ryggen til publikum og lokker med sine sensuelle kropsbevægelser, mens hun kigger længselsfuldt ud gennem et vindue. Så forvandler scenariet sig til en horrorfilm, hvor begge kvinder dør en voldsom død. De kvindelige stereotyper vækker et begær hos mænd (og kvinder), men de må dø for at nutidens unge kvinder kan få albuerum til at leve deres liv – og være sjove. Feminine Fun Studies er en performance, som undersøger om unge, smukke, ambitiøse og veluddannede kvinder kan være sjove.

Forestillingen er skabt af den dansk-schweiziske performanceduo Chuck Morris, som består af Cecilie Ullerup Schmidt og Lucie Tuma. Den danske performancekunstner Cecilie Ullerup Schmidt har tidligere høstet anerkendelse for rummet Dyr med to teenagegymnaster og et dødt svin i den Reumert-nominerede forestilling Projekt Landbrug (2012). Tidligere i år deltog hun på CT’s internationale festival War On Stage – Stages of War med sin anmelderroste performancetrilogi Schützen. Lucie Tuma underviser på F+F Schule für Kunst und Mediendesign i Zürich og arbejder i forskellige sammenhænge som koreograf, iscenesætter, performer og dramaturg. Hun laver også soloprojekter under pseudonymet Tumova, hvor hun anvender hverdagsteknologier i teaterfjerne rum.

Chuck Morris anvender humoren som magtredskab i Feminine Fun Studies, som opføres på CaféTeatret. Duoen undersøger med seriøse miner humorens anatomi, dvs. hvordan man iscenesætter en vittighed, hvordan man laver stand-up, udfører tegnefilmstunts og vaudeville-numre. De bruger også klassiske humortricks, pruttepuder, røde klovnenæser og genopfører en feministisk avantgardeklassiker.

Skedeprutter
Sketchen, hvor Chuck Morris laver skedeprutter og vrider sig i sexede stillinger, er ret morsom. Kunsten at suge luft op i skeden og prutte på kommando kan tilsyneladende læres af alle, hvis man anvender den rette teknik. Den intellektuelle, lavmælte stand up-komiker, der sveder så brillerne dugger, mens hun forsøger at lave interessante jokes om kvindekønnet og det feministiske arvegods, er også et underholdende alternativ til de højtråbende kvindelige stand-up-komikere, som publikum kender fra comedy-verdenen.

Coming On Jokes
Så overtages scenen af Vagina Dentata, kussen med de store hvide, skarpe tænder, som er mændenes skræk. Der optræder også en blækskrivende kusse og en kvinde som ”are coming on jokes – twice”. Det er klitoris-komik for fuld udblæsning, når der leges med 500 klovnenæser og slikkepinde i knitrende papir. Duoen giver den også gas som kvindelige udgaver af tegnefilmfigurerne Coyote og Roadrunner, og de opfører en feministisk avantgardeklassiker om kvindeligt begær.

Chuck Morris arbejder ihærdigt og fokuseret på at få folk til at grine, og publikum får et indblik i den famlende proces undervejs. Nogle sketcher er morsomme, andre ikke. Det er learning-by-doing. Og så må der dåselatter til, når publikum ikke griner. Møder man op med forventningen om at blive non-stop underholdt af et par rappe kvindelige komikere, så bliver man skuffet. Men hvis man fanger pointen med, at Chuck Morris’ humorstudier netop er et studie i, hvordan kvinder kan lære at være sjove og anvende humoren som magtredskab, så er der gode grin og humortricks at hente i Feminine Fun Studies.