Fodbold i Spanien. Meget mere end el Clásico / Svend Rybner & Jesper Ralbjerg / 360 sider
Muusmann Forlag. ISBN 978-87-92746-56-6
Anmeldt 2/1 2015, 13:57 af Michael Agerbo Mørch

Passion og bold

Passion og bold

I 2004 udgav den amerikanske journalist, Franklin Foer, bogen How Soccer Explains Everything: An Unlikely Theory of Globalization. Bogen er en grundig, men humoristisk gennemgang af to faktorer: fodbold og globalisering. Uanset om Foers bog har været idéskabende eller ej, så minder Svend Rybner og Jesper Ralbjergs detaljerede bog om spansk fodbold om Foers ved netop at ville samle to faktorer: fodbold og spansk kultur. Som for Foer er det Rybner og Ralbjergs pointe, at de to ikke kan skilles ad. Det lyder måske en anelse tungt og akademisk, men med fortælleglæde, bunker af farverige fotos og kuriøse informationer bliver bogen faktisk en sprællevende læseoplevelse.

Bogen er bygget op som en mosaik, der rummer tre grundige historiske kapitler, hvor spansk historie og fodboldkultur fortælles udførligt. De tre kapitler er delt op som ”før”, ”under” og ”efter” Franco. Sådan må man uundgåeligt forstå nyere spansk historie, så det er en oplagt fortolkningsramme at bruge.

Derudover rummer bogen en række rejseskildringer fra Svend Rybner, som har besøgt centrale fodbolddestinationer i Spanien: Baskerlandet, Sevilla, Madrid og Barcelona. Her møder vi både de store klubbers historie, økonomi, magtkampe, forholdet til Franco, osv., men også mindre klubber bliver besøgt og beskrevet. Rybner har også en række spændende interviews med i disse kapitler, som får analyserne tæt på selve klubberne.

Som tredje gruppe er der en række portrætter i bogen, hvor nogle af spansk fodbolds histories mest kendte profiler er beskrevet kortfattet. Enkelte koryfæer er dog så epokeskabende, at de får en mere udførlig behandling. Det drejer sig naturligvis om Santiago Bernabéu (mangeårig enevældig præsident i Real Madrid), Alfredo di Stéfano (legandarisk stjerne hos Real Madrid) og Johan Cruyff (ligeså legendarisk profil hos FC Barcelona). I portrætdelen er der også nogle udvidede kapitler om det spanske landsholds noget tumultariske historie, om klubpræsidenternes tvivlsomme magtbegærlighed og virkelighedsflugt, og om trænerne - de såkaldte el Mister - som lever i et evigt arbejdspres fra de mange krævende og passionerede fans.

Betændt økonomi
Jeg har fulgt spansk fodbold i mange år, men et af de spørgsmål, som jeg længe har bakset med, og som jeg ikke har kunne finde troværdige svar på, er de spanske klubbers blakkede økonomi. Vi har længe vidst, at de spanske klubber bløder forfærdeligt, men hvor galt er det egentlig? Det går Rybner og Ralbjerg i kødet på i bogens sidste kapitel. Gennem tjek af regnskaber og interviews med en fodboldøkonom får vi større indsigt i ”Europas syge mand”, som spansk fodbold kaldes. Skyldnerlistens beløb er galaktiske, med sidste års mestre fra Atlético de Madrid som de værste skurke: De skylder 549 millioner euro (!) væk. Real Madrid og FC Barcelona har en beskyttet økonomi, så tallene på deres gæld kendes ikke. Det er ellers her, det bliver virkelig interessant, for netop de to klubber bruger vanvittige beløb på at hente stjernespillere til det fattige Spanien.

Fodbold i Spanien. Meget mere en el Clásico er en overbevisende præstation. Den får i hvert fald bevist undertitlens påstand: fodbold i Spanien er meget mere end den evige kamp mellem arvefjenderne fra Real Madrid og FC Barcelona (selvom netop de to klubber er afbilledet på forsiden). En spændende odyssé gennem spansk fodbold kultur og historie og dets interaktion med samfundet i bred forstand. Meget anbefalelsesværdig.