10 - Spilanmeldelse
Back to Bed

Far Cry 3 / PlayStation 3
Ubisoft / Ubisoft
Anmeldt 17/12 2012, 20:34 af Torben Rølmer Bille

Fortabt i Junglen

Fortabt i Junglen

Du sniger dig langsomt ind på lejren hvor piraterne holder til. Du smider en bombe nær lejrens store benzintank, men detonerer den ikke med din fjernbetjening endnu. I stedet hæver du din snigskytteriffel med lyddæmper og sigter mod det store bambusbur midt i lejren, da en af piraterne pludselig spotter dig og begynder at råbe op! Du skyder først døren til buret åben, i buret har piraterne fanget en levende tiger, som straks løber brølende ud af buret og kaster sig glubskt over piraten der fik øje på dig.

I samme nu detonerer du bomben, skifter til dit automatiske maskingevær og skyder på alle de modstanderne, der nu kommer spurtende mens de desperat forsøger at fange dig i en krydsild. I det samme du føler dig helt sikker på at være i stand til at overmande de sidste pirater bliver du flået til jorden. En leopard har listet sig ind på dig og angriber med tænder og kløer. Dyret begynder at rive dig hen over underskoven, mens du febrilsk hamrer på firkant for at slippe væk! Velkommen til Far Cry 3!!!

Welcome to the jungle
Far Cry 3 er det smukke men voldspsykotiske barn af det allerførste spil i serien, og fortsættelsen, der desværre aldrig helt appellerede til spillerne, selv om flere anmeldere, inklusiv os på kapellet, ellers gav det en del meget venlige ord med på vejen. Selv om Far Cry 3 mangler science-fiction elementerne fra det første spil, er spillet en fuldstændigt medrivende, underholdende, voldsomt, næsten fysisk audiovisuel tour de force i form af et videospil.

Illusionen af at kunne bevæge sig frit på et kolossalt landområde, i dette tilfælde et tropisk øparadis, marret af voldspsykopater og flere forskellige fraktioner der kæmper om magten. Omgivelserne minder derfor om dem man kan huske fra det første spil, men grafikken har naturligvis fået et kolossalt løft og øen summer nu af liv i mange afskygninger, fra rovdyr over fugle, grise og endda varaner. Altsammen helt fantastisk eksekveret. Lige som i det nyeste Assassins Creed kan man i Far Cry 3 nedlægge disse dyr, flå dem og fremstille ting af deres hud, eksempelvis patronbælter eller hylstre, så man bliver i stand til at bære flere våben på en gang. Far Cry 3 handler dog ikke kun om jagten på eksotiske dyr.

Turisthelvede
Du spiller en amerikansk turist, der i starten af spillet hygger sig med sine venner i et tropisk partadis, hvor de ferierer. Denne ferie udvikler sig dog hurtigt til et mareridt, da de tages til fange. Det som skulle have været en skøn ferieweekend, er endt med stor personlig sorg for dig – for en af dine nærmeste bliver slået ihjel foran øjnene på dig, ti minutter inde i spillet. Du befinder dig nu i en situation hvor du, mod din vilje bliver nødt til at slå andre mennesker ihjel for at overleve. For at finde din familie og elskede, som pirater holder som gidsler på denne enorme ø, bliver du også nødt til at udforske øen, til fods, eller ved at bruge nogle af de mange køretøjer som er spredt i landskabet.

Allerede hér er der en kraftig forbedring fra Far Cry 2, for her var der ofte meget langt mellem køretøjerne, men i det nye spil har man ikke nødigt at løbe langt gennem junglen for at finde en jeep, en trike, en lastbil, en svæveflyver eller for den sags skyld jetski eller gummibåd, der kan sejle dig ned af floder og ud på vandet mellem øerne. Havet er lige så levende som landjorden, for dykker man under overfladen kan man både svømme sammen med rokker, havskildpadder og ikke mindst blodtørstige hajer.

Oplevelse og overlevelse
I udforskningen af øen handler det om primært to ting. Dels skal du sørge for at overtage piraternes forposter, ved – som beskrevet i indledningen – at angribe dem. Da de sædvanligvis er mange og svært bevæbnede, nytter det ikke noget bare at brase ind i deres lejre og skyde omkring sig, men derimod først at afmærke piraterne med dit kamera, hvorefter det bliver lidt nemmere at nedlægge dem en for en. Hvis man ikke sørger for at afbryde alarmen i lejrene, tilkalder piraterne hjælp og fartøjer ankommer hurtigt med forstærkninger.

Disse utrolige actionscener står lidt i kontrast til de anre opgaver der venter. For ved at klatre op i gamle, rustne radiomaster – igen tydeligt inspireret af Assassins Creed – og danne sig et klart, mere detaljeret overblik over lokalområdet. Når man toppen, indtager ens fraktion tårnet, og man kan nu se mange flere detaljer på det kort man til enhver tid kan kalde frem. Det er dog ikke nemt, for alle tårnene byder på en ny udfordring – der er ikke to som skal forceres på samme måde og de kan opleves som svimlende vertigo i spilform. Det er platformelementer, der kan føles som den man oplevede når man spiller Mirrors Edge eller Tomb Raider.

Tatoveret junglekriger eller civiliseret helt?
Det ovenstående er dog, sammen med skattejagter, racerløb mod andre køretøjer, eller på tid kun nogle af de sidemissioner som dette kolossale spil byder på. Der er stort set ikke de ting på øen som du ikke kan interagere med så en af grunden til at denne anmeldelse har ladet vente så længe på sig, var at det var svært for undertegnede at give en retfærdig udlægning af Far Cry 3, hvis ikke alle disse spilelementer var blevet udforsket.

Hovedfortællingen drejer sig dog om at man ufrivilligt bliver den helt som de lokale øboere har ventet på. Idet man får indsamlet erfaringspoint og bruger dem, får man tribal-tatoveringer på armen, der repræsenterer ens (u)gerninger. Dertil kommer at spillet byder på et meget overskueligt opgraderingssystem.

Ud over man møder forskellige skumle personager på ens lange færd på øen, så møder man også Citra, som er en smuk, indfødt kvinde, der både sender en på foruroligende drømmerejser som led i overgangsritualer og en figur som ultimativt sæter spilleren i et endog meget svært dilemma mod spillets slutning.