Klinisk psykiatri (3. udgave) / Ole Mors, Per Kragh-Sørensen og Josef Parnas / 700 sider
Munksgaard. ISBN
Anmeldt 17/11 2009, 19:39 af Mie Poulsgaard Jørgensen

En håndbog over klinisk-psykiske lidelser

Klinisk psykiatri (3. udgave) er nu udkommet i revideret udgave. Bogen er en omfattende indføring i den kliniske psykiatris baggrund, erkendelsesmæssige dilemmaer og aktuelle status. Den er skrevet af Ole Mors overlæge, professor, ph.d. Center for psykiatrisk forskning på Århus Universitetshospital Risskov, samt af Per Kragh-Sørensen ekstern lektor, professor, dr.med, ansat på Klinsk institut, Syddansk Universitet Odense og af Josef Parnas, professor, dr.med. Ansat på Psykiatrisk Center Hvidovre og Danmarks Grundforskningsfonds Center for Subjektivitetsforskning, Københavns Universitet samt en række af kompetente medforfattere, der er specialiseret inden for feltet, hvorom de skriver.

Klinisk psykiatri er et opslagsværk inden for det klinisk-psykiatriske felt, hvor diverse psykiske lidelser beskrives. Her bringes ICD-10 (WHO’s diagnosesystem) ind for at beskrive de enkelte lidelsernes symptomatologi, men der elaboreres på dette ved at give et mere nuanceret billede af lidelserne, såsom epidemiologi, det kliniske billede og behandling.

Indledningsvist præsenteres psykiatriens komplekse sygdomsbegreb, klassifikationsproblemer og diagnostiske dilemmaer. Endvidere indbringes en filosofisk diskussion under kapitlet bevidsthed, hvor der både redegøres for psykiatriens forhold til filosofien og for en række filosofiske begreber af særlig betydning for psykiatriens kliniske praksis. Hovedfokus i bogen ligger på det kliniske arbejde: undersøgelse, diagnostik og behandling af mennesker med psykiske lidelser. Af beskrevne psykiske lidelser kan nævnes organiske psykiske lidelser, psykiske lidelser forårsaget af psykoaktive stoffer, skizofreni, affektive sindslidelser, angsttilstande, spiseforstyrrelser, personlighedsforstyrrelser og seksuelle afvigelser, selvmord, transkulturel psykiatri og retspsykiatri og meget meget mere.

Denne 3. udgave er gennemgribende revideret, der er fx nye kapitler om bevidsthed, filosofi og psykiatri, epidemiologi, genetik, somatoforme tilstande og et stort kapitel om psykiatriens teoretiske fundament. Endvidere er udgaven revideret de steder, hvor lovgivning eller det kliniske billede har ændret sig og er dermed mere up-to-date. Det bedste fra de øvrige kapitler er bevaret og enkelte omskrevet.

Bogen har en række af medforfattere: Raben Rosenberg, Per Fink, Kristian Rokkedal, Merete Nordentoft, Birte Glenthøj, Peter Kramp, Marianne Kastrup, Alv A. Dahl, Dan Zahavi, Lennart Jansson, Annette Lolk, Ove Lindegaard Petersen, Lars Vedel Kessing – som hver især er specialiseret inden for det felt, hvorom de skriver, og man er dermed garanteret det rette videnskabelige input.

Bogen er et oplagt opslagsværk, hvorfra interesserede kan skabe sig et hurtigt, overskueligt overblik over psykiske lidelser, deres oprindelse og behandlingen af disse både medikamentel, men også gennem terapi. Kapitlerne kan læses uafhængigt af hinanden alt efter det felt, som man ønsker at undersøge. Bogen går ikke ind i dybere diskussioner, da det ikke er meningen med bogen. Den giver blot et overblik, der skaber et fundament for læserens egne uddybende undersøgelse af de beskrevne fænomener. Bogen omhandler det kliniske udsnit af psykologien, og læseren skal have sig for øje, at den ikke beskæftiger sig vitterligt med normaludviklingen, men den abnormale udvikling.

Bogen kan klart anbefales til alle inden for psykologi og psykiatrifeltet samt andre inden for sundhedsfaglige uddannelser. Enhver, der har forståelse for psykiske lidelser, vil kunne få gavn af denne bog. De anvendte begreber i bogen henvender sig dog kun til folk, der i forvejen kender til psykologiske og lægelige termer.