Klovn – The Movie (90 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 15/6 2011, 20:10 af Kim Toft Hansen

Begræns din begejstring

Begræns din begejstring

I 90’erne fik dansk humor endelig (!) et løft. En generation af danske komikere distancerede sig fra lune platheder og familievenlige herligheder til fordel for en inspiration fra særligt en grovkornet engelsk og en amerikansk humorstil. Gennem de seneste par årtier har flere set dagens lys, hvilket har betydet, at kvaliteten i særdeleshed har været svingende. Enkelte har formået at holde fast i en fornyelse, som stadig holder – og som stadig hentes fra den engelsksprogede komik. Frank Hvam og Casper Christensen er blandt dem, der i videst omfang har evnet fornyelse og kreative indspark i dansk satire. Klovn – The Movie skulle være – og er i vid udstrækning – kulminationen på dette.

De fleste har fulgt serien i et eller andet omgang. Og jeg antager, at en introduktion til karaktererne er unødvendig. Frank, der er kæreste med Mia, skal på kanotur på Gudenåen med Casper. Casper har fundet ud af, at det er den eneste mulighed for at slippe for sin kæreste Iben. Hans fortsæt med turen er under bæltestedet. Frank finder derimod ved et tilfælde ud af, at Mia er gravid, men også at hun har forholdt ham denne information. Hun er ikke sikker på, at Frank har farpotentiale. Derfor tager Frank sin nevø med på kanoturen – til Caspers store skuffelse – for at vise, at han har potentiale til at blive en god far. Men alt, alt, alt for meget kan jo gå galt – og gør det!

Stilen er velkendt, humoren ditto. Den eneste forskel fra tv-serien til filmen er stort set, at afsnittet er tre gange så langt. Det betyder dog noget for fortællingens omfang og udvikling. Hvor serien i højere grad indfanger små, ofte daglige nuancer, hvor Frank dummer sig, så er filmen snarere struktureret som en velkendt komedie, hvor den eller de implicerede har et bestemt projekt, der skal gennemføres. Franks mål om at bevise, at han kan blive en god far, er omdrejningspunktet. Og dette er filmens helt svage punkt: I stedet for at trække små nuancer i komisk langdrag, skal filmen i stedet trække denne fortælling unødigt langt ud. Seriens styrke forsvinder lidt i filmens svaghed.

Når det så er sagt, opfylder filmen formentlig enhver fans drøm om Klovn – The Movie. Pinagtighederne bliver trukket endnu længere ud, og den selvironiske satire er smurt tykt på. Alle fordomme og klichéer om Frank Hvam og Casper Christensen endevendes i en grad, der får selv den mest hærdede Klovn-seer til at krumme tæer. Derfor er filmen da også forfærdelig morsom. Der er ikke en scene, hvor kulminationen på dumme beslutninger ikke tager en ny drejning til det værre. Filmen viser sider af Frank og Casper som hidtil ikke er set – og derfor bidrager filmen da også med nyt. Af samme årsag er der noget at hente ved at gøre serien til the movie. Det er ikke kun videreførelse og reproduktion.

Klovn er generelt og isoleret set et scoop i dansk komik. Den ligner intet andet – dansk. Den læner sig dog vældig meget op ad Larry Davids Curb Your Enthusiasm. Det er velkendt, at seriens skabere er inspireret af denne serie – endda i en sådan grad, at det helt ned til plots og scener i de enkelte afsnit virker tyvstjålet. En dansk jurist mener derfor, at der er tale om et brud på ophavsretten, og andre kalder det mere end blot inspiration. Derfor bærer Klovn – også filmen – ikke international opfindsomhed. Det er dog heller ikke Curb Your Enthusiasm, der har opfundet brugen af de respektive komikeres egne navne i fortællingerne, hvilket kan spores helt tilbage til amerikanske sitcoms i 70’erne.

Klovn – The Movie er en herlig omgang pinagtig underholdning. Filmens underlødige og uselvhøjtidelige tone er humor og satire af høj standard i dansk regi. Der er dog meget, der tyder på, at formlen er ved at have udtjent sin værnepligt. Spørgsmålet er derfor, om filmen er et punktum eller blot en milepæl i seriens udvikling. I forhold til at være nyskabende inden for dansk humor må den ses som et veltilrettelagt punktum, der viser, at Klovn har været en grundig god udfordring af dansk komik, der stod lidt i stampe. Men jeg står dog mere uvis over for, om formlen kan bære mere. Fans vil selvfølgelig ønske sig mere, men er det en nyskabelse og en overlevelsesstrategi for dansk humor, der søges, er klovnerierne ovre. Klovn – The Movie er fantastisk morsom – lad endelig succesen ende så tæt ved toppen, som det er muligt.