Mest læste
[Koncertanmeldelse]

1 - Koncertanmeldelse
Sinne Eeg og Touché
2 - Koncertanmeldelse
Abild
3 - Koncertanmeldelse
MC Hansen Band
4 - Koncertanmeldelse
JazzKamikaze
5 - Koncertanmeldelse
Pligten Kalder
6 - Koncertanmeldelse
Helene Blum & Harald Haugaard med: Anna Lindblad, Petri Hakala, Antti Järvela og Sune Rahbek.
7 - Koncertanmeldelse
Veto
8 - Koncertanmeldelse
Eivør
9 - Koncertanmeldelse
Sinatra - En mand og hans musik
10 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben

Felicia
Flensborghus 30.04.2013
Anmeldt 10/5 2013, 22:06 af Hans Christian Davidsen

Felicia


Felicia

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Bob Dylan mødte Buddy Holly i 1959. I?Duluth National Guard Armory i Minnesota. Bob så Buddy Holly dybt i øjnene, to dage før han - altså Buddy - satte træskoene. »Da vidste jeg, at jeg skulle være musiker«, fortalte Bob Dylan ved Grammy-uddelingen i 1998.

Sådan var det også for svenskfødte Mikael Zacho på Viborg Katedralskole. Her stod en ung Mikael Zacho ansigt til ansigt med Cornelis Vreeswijk og besluttede sig for at ville være sanger som den svensk-hollandske trubadur. Det er Zacho også blevet, og mest spiller han akustisk guitar med nogle af Vreeswijks over 800 sange som materiale.

På Flensborg Bibliotek præsenterede han i denne uge en brøkdel af sangene sammen med orkestret Felicia. Det blev dannet på ti-årsdagen for Cornelis Vreeswijks død, den 12. november 1997, i forbindelse med en mindekoncert, og lige siden har Felicia turneret i Danmark og?Sverige med ballader og uforskammetheder af Cornelis Vreeswijk - en mand, der var delte meninger om.

Ingen hæmninger
Vreeswijk havde ingen hæmninger. Hans ligefremme stil bekom ikke alle lige vel. I?Sveriges Radio var det i 1960erne og 1970erne forbudt at spille sange af ham.

Som navnet antyder var Cornelis Vreeswijk hollænder. Efter Anden Verdenskrig flyttede hans forældre til Sverige, og i en alder af knap ti år måtte Cornelis omstille sig fra hollandsk til svensk.

Han kom dog i den grad efter det svenske sprog og begyndte som studerende at turnere som visesanger. Det gjorde ham vildt populær blandt intellektuelle og boheme-typer i?Stockholm og nærmeste omegn. Han tog parti for de utilpassede og skabte et fast persongalleri i sine sange:?Polaren Pär,?Fredrik Åkare,?Ann-Katarin med flere.

Dem mødte publikum også på Flensborg Bibliotek - blandt andet i balladen om »Herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind«. En sang om forbudt kærlighed mellem en moden mand og en 17-årig uskyldig pige.

Sangen om Morbror Frans
Den tilflyttede hollænder voksede op i en pæresvensk visetradition med Carl Michael Bellmann og?Evert Taube og gik aldrig af vejen for en drikkevise eller to - heller ikke, hvis den skulle handle om ham selv.

I?Flensborg sang orkestrets svenske forgrunds-kvinde, skuespilleren Annika B. Lewis, blandt andet den herlige cowboysang om Morbror Frans, der gjorde alt det, man ikke må gøre:

Titta där går morbror Frans,
spana in på stajlen hans
Ingen har hans nonchalans -
ingen chans!
Morbror är en stor charmör,
ingen vet hur morbror gör
Ingen gör så mer än han,
ingen kan

Og videre hedder det:

Morbror bor ej hos oss nu,
han förförde grannens frun
Grannen blev, kan man förstå, gramse då
Ut ur huset sa min mor,
så morbror packade och for
Nu vet ingen var han bor,
stan är stor!

Mon ikke Morbror Frans med sin hang til øl og damer i virkeligheden var Cornelis Vreeswijk?

Tilpas mørk i stemmen
Den fik ikke for lidt - med Anders Krøyer på akustisk basguitar og trommeslageren Claus Raahauge på percussion som de to, der fuldendte Annika B. Lewis’ veloplagte sang og Mikael Zachos fingerknipsende guitarspil. Dejligt at høre, at der kan være så lystigt i Sverige. Når først de smider alvorsmasken, de svenskere, så kan de feste.

Men sådan har mange ting mange sider. Cornelis Vreeswijk brændte sit lys i begge ender. Det tror man gerne, når man ser hans alenlange curriculum vitae med både diskografi, bibliografi og filmografi. Ud over de 800 Koda-anmeldte (eller Stim, som foreningen, der forvalter ophavsrettigheder, hedder i?Sverige) sange skal der også have befundet sig et ukendt antal på hans sejlskib »Felicia«, da det sank.

Felicia adjö hedder en af hans klassikere om en nordisk kvindeskikkelse, der gik ud på isen og aldrig blev fundet igen.?Annika B. Lewis var i sit es, da hun sang den. Skønsanger i gængs forstand er hun ikke, men det behøver man heller ikke være til Vreeswijk, men tilpas mørk i stemmen. Her er det performance og det uslebne, der charmerer.

Skatteunddragelse, værtshusslagsmål, brug af euforiserende stoffer og småsjofle viser - den slags kunne Vreeswijk også. Med kvartetten Felicia vokser hans enestående musikalske og poetiske univers frem. Herlig politisk ukorrekt. Måske var det derfor, de var så vilde med ham i Sverige.

Forrige anmeldelse
« »Passion, Power, Poland« «
Næste anmeldelse
» Mais Uma »