Hotel Rudolph / Malene Kirkegaard Nielsen / 300 sider
Rosinante. ISBN 9788763814294
Anmeldt 28/8 2011, 20:11 af Christina Aabo Mikkelsen

Kvinde på flugt fra psykopat

Kvinde på flugt fra psykopat

Malene Kirkegaard (f.1965) er uddannet filminstruktør, tidligere chef for DR Radio Drama og har skrevet flere børnebøger og radiodramatik. Nu har hun skrevet en roman for voksne - thrilleren Hotel Rudolph. Den handler om kvinden Anna Vera Mikkelsen, som er på flugt fra sin psykopatiske mand Lars. Med på flugt har hun deres fælles søn, Lui, som tror han er på ferie med mor og lidt over 300.000 kroner i kontanter. Anna indlogerer sig på Hotel Rudolph ved Korsør under falsk navn – Susanna - som også er navnet på hendes afdøde mor. Ved hotellet ligger en campingplads, hvor Anna blandt andre møder invalidepensionisten Lis, der også er tidligere voldsramt kvinde. Lis kommer til at fungere som barnepige for Lui, når Anna snuser rundt for at afdække hemmeligheder i sin egen familiehistorie. Anna møder også den fraskilte, venlige politimand Henrik, som hun bliver tiltrukket af.

Skrøbelig kvinde med skydevåben
Anna bliver først beskrevet som en skrøbelig kvinde, der besvimer af angst i banken, da hun skal hæve sine mange penge. Hun er alene, har næsten ingen familie eller venner, bortset fra veninden Camilla, som hun også låner penge af. Desuden har hun sin søn med, hvilket også gør hende sårbar. Men så opsøger hun sin bror Jakob, som hun har et elendigt forhold til, og henter sin pistol! Anna ved nemlig, hvordan man håndterer et skydevåben, for hun er tidligere nordisk mester i pistolskydning. Så helt hjælpeløs er hun alligevel ikke. Desuden arbejder hun som illustrator, og hendes idol er tegneserieheltinden Modesty Blaise: ”Modesty Blaise klarede altid ærterne, og bagefter sad hun på en bænk og græd i Willies arme.” (s. 57) Anna forsøger også at klare ærterne og græder ud hos Henrik, der er superforstående - næsten så forstående at man bliver mistænksom. Samtidig rykker Psykopat-Lars tættere og tættere på, og Annas angst og hævnfantasier accelererer, men som læser kryber angsten og gyset aldrig rigtig ind under huden. Måske skyldes, det at karaktererne forbliver noget endimensionelle, og at der er for få overraskelser undervejs.

Mors historie er mere interessant
Først da stumperne af Annas mors tragiske historie bliver afdækket, fanger bogen min opmærksomhed. Anna går nemlig på opdagelse i sin egen familiehistorie i forsøget på at finde frem til, hvorfor moren døde, da hun var helt lille. Var det selvmord? Blev hun presset til det? Tog nogen livet af hende?

Hvem er den kvinde, Susanna Lachesky, som skabte røre i 70’ernes provinsbysamfund med sin promiskuøse livsstil, sit kollektiv med fælles bollerum, sit eksperimenterende teater og basisgrupper for kvinder? Hvorfor vil ingen af beboerne, som husker Susanna fra dengang, fortælle Anna, hvad der i virkeligheden skete? Der er i det hele taget meget mere saft og kraft i morens historie end i Annas flugt ud af ægteskabet med barn, skydevåben og cool cash i bilen. Jeg ville faktisk ønske, at Malene Kirkegaard havde skrevet en roman om Susanna Lachesky i stedet. Undervejs i læsningen var jeg nemlig langt mere nysgerrig efter at få svar på, hvad der egentlig skete med hende end, om det ville lykkes for Anna at pløkke sin psykopatiske ægtemand ned med sin gun.