Ung kend din krop / Sarah Wåhlin-Jacobsen, Gry Senderovitz & Ditte Nana Herskind / 128 sider
Tiderne Skifter. ISBN 9788702215397
Anmeldt 25/10 2016, 12:50 af Torben Rølmer Bille

Det er helt normalt

Det er helt normalt

Som barn af 70’erne var bogen Kvinde kend din krop svær at undgå, om man blot var en nysgerrig knægt, der bare ville se nogle fotos af kønsdele og bryster, en pige, der var nysgerrig på, hvilke ændringer, der kom til at ske i overgangen til voksenlivet eller for den sags skyld en voksen kvinde, der blot gerne ville blive klogere på sig selv og de forandringer, der sker i kvindekroppen i løbet af et liv.

Her 41 år efter udgivelsen af originalen har tre forfatterinder sat sig for at skabe en bog, skåret lidt over samme læst som klassikeren, men denne gang henvendt til både drenge og piger i (præ)puberteten. Slutresultatet har fået titlen Ung kend din krop.

Bogen er på mange måder en kærkommen udgivelse, henvendt til de større børn og unge, der er nysgerrige på puberteten og alle de følelser og problemer, som den potentielt kan medføre. I stedet for støvede s/h fotos af kønsdele og bryster, er der hér tegninger af selvsamme – muligvis for at gøre bogen mindre anstødelig (for det ville være ganske kontroversielt, at vise billeder af unges kønsdele) og i det hele taget give bogen et overordnet lødigt udseende. Den er desuden opdelt i en række afsnit, der hver i sær tackler forskellige dele af ungdomslivet.

Der er eksempelvis et afsnit, der hedder Lyst og i det beskrives de følelser, man kan opleve, når man tiltrækkes af piger, drenge eller både-og. I forlængelse af dette finder man også afsnittet Ulyst, der fokuserer på de situationer, hvor sex ikke er ligeværdigt, og hvor man måske gør noget, ikke fordi man vil det, men fordi man føler sig presset til det, osv. Der er også afsnit, der fokuserer på Kroppen i samfundet, hvor der tages fat i både porno og den moderne, medierede, photoshoppede krop. Her rådes læseren bl.a. til ikke at tage kompromitterende billeder af sig selv og sende dem til andre og informeres om, at pornofilm ikke giver et realistisk billede af kønsakten.

Undervejs gives der også gode, ganske lavpraktiske råd i forhold til samleje, forelskelse og ikke mindst identitetsdannelsen og hele vejen gennem bogen bliver der flittigt delt links og telefonnumre på steder, som kan hjælpe den unge videre. Dette kan være helt specifikt til steder, der har specialiseret sig i at rådgive etniske unge, som kan stå overfor specifikke problemer, der måske ikke er så fremherskende i dansk kultur, men bogen henvender sig til en bred målgruppe, der har det til fælles, at de gerne vil vide mere om, hvad der sker med ens krop og sind i puberteten. Som forfatterne skriver, så bør man altid opsøge egen læge, der har tavshedspligt, hvis der sker nogle forandringer, som man er utryg ved og vil have undersøgt. Men bogen maner også til ro, for, som de skriver, er langt det meste af det, der sker i denne periode, hvad enten det er psykisk eller fysisk, helt normalt.

Bogens centrale mantra er: ”det er helt normalt”, nærmest uanset hvad det er der sker i den unges liv (naturligvis med undtagelse af incest eller lignende tvangsmæssige seksuelle forhold). Dette er måske også det allervigtigste, man kan få at vide, når man er i den alder. På den vis er bogen bredt favnende og virker som en utrolig praktisk guide til den læselystne unges vej ind i voksenlivet.

Kapellet har endnu engang trukket på ekspertråd fra bogens primære målgruppe – nemlig Sebastian på 12 (snart 13), der ifølge eget udsagn er sin folkeskoleklasses ”pubertetsekspert”. Han synes, at det er fedt at få så meget at vide om kroppen, derimod er afsnittet om identitet i hans optik mindre vellykket, fordi ”der bliver brugt 11 sider på at fortælle folk, at de ser forskellige ud, det kunne de [forfatterne – red.] godt gjort lidt kortere.”

Til gengæld bliver den meget bedre efter dette. Han fortæller også, at bogen har givet ham en masse viden om ting vedrørende sex, der er ulovligt eller mindre hensigtsmæssigt, og om hvordan kroppen fungerer. Alt i alt vil han anbefale den til 13-14 årige, eller i al fald de, der ikke er så generte og ikke ved så meget om kroppen endnu. Den sidste pointe er vigtig, da det lige som Kvinde kend din krop er en bog, der sagligt – men også meget åbent – fortæller om ting, der omhandler kønslivet. Noget som i visse hjem muligvis stadig er tabubelagt.

Ung kend din krop er en glimrende håndbog til de (unge), der er interesseret i emnet, men den kunne undervejs godt have være skrevet i et mere ungdommeligt sprog. Der er selvsagt fare for, at dette så kom til at underminere den overordnede saglige tone, men på udsatte steder kunne bogen også have haft brug for at lyde som om den er skrevet i 2016 og ikke for 15-20 år siden.

Af frygt for også at blive lagt for had (af feminister især) kunne forfatterne måske også have allieret sig med en mandslig skribent. For selv om afsnittet med drenges pubertet dækker det mest essentielle, så kunne det godt have brugt et maskulint touch, for at få flere aspekter med. Det er naturligvist oplagt at overgangen fra pige til kvinde fylder lidt mere, da der sker større fysiske forandringer hér, men når bogen hedder Ung kend din krop i stedet for Pige kend din krop burde der ret beset være lige stor fokus på begge køn.

Ung kend din krop er dog en virkelig fin basisbog for alle de børn, der vil have mere praktisk og saglig viden om det svære pubertetsliv. Den er velegnet både som klassesæt og til at have stående i ethvert hjem, der ønsker, at der er åbenhed om den slags emner. Ønsker man i stedet en bog, der i højere grad fokuserer på følelserne og den svære kærlighed i puberteten, så vil vi her på kapellet igen slå et slag for tegneserien Stormhjerte/Hjertestorm som udkom tidligere i 2016. For selv om den også har lidt fokus på den pubertetsramte krop, så handler den i højere grad om hvor svært og fantastisk livet kan føles, når man pludselig bliver forelsket.