Hjertets ni ansigter / Anita Nair / 464 sider
Forlaget Hjulet. ISBN 9788789213538
Anmeldt 15/10 2010, 17:01 af Mie Poulsgaard Jørgensen

Kathakali og kærlighed

Kathakali og kærlighed

Anita Nair er en ung indisk forfatter, som er bosiddende i Bangalore og udgiver sine bøger i Indien. Nair blev født i Shoranur, Kerala i Indien og har taget en bachelor i Engelsk sprog og litteratur. Hjertets ni ansigter er en bog om kærlighed, drama og den indiske dans, Kathakali

Bogen omhandler rejseskribenten Christopher Stewart og ægteparret Radha og Shyam og Radhas onkel, Koman, en berømt kathakalidansker. Kathakali er et klassisk indisk dansedrama, kendt for sin make-up og styling af karaktererne, prangende kostumer, detaljerede gestikker og veldefinerede kropsbevægelser præsteret i takt med musikken. Det opstod i Kerala i det 17. århundrede og har udviklet sig siden. For jer som skulle have lyst til at se Kathakali, er der flere videoer på bl.a. YouTube. Bogen er bygget op omkring kathakalidansens ni følelser og disse ni følelser kobles på historien om Chris, Radha, Shyam og Komans fortællinger og hvordan deres liv flettes sammen på godt og ondt. På denne måde beskriver Nair først en specifik følelse og kobler således følelsen på historiens karakterer og de eksistentialistiske problematikker, disse står over for.

Rejseskribenten Christopher Stewart, Chris, træder ind i en anderledes verden, da han ankommer til et feriested i Kerala for at møde Koman, en berømt kathakalidanser. Chris ønsker at høre Komans fortælling, om hvorfor han valgte at danse kathakali. Chris indlogeres på Komans niece, Radhas, mands feriested, og Radha og Chris rykker hurtigt tæt på hinanden.

Radha er gift med Shyam i et utilfredsstillende ægteskab. Shyam elsker Radha overalt på jorden og gør alt for hende, men han kommer fra lavere kår og giftede sig med Radha, da hendes rygte stod på spil efter en affære med en gift mand og derfor blev nødt til gifte sig for at redde sin ære. Shyam har dog aldrig behandlet hende dårligt, men de er meget forskellige. Radha er kun sammen med Shyam af pligt og ser igennem bogen hele tiden ned på ham og viser dette tydeligt.

Kort efter Chris’ ankomst, oplever Shyam dog en opblomstring af Radha, hvilket får ham til at blive mistænksom – og hans mistanker er velfunderede – Radha og Chris indleder en lidenskabelig affære, der får Radha til at gøre oprør mod sit hidtidige liv. Der opstår således et trekansdrama, hvor Shyam prøver at vinde Radha tilbage, hvilket dog resulterer i, at Radha trækker sig længere væk fra ham, og det mest forunderlige er, at Radha ikke oplever dårlig samvittighed og aldrig undskylder sin adfærd overfor sin trofaste mand, Shyam.

Dette trekantsdrama væves sammen med Komans historie. Om hans fader Sethu, der forelsker sig i en muslimsk kvinde fra et lukket muslimsk samfund. Parret stikker af med livet i fare og får et barn, Koman. Moderen begynder dog at føle samvittighedsnag og begynder at vende tilbage til sin religion, til sidst kan hun ikke leve med sin skam og hvad hun har gjort mod sin familie, og begår derfor selvmord. Nu står Sethu tilbage med sønnen Koman, og Sethu vælger at placere Koman hos nogle nonner og rejser af sted for at tjene penge. Mange år efter genforenes Koman med faderen, der på det tidspunkt har fået to andre sønner. Senere bliver Koman fascineret af Kathakali til sin fars store skuffelse, men faderen kan ikke holde Koman fra dansen og snart bliver dansen Komans liv. Man hører her om, hvordan han lærer dansen og især om et møde med en engelsk kvinde, Angela, som interesserer sig for dansen. Senere finder vi ud af, at Chris’ mor hedder Angela, og således afsløres Chris’ virkelige hensigt med rejsen til Kerala, han søger nemlig sandheden om sin far. Men er Koman Chris’ far?

Nair leverer et flot stykke arbejde. Hun skriver utrolig smukt og sensuelt og trækker eksotiske sider af den indiske kultur ind for at formidle sin historie. Dette gør trekantsdramaet mellem Chris, Radha og Shyam mere innovativ og indsigtsgivende i det indiske samfunds multiple leveformer, der dog har fællesnævneren at søge efter kærlighed og kathakalis ni følelsers universalitet. Man lærer derigennem også om kathakali og forskellige sider af det indiske samfund, om pligtægteskaber og tilværelsen i lukkede muslimske samfund. Bogen kan dog til tider virke lang, men det samlede produkt er dog af høj litterær kvalitet og kan appellerer til en bred skare af læsere.