10 - Koncertanmeldelse
Folkeklubben

Emmelie de Forest
A.P. Møller Skolen 1/11-2018
Anmeldt 9/11 2018, 09:28 af Hans Christian Davidsen

Emmelie de Forest uden fløjte og diskobas

Emmelie de Forest kom ind i højhælede sko, da hun gav godt en times koncert ved Spil Dansk Dagen, men det varede ikke længe, før hun smed dem og nøjedes med at synge i nylonstrømper.

Her stod den dansker, der har fået det højeste antal point nogensinde ved en finale i det internationale Melodi Grand Prix. Emmelie de Forest vandt i 2013 for Danmark foran en fyldt Malmö Arena og millioner af tv-seere i Europa. Torsdag aften var det blot en lille hård sydslesvigsk kerne, der var mødt op for at lytte til det blot 25-årige sangtalent. Med sig på guitar havde hun sin 22 år ældre kæreste på guitar, Jakob Schack Glæsner.

Hendes eget bagkatalog fra de to albums Only Teardrops (2013) og History (2018) blev krydret med coverversioner af andres ørehængere - blandt andet hendes egen yndlings-grandprix-sang “Dansevise”, som Grethe og Jørgen Ingmann vandt med i 1963. Emmelie de Forest er opvokset med gospel, før hun som 14-årig drog rundt til byfester og festivaler i Danmark for at synge solo. Hun sang en fin fortolkning af Etta James’ I’d Rather Go Blind, før hun fortsatte en kronologisk tur gennem sit eget materiale, blandt andet singlenumrene Rainmaker og Drunk Tonight. Emmelie de Forest skitserede selv - både musikalsk og i sin præsentation mellem sangene - at hun er gået og går sine egne veje. Efter at hun i 2012 blev færdig på Katrine Sadolins ‘Complete Vocal Institute’ i København, ville Danmarks Radio gerne have hende med i X-Factor, men Emmelie de Forest betakkede sig og gjorde klart, at hun hellere ville tage turen gennem Melodi Grand Prix. Hvilket viste sig ikke at være noget dumt valg.

I 2015 sagde hun farvel og tak til sit pladeselskab, Universal, fordi hun ikke længere kunne genkende sig selv i den musikalske skabelon, hun blev presset ned i. Sit andet album, History, har hun selv sørget for at få finansieret via crowdsurfing med hjælp af sine fans. Fra dette album hørte vi blandt andet den charmerende ballade Who Loves You. Med til historien hører dog også, at Emmelie de Forest efter det internationale Melodi Grand Prix hurtigt kom tilbage til en temmelig almindelig hverdag med en EP, Acoustic Session, der solgte middelmådigt, og turneer, der måtte aflyses på grund af svigtende billetsalg.

Til slut gav Emmelie de Forest sin egen opskrift på, hvordan Bruce Springsteens Dancing In The Dark og danske Lars H.U.G.’s Mon de kan reparere dig.

Det var en noget anden version af Emmelie de Forest, vi fik her, end med fløjte, diskobas og bombastiske dubstep-trommer, som vi kender hende fra grand prix-nummeret Only Teardrops. Der var heller ikke meget at høre fra hendes seneste album, der fik en absolut bundskraber med kun én stjerne i musikmagasinet Gaffa. Man sad faktisk med fornemmelsen, om hun overhovedet havde nok med i bagagen til et ekstranummer.

Spil Dansk Dagen er et initiativ til fremme af dansk musik. Bag initiativet blev taget af Koda (‘Komponistrettigheder i Danmark’), og afholdes hvert år i slutningen af oktober eller begyndelsen af november rundt om i Danmark og i Sydslesvig.