Cowboys & aliens (118 min.) Biografversion / Universal
Anmeldt 1/9 2011, 08:54 af Torben Rølmer Bille

Dobbelt op på drengerøv

Dobbelt op på drengerøv

Det virker umiddelbart som en fantastisk plan. Man tager udgangspunkt i en forholdsvis obskur (læs: nærværende anmelder har den ikke på hylden!) tegneserie: Cowboys & Aliens, der, lige som filmen, er en genrehybrid, der benytter den klassiske westerns omgivelser og personager og kombinerer dette med science-fiction genrens invasionstema. Dernæst sættes instruktøren af bl.a. Iron Man John Favreau i instruktørstolen, så man er forholdsvis sikker på at slutresultatet bliver hæderligt. Endelig lader man selveste Bond – Daniel Craig - spille overfor Indiana Jones – Harrison Ford. Hvad kan egentlig gå galt? Ikke ret meget, for filmen leverer den vare den lover, men heller ikke ret meget mere.

Som fan af letbenet underholdning er det svært ikke at holde af filmen, men man bør også være beredt på at en film med sådan en titel ikke rummer det helt store strindbergske drama endsige persongalleri, for det er endnu engang arketypernes overdrev som tilskueren bliver kastet ud på. Kombinationen science-fiction og western er også en der primært synes at ville appellere til et eksklusivt maskulint publikum, da det traditionelt set ikke er de typer af genrer som kvinder foretrækker. Der er heller ikke sparet på testosteronet når først den går i gang, for med et par enkelte undtagelser består persongalleriet næsten udelukkende af rå cowboytyper, der konstant slår hinanden i hovedet, eller affyrer revolveren for et godt ord.

Filmens handling åbner med at vores fortrinsvis tavse hovedperson, vågner op i ørkenen og i bogstaveligste forstand er manden uden navn. For vi har med en af de fortællinger at gøre, der har en hovedperson som lider så frygteligt af hukommelsestab. Jake, som han senere finder ud af at han hedder, er såret i siden og opdager han har et mærkværdigt armbånd på sin ene arm. Inden længe er Jake nået frem til en by, hvor en venligsindet præst lapper det mystiske sår. Der går dog ikke længe før problemerne begynder at vise sig, for en ung knøs – sønnen til byens mægtigste mand Dollarhyde – skaber sig på hovedgaden og naturligvis får han provokeret Jake nok til at han sender et velanbragt knæ i lømlens testikler.

Den lokale sherif opdager at Jake er en vældigt eftersøgt mand, faktisk hævdes det at Jake har stjålet fra Dollarhyde senior (Ford) og da han ankommer til byen for at forlange at få sin søn sat fri, er der lagt op til et anspændt opgør mellem filmens to mandlige hovedpersoner. Inden de dog kan nå at fare i flæsket på hinanden oplyses nattehimlen af nogle mærkelige lys. Byen er pludselig under angreb fra rummet og de hurtigflyvende fartøjer bruger selvlysende lassolignende løkker til at indfange lokalbefolkningen, trække dem højt til vejrs og forsvinde med dem i nattens mulm. De to kamphaner har derfor ikke ret meget andet valg end samarbejde. Jake vil forsøge at finde ud af hvad der er sket med ham og byens efterladte indbyggere vil forsøge at finde ud af hvor de kidnappede borgere holdes fanget.

Cowboys & Aliens er en meget flot film. Kameraet undersøger, helt i tråd med westerngenren, de barkede mænds furede ansigter i herlige close-ups og lyset falder nærmest hele tiden perfekt i rynkerne. Dertil kommer at der er flere scener som er visuelt opfindsomt fascinerende – især scenen med hjuldamperen hører til blandt undertegnedes favoritter og man kan i den forbindelse ikke lade være med at sende en venlig tanke til et utal af opfindsomme computerspil.

Skuespillerne tager bevidst deres roller meget seriøst, hvilket klæder filmen fint og selv om karaktererne i den ikke har en egentlig dybde, så er deres motivationer alle klare. Jake skal forsøge at finde ud af hvem han er og hvordan han er havnet i denne situation. Dollarhyde er på jagt efter sin kidnappede søn. Kroejeren skal finde sin kone og sit mandsmod, osv. Det er i denne forbindelse værd at nævne, at det er dejligt forfriskende at se Harrison Ford spille en indebrændt, barsk og virkelig ubehagelig fyr, faktisk er det i det hele taget skønt at gense Mr. Ford på det store lærred.

Der er ikke mange kedelige øjeblikke i filmen, for lige som man tror roen kan sænke sig over gruppen af byboere på jagt efter deres nærmeste, så dukker der altid udefrakommende trusler op, enten i form af skurke, aliens eller indfødte.

Filmens aliens er også ganske skumle og vellavede, men der skal naturligvis ikke afsløres for meget her, for lad os være ærlige - det er jo dem man tager ind i biografen for at se. Cowboys & Aliens tilføjer ikke meget til hverken dens primære eller sekundære genre som ikke er set før og man kunne måske godt have ønsket et langt stærkere, mindre stereotypt manuskript, som turde tage flere anakronistiske friheder. Det forlyder også at manuskriptet har været meget længe undervejs, og det faktum at der er krediteret over syv forfattere på filmen, synes at tale sit tydelige sprog. Det er lidt noget rod, men samtidig er det noget herligt kulørt rod. Sammenligner man denne hybrid med tidligere forsøg udi samme (Wild, Wild West) er Cowboys & Aliens lysår foran, men samtidig bør det siges at den ikke når at trække seksløberen hurtigt nok i en duel med en klassiker som Westworld.

Det kunne være nærliggende at læse filmen ind i en form for politisk/ideologisk kontekst hvor de invaderende rumvæsener kan ses analogt til terrorister og at byboernes angreb på rumskibet mod slutningen kan virke som visuel payback for 9/11, men det ville også samtidig være at skyde alt for højt over målet. Filmen er tænkt som en ren underholdningsfilm hvor barkede mænd, i og med at de er så gravalvorlige i alle indstillinger og alle har sådanne kynisk et blik på deres tilværelse, gør at tilskueren ikke kan undgå at more sig over dem. For mens man ser filmen er man på ingen måde fokuseret på politik eller ideologi men snarere på hvilke farer der lurer om det næste sving i passet. Cowboys & Aliens er to underholdende, actionfyldte timer i selskab med flotte fyre og en enkelt ganske nydelig kvinde og den åbner forhåbentlig ballet for lignende ”mash-up” produktioner. Selv om kapellet tidligere har været hjemsøgt af low-budget produktioner som Aliens vs. Zombies, Aliens vs. Ninja eller for den sags skyld Strippers vs. Zombies, så må man som hardcore nørd håbe på at der snart laves liste-A produktioner med titler som Pirates vs. Ninjas eller Samurais vs. Killer Clowns for i den forbindelse synes Hollywoods muligheder for en ny guldgrube, såfremt Cowboys & Aliens bliver et hit, nærmest endeløs.