Kvinder der forandrede verden / Maria Helleberg / 376 sider
Informations Forlag. ISBN 9-788-774-144-495
Anmeldt 3/12 2014, 08:38 af Abigail Josephsen

43 virkelige heltinder

43 virkelige heltinder

Maria Helleberg har skrevet 43 medrivende portrætter af kvinder, der har haft afgørende indflydelse på verdenshistoriens gang fra den franske revolution i slutningen af det 18. århundrede og frem til i dag. Stilen er essayistisk og sprudler af fortælleglæde og entusiasme over disse kvinders mod, klogskab og kamp: Hver kvinde har trodset sit køns historiske begrænsninger og gjort, hvad hun brændte for. Her er solidt inspirationsstof til kvinder i alle aldre – og gode historier, som begge køn kan blive klogere af.

43 kvinder fra hele verden
Helleberg har udvalgt 43 vidt forskellige kvinder, der kommer fra hele verden: USA, Argentina, Frankrig, England, Polen, Indien, Afghanistan mv. Danske kvinder er der ikke nogen af. Den eneste, der kommer tæt på, er Sigrid Undset, der er halvt dansk, halvt norsk. Men det er bestemt ikke nogen svaghed ved bogen. Tværtimod har Helleberg fint valgt ikke at skelne til nationalitet men i stedet fokuseret på de bedste og vigtigste historier.

Austen, Dietrich & Meinhof
Spændvidden i udvalget er stor: Den britiske forfatter Jane Austen (1775-1817), den polsk-franske forsker Marie Curie (1867-1934), skaberen af moderne dans, amerikaneren Isadora Duncan (1877-1922), den tyske skuespillerinde Marlene Dietrich (1901-1992), den ultra-liberale russisk-amerikanske ideolog Ayn Rand (1905-1982), den tyske RAF-terrorist Ulrike Meinhof (1934-1976) og den pakistanske nobelprismodtager og børnerettighedsforkæmper, Malala Yousafzai (født 1997).

Man kan diskutere udvalget og her blandt andet spørge, hvorfor at Helleberg har medtaget den mindre kendte feminist Camille Paglia fremfor Simone de Beauvoir. Og man finder heller ikke hverken sygeplejens moder, Florence Nightingale eller Ada Lovelace, der huskes som verdens første it-programmør. Men når det er sagt, så er det entydigt en kvalitet ved bogen, at Helleberg frit har valgt sine kvinder, og at hun har taget chancer. Her tænkes blandt andet på Ulrike Meinhof.

Runde portrætter
I hver af de 43 essays bliver vi præsenteret for én af disse særlige kvinder. Det bliver gjort grundigt henover de syv til ni sider, der er til rådighed til hvert essay. For Helleberg kommer både omkring kvindernes professionelle liv og deres baggrund og opvækst, og hun tager spadestikket dybere og tegner de samfundsmæssige og kulturelle rammer op, som hver kvinde levede og agerede i. Helleberg, der ikke uden grund er kendt som den historiske romans dronning her i landet, kan sit stof, uanset om vi skriver det 18. eller det 21. århundrede. Og så brænder hun for det, så engagementet ikke kan undgå at smitte.

Det gælder, når vi gennem Jane Austens historie hører om, hvordan det borgerlige ideal spærrede kvinderne inde i hjemmene og fratog dem stort set alle rettigheder. Og når Marie Curie for anden gang (!) modtog Nobelprisen men alligevel ikke blev optaget i Det Franske Videnskabernes Akademi, alene fordi hun var kvinde. Og der er historien om Hillary Rodham Clinton, der måske bliver USA’s første kvindelige præsident.

Den lille og den store historie
De enkelte essays kan sagtens og med stort udbytte læses enkeltstående. Forrest i bogen findes en fin oversigt over alle de kvinder, der optræder, så man let kan bladre frem og læse om sine personlige heltinder.

Hellebergs kronologiske opbygning af værket betyder dog, at man kan læse hele samlingen i sammenhæng som en medrivende og oprivende fortælling om både de særlige og de almindelige kvinders vilkår og muligheder op igennem de seneste 300 år.

God til gave
Kvinder der forandrede verden. 43 kvinder fra den franske revolution til i dag er en helt oplagt mandelgave eller vært(inde)gave, der vil give masser af inspiration til interessante snakke omkring julebordene og til godt læsestof i den lange ferie.