Elmer Baltazar – Rejsen til Arkadia / Tobias Bukkehave / 352 sider
Carlsen. ISBN 9788711563199
Anmeldt 1/5 2018, 17:48 af Torben Rølmer Bille

Analoge eventyr i en digital virkelighed

Faste læsere vil vide at denne anmelder ofte vælge at se nærmere på børnebøger, der på en eller anden måde handler om børn og computerspil. Historier, der lige så ofte sender selvsamme børn direkte ind i disse computerspil. Dette skyldes ikke kun en barndomsfascination af Tron men i lige så høj grad at opleve forfattere, der forsøger at appellere til den målgruppe, der ellers konsekvent sidder klistret til en skærm i stedet for at have en bog i skødet.

Når undertegnede drages af denne type fortællinger er det sikkert heller ikke uvæsentligt, at den ældste af husets drenge udtalte, at Elmer Balthazar – Rejsen til Arkadia ”minder lidt om en del andre bøger, vi har læst”. Eksempelvis har Bille-drengene før fået læst Game On-serien op, og senest har den yngste været med Niller på nettet. Til gengæld synes den allerstørste Bille (den selvudnævnte højtlæser), at den nye bog, er en del mere interessant end de øvrige – muligvis fordi dens 352 sider giver plads til en historie, der rigtigt kan udfolde sig.

Elmer Balthazar – Rejsen til Arkadia er på mange måder en helt klassisk fantasyhistorie med et twist. I stedet for at gå gennem garderobeskabet eller løbe mod muren på en togstation, sendes bogens hovedpersoner ind til den magiske computer/fantasyverden ved hjælp af en ganske særlig iPad, men før vi når så langt skal læserne jo lige introduceres for bogens to hovedfigurer.

Den ene af de to bærende figurer er den fodboldglade dreng Elmer, som titlen antyder, men bogen handler i lige så høj grad om den lidt specielle, nørdede pige Emmy. Elmer er en dreng, der måske kan virke lidt usædvanlig på mange i målgruppen for en bog som denne. Han interesserer sig ikke et hak for computere, videospil og elektronik men er kun optaget af fodbold og sammenholdet i den lokale klub. Emmy derimod er besat af spillet ”Eye Master II”, som nok bedst kan sammenlignes med en slags MMO á la World of Warcraft. Her spiller hun den seje ridder Lorac, hvis højeste mål i livet er at bekæmpe den ondskabsfulde dronning i Øjets borg.

Selv om Elmer og Emmy går i klasse sammen er de ikke rigtigt venner, men da de to bliver sat til at skrive en opgave sammen – en projektopgave om internettet og computere – bliver de nødt til at arbejde sammen. Elmer opdager hurtigt at Emmy måske alligevel ikke er så sær endda, og i et svagt øjeblik kommer han til at love hende, at han nok skal skaffe sig ”et device”, som han kan bruge til at skrive opgaven på. Nu er gode råd dyre. Han vil ikke skuffe den dygtige pige, men samtidig har han heller ikke råd til at købe en computer. Ad omveje finder han dog frem til en meget mystisk elektronikbutik bestyret af en excentrisk kineser kaldet Xin Xin, hvor han finder en iPad til meget fornuftige penge.

Det viser sig dog, at denne iPad er en slags port til den verden, som Emmy kender ud og ind. Den verden som optræder i spillet ”Eye Master” er måske mere virkeligt end først antaget. Emmy og Elmer dukker op på vidt forskellige steder i dette fantasy-spilunivers, hun på Øjets borg og han ude midt i en skov. Det er her at eventyret rigtig tager fart – for kan Elmer finde hans nye veninde igen? Har Emmy egentlig lyst til at blive fundet? Hvorfor er de to børn pludselig i Arkadia, og hvordan skal de dog komme hjem igen? Spørgsmålene er mange, lige så mange som alle de farer, der lurer rundt om hvert hjørne.

Elmer Balthazar – Rejsen til Arkadia er en virkelig velskrevet børnebog, som er en fryd enten selv at læse eller at læse højt fra. Den vil med garanti vække glæde hos alle de, der lige som anmelder og sit afkom knuselsker fantasy, computerspil og gode historier. Thomas Bukkehave skriver rigtigt godt (og mundret), og Andreas Erstlings få, men virkeligt flotte illustrationer er med til at gøre udgivelsen ekstra lækker.

Der er sekvenser i løbet af historien, der måske godt kan virke lidt uhyggelige på børn der lader sig skræmme nemt, men det skal gode børnebøger også kunne. Selv om man måske godt kan mene, at historien som præsenteres hér er en smule formularisk og generisk, så er den veludført og spændende stort set hele vejen igennem. Især Elmers forhold til Emmy er ganske fint skildret, for selv om det aldrig siges direkte, så er fodbolddrengen måske lidt mere betaget af den nørdede pige, end han egentlig har lyst til at indrømme overfor sig selv.

Det er også befriende, at det for en gangs skyld er en pige, der har fået tildelt rollen som den computerinteresserede, for selv om videospil traditionelt anses som en ”drenget” beskæftigelse, så er anmelder overbevist om at der er rigtigt mange piger, der også elsker at dræbe virtuelle monstre og gå på opdagelse i skumle huler.

Så hvad enten du er en glad far eller mor, som godt kan lide at læse højt, en dreng eller pige der holder af fantasyfortællinger og/eller computerspil eller du bare vil læse en ganske velskrevet, underholdende roman rettet mod et ungt publikum, så få fat i Elmer Balthazar – Rejsen til Arkadia - det vil du med garanti ikke angre.