California notes / Dan Turéll / 80 sider
Asger Schnacks forlag. ISBN 9788799837908
Anmeldt 19/3 2016, 11:33 af Torben Rølmer Bille

Dannys sidste rejse

Dannys sidste rejse

For en fanboy er det intet mindre end et veritabelt mirakel, når der pludseligt dukker nyt op fra en favoritforfatter - også selv om forfatteren for længst er er død – også selv om der er tale om en samling notater - også selvom han ikke selv havde planer om at materialet nogensinde skulle nå ud til et bredt publikum.

Til trods for at Dan Turéll, for det er naturligvis ham der tales om, for længst er draget til Nangijala, så har han heldigvis efterladt alle os, der holder af at læse, med et ganske mageløst og meget varieret forfatterskab. Alle fans af Dan Turéll har helt sikkert troet, at alle ord fra mandens efterhånden var blevet publiceret eller opdaget og indlemmet i Dan Turéll samlingen, så overraskelsen var måske desto større, da der her i det spæde forår 2016, med tilladelse fra hans enke Chili, pludselig dukker en dagbog op, der beskriver forfatterens sidste år.

California Notes er titlen og det er en titel der passer godt til indholdet, for størstedelen af bogen er fragmenterede dagbogsnotater, der giver dagbogens læsere ganske unikt indblik i Turélls sidste tur til det Amerika han elskede nærmest lige så højt som Danmark. Dan lander i Boston den 17. August 1989, og små firs sider senere, slutter hans noter ved endestationen på Riget i 1993.

Bogen er kærligt trykt i en form for faksimile, hvor Turélls egen håndskrift, som er ganske nem at læse, er gengivet i hvad der ligner originalstørrelse. Blandt dagbogsnotaterne er også korte noter, en enkelt tegning, udstregede ord, indklistrede citater fra aviser, egne noter, fotos og endda hvad, der kunne ligne en utilsigtet kaffeplet (s.51-52).

Dette scrapsbogslignende, men alligevel overraskende sirlige og ordentlige look, er med til at give læseren følelsen af, at man netop sidder og læser noget som er ganske privat. Forstærket af bl.a. en note som Dan har omkredset af en kasse og skrevet ”PRIVAT” ved siden af (p. 63). Både layout og indhold bringer en tættere på privatpersonen Dan. Man kunne, hvis man hører til de personer, der er i stand til at føle skam i livet, ligefrem føle at man skænder mandens minde ved at belure hans mest intime skriblerier.

Denne følelse går dog hurtigt over idet det ene svulstige ord afløser det forrige, det er ganske enkelt bare en fryd at læse en tekst som umiskendeligt emmer af Dan Turélls unikke stemme. For den evigt produktive skribent lader siderne flyde over med en lang række ideer til bogprojekter, der takket være hans alt for tidlige bortgang desværre aldrig blev realiseret, hvilket giver indtrykket af, at selv om han ofte skriver om døden som tema, så forekommer det først på de allersidste sider, som er mandens få noter fra Rigshospitalet, at den reelle død har indhentet ham. Alt før dette punkt sprutter af energi, liv, iderigdom og ikke mindst mandens evne til at tøjle modersmålet til perfektion, også hvis man blot skrev en strøtanke ned.

Foruden en god håndfuld digte og ideer til projekter er der også noter om de bøger han var i færd med at (gen-)læse, drømme der gjorde indtryk (og som måske kunne benyttes i fiktion eller digtning), korte noter om film og tv, beskrivelser af mennesker, oplevelser og samtaler, fire sider med navne som læseren muligvis har svært ved at sætte i kontekst, strøtanker, løsrevne titler og ikke mindst beskrivelser af de steder som omgav og påvirkede Dan i disse sidste år.

Samlet set er California notes en virkelig fascinerende og intimt indblik i Dan Turélls forfatterskab og arbejdsproces. Man kan ud fra fragmenterne danne sig et indblik i netop de tanker og idéer som manden fik i disse år og som han naturligvis fandt så tilpas vigtige, at de blev fældet ned. Det er ligeledes meget interessant at komme endnu et skridt tættere på den private Turéll, der ellers ifølge forskellige biografier havde gjort meget ud af at adskille den offentlige Onkel Danny fra privatpersonen.

Man kunne godt ønske, at der pludselig dukkede endnu flere private ting op fra gemmerne som på denne vis kunne blive gjort offentlige, for selv om disse ord du læser lige nu som nævnt er forfattet af en stor beundrer af Dan Turéll, så er det skiseme langt fra alle forfattere (være det sig afdøde eller nulevende) som vil være i stand til at indlevere en notesbog eller dagbog, der på lignende vis præsenterer ideer og tanker, så det ville være nær så interessante at læse eller for den sags skyld relevant for nogen som helst andre andre end dem selv.

California notes ender derfor med at være en meget interessant bog, som måske især henvender sig til fans, men som sagtens også kan nydes af de der ikke har haft glæden af at lære forfatterskabet nærmere at kende.