En god muslimsk hustru / Jacky Trevane / 333 sider
Leksis. ISBN
Anmeldt 2/2 2010, 22:24 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Livet som muslimsk hustru i Egypten

Livet som muslimsk hustru i Egypten

23-årige Jacky Trevane (pseudonym) fra England tager i begyndelsen af 1980’erne på en tiltrængt ferie til Egypten sammen med sin daværende kæreste Dave. Forholdet til Dave har længe været forbi, men rejsen er deres forsøg på at genoplive deres flamme, mens det modsatte dog sker, da Jacky ved et tilfælde møder mystiske Omar og hans familie.

Allerede den første dag på ferien bliver Jacky væk fra sin kæreste Dave i en propfyldt bus. Da Jacky forsøger at stå af bussen, falder hun og forstuver foden. Til sin hjælp kommer dog et par indfødte egyptere, der bringer hende til sit hjem, hvor de tager sig godt af hende. Iblandt denne familie er Omar. Der opstår en pludselig tiltrækning mellem Jacky og Omar, og tingene udvikler sig hastigt. Under to uger efter er Jacky Omars brud, og de skal starte et nyt liv sammen i Egypten, trods Jackys families advarsler og tryglen om datterens hjemkomst.

Jacky og Omar starter nu et nyt liv sammen, men kulturbarriererne viser sig hurtigt. Jacky må lære egyptiske skikke, boligforhold og sprog – noget der er langt fra nemt. Jacky prøver dog at tilpasse sig de dårlige boligforhold og konverterer endda til Islam og lærer arabisk. Endvidere får Jacky job som lærer, og tingene begynder at se lysere ud.

Under overfladen ulmer der dog uro, noget Jacky snart vil erfare. Omar bliver mere og mere aggressiv, og da hun kort efter fødslen af sin førstefødte datter atter bliver gravid, overfalder Omar hende, noget der fører til en abort. Men dette er blot begyndelsen, idet Omars overfald derpå tager til i styrke. Det hele kulminerer, da Omars bror voldtager hende – og Omar vælger ikke at tro på hende.

På dette tidspunkt har Jacky to døtre med Omar og vælger at flygte efter seks års ægteskab. Herefter følger deres grufulde flugt fra Egypten over Israel, hvor mange barrierer viser sig på vejen, men egypternes korruption er på Jackys side, og det gør, at hun kan betale sig fra faren. Jacky ender i England, hvor hun i dag – 15 år senere – stadig er bosat med sine børn, men med en konstant frygt for Omars hævn.

Bogen er en gruopvækkende fortælling om en ferieromance, der ender i et mareridt. Jacky var en naiv ung pige, der faldt hovedkulds for en smuk egyptisk mand, som ikke umiddelbart viste sin aggressive side. Mest af alt tog Jacky ikke stilling til de uundgåelige kultursammenstød, der måtte forekomme, når man begiver sig ud på et eventyr med en mand fra en fremmed kultur.

Bogen er spændende og fangende, og man føler virkelig for Jacky og det liv, hun har tilbragt med så voldelig en ægtemand. Der er dog flere ting, man må have sig for øje, når man læser en historie som denne. Jacky var lidt for naiv for sit eget bedste: Hvor meget kan man forvente at kende sin mand, når man mødtes ti dage før sit ægteskab?

Et andet spørgsmål, der dukker op, når jeg læser historien, er, hvor troværdig er den? Hun siger, at hun lever med en fatwa (dødstrussel), men dog har manden 15 år efter hendes flugt til England endnu ikke taget kontakt. Da jeg undersøgte bogens modtagelse på nettet, faldt jeg endvidere over en artikel af hendes mand, hvori han på det kraftigste tager afstand til bogens indhold og argumenterer for, at han har billeder og dokumenter, der beviser at livet i Egypten ikke var på den måde, som Jacky fremstiller. Han tager endvidere afstand til hendes beskrivelser af ham som aggressiv (men det er vel bare sund fornuft, ikke at indrømme sådanne begivenheder), og påstår, at Jacky blot har skrevet denne bog, fordi hun for tiden har en stram økonomi. Dette sætter således spørgsmål ved bogens reliabilitet, som er et aspekt man må have sig for øje, inden man læser bogen – der er to sider til enhver historie.

Når dette er sagt, er bogen et spændende eventyr, spækket med spænding og fascinerende beskrivelser af den egyptiske kultur set fra en kvinde, der har levet under denne kultur – og jeg garanterer, at læseren ikke bliver skuffet.