Mest læste
[Sagprosaanmeldelse]

1 - Sagprosaanmeldelse
En morders bekendelser
2 - Sagprosaanmeldelse
Under tvang - minerydningen ved den jyske vestkyst 1945
3 - Sagprosaanmeldelse
De udvalgte – på flugt for livet
4 - Sagprosaanmeldelse
Kønsballade
5 - Sagprosaanmeldelse
Elevcentreret skoleledelse
6 - Sagprosaanmeldelse
Den store Storm P.-bog
7 - Sagprosaanmeldelse
Drengen der voksede op som hund
8 - Sagprosaanmeldelse
InterView – Introduktion til et håndværk
9 - Sagprosaanmeldelse
Fortrængt grusomhed – Danske SS-vagter 1941-45
10 - Sagprosaanmeldelse
Bourdieu for begyndere

New Danish Photography 1 / div. / 264 sider
Disko Bay. ISBN 978-87-973526-4-9
Anmeldt 19/8 2023, 11:03 af Torben Rølmer Bille

Fotografisk mixtape


Fotografisk mixtape

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

I fotografiets barndom blev kameraet betragtet som et videnskabeligt instrument, der takket være kemi og opfinderes opfindsomhed var i stand til at indfange og fastfryse en konkret del af virkeligheden i tid og rum. Det er dog mange år siden at lighedstegnet mellem fotografiet og denne empiriske, håndgribelige virkelighed blev udvisket.

Selv om kameralinsen i sagens natur indfanger det, der er foran fotografen, så er det fotografen der bestemmer billedudsnittet, lyset, vinklen, fokus, iso og efter der er trykket på udløseren, så eksisterer der mindst lige så mange muligheder for forskellig efterbehandling ef fotografiet. Her kan man i mørkekammeret eksponere og tilklippe motivet på mange måder, samt bestemme farvemætningen eller kontrasten i fremkalderen. Arbejder man med det digitale fotografi eksisterer der, takket være diverse billedbehandlingsprogrammer nærmest uendeligt mange muligheder for at manipulere med billedet. Så hvad enten du er presse- eller kunstfotograf, så er fotografens blik og behandling af motivet altid afgørende for slutresultatet.


Fra serien "HRTLND" af Mads Holm (c)

Det danske forlag Disko Bay har i løbet af den seneste årrække udgivet en række fotobøger, der på hver deres vis forsøger at indfange en sådan ´filtreret virkelighed´ og her i midten af 2023 har de besluttet at udgive et magasin (der i Kapellets øjne dog allermest minder om en egentlig fotobog på 264 sider) der har til hensigt, som titlen antyder, at præsentere sin læser for et neddyk i nyere dansk fotografi. Det første nummer er fokuseret på fotodokumentarisme.

Selv om dette udtryk, i lyset af de første to afsnit dog virker lidt selvmodsigende, så sørger et fint forord og en midnst lige så fint efterskrift, at forklare hvordan fotografiet til trods for de mange muligheder for at ændre på dette udtryk, alligevel kan ses som havende et forhold til den empiriske, oplevede virkelighed. I efterordet skriver Mette Sandbye nemlig om hver af de fotoserier, som bogen byder på og forklarer hvordan de hver i sær forsøger at italesætte det dokumentaristiske ved netop fotografiet.

Læge før man når dette efterord, og idet man begynder at nærstudere de forskellige fotoserier bliver det ret tydeligt at New Danish Photography genanvender en del billeder fra fotobøger som Disko Bay tidligere har udgivet (f.eks. fra Matilde Søes Rasmiussens Unprofessional (2021) eller fra Inuuteq Storchs Keepers of the Ocean (2022) – red.), men heldigvis er der også andre fotografer og fotoserier repræsenteret i denne fine udgivelse, der virkelig viser bredden af kontemporær dansk fotografi.


fra serien "Jordfast" af Luca Berti (c)

Alle billedserierne og kunstnerne introduceres i en kort tekst før billederne. Dette er en god service, for ellers var det muligvis ganske vanskeligt at vide, hvad der ligger bag Nicolai Howalts Old Tjikko. Billederne består af en serie tilnærmelsesvis fuldstændigt identiske motiver – et fotografi af verdens ældste fyrretræ. Billedteksten informere os til gengæld om at kunstneren har valgt at eksponere det samme billede på en masse forskellige typer fotopapir, noget næsten 50 år gammelt, og på den måde skabe en nærmest fysisk kommentar til motivet og tings forgængelighed. Disse introduktionstekster kan derfor godt sammenlignes med at tage en guidet tur på et kunstmuseum, da de giver betragteren en langt bedre forståelse for det man ser på, end hvis billederne blot havde fået lov til at stå alene.

Variationen i de forskellige billedserier og koncepter er i sagens natur meget forskellig, lige som motiverne er det. Der er Petra Kleis der leger med kropsidealer og glamourfotografiets overfladiskhed, Asger Ladefoged der giver os ”før-og-efter” billeder fra krigen i Ukraine og undertegnedes personlige favorit er nok Mads Holms fotoserie fra en by, som ikke rigtigt eksisterer men som blot bruges som simulationsby når soldater skal trænes.

Fælles for dem er dog, at alle billederne i udgivelsen forsøger at kommentere på vores virkelighed på forskellig vis. Det er tankevækkende, interessant, superflot trykt og på måde er hensigten med at vise bredden og de mange forskellige kvaliteter ved ny dansk dokumentarfotografi i den grad lykkedes. Her i Kapellet ser vi i al fald frem mod flere flotte fotobøger fra Disko Bay og ikke mindst næste nummer af dette fine ´magasin´.

Forrige anmeldelse
« Skriv lettere end du tror – 2... «
Næste anmeldelse
» Børnelitteratur i en medietid »