Mumitroldene og jagten på kometen (75 min.) Købsfilm / Nordisk Film
Anmeldt 25/2 2011, 12:02 af Helle Thorsøe Nielsen

Nostalgi og nyskabelse med animerede Mumitrolde i 3D

Tove Janssons historier om de kendte og elskede Mumitrolde blev udgivet som tegneserier. Første gang, vi stifter bekendtskab med troldene, er i Kometjakten fra 1946. Janssons fortællinger om Mumitroldene har været filmatiseret som både tegne- og dukkefilm. I 2010 så de så i animationsfilmen Mumitroldene og jagten på kometen med Maria Lindberg ved roret – dagens lys i 3D, og nu er filmen så udkommet på DVD.

Mumitroldene og jagten på kometen byder først og fremmest på et kærkomment gensyn med en lang række af barndommens elskede figurer fra Mumidalen – ikke mindst Snorkfrøken, Mumrik, Snif og naturligvis Mumitrolden.

I Mumitroldene og jagten på kometen begiver den lille uhomogene flok sig ud på en stor og farlig mission mod professorens stjerneobservatorium. Missionen er et forsøg på at redde Mumidalen fra en komet, der nærmer sig dalen med lynets hast, og truer med at udslette dalen. Undervejs på deres færd møder vores venner forskellige farer og forhindringer, som de må overvinde ved fælles hjælp. Vennerne kæmper bravt, men spørgsmålet er, om de når observatoriet tids nok, og om de kan redde Mumidalen.

Dejan Cukics fortællerstemme guider seeren gennem handlingen, og filmen forholder sig i vid udstrækning loyalt til forlaget fra Janssons tegneserier, og i forlængelse heraf også til de gamle dukkefilm. Mumrikken er dog både i tale og handling mere aktiv i denne film, end jeg husker ham, Sniff er grå og ikke lysebrun, og Snorkfrøkens blå øjne er grønne, mens Mumitroldens brune øjne er blå. Alt sammen er det dog minimale og ubetydelige ændringer, som ikke for alvor forstyrrer genkendeligheden og gensynets glæde.

Filmen er fyldt af velkendte budskaber og moraler omkring venskab, hjælpsomhed, samarbejde, tillid, forelskelse og ikke mindst en allestedsnærværende pointering af enhvers ret til at være sig selv inklusiv særegenheder i ganske stor stil. Ingen i Mumidalen er perfekte, men sammen kan vennerne klare det meste. I den retning er der – heldigvis – intet nyt at komme efter i Mumitroldene og jagten på kometen.

Stilmæssigt derimod sker der en hel del. Lindberg og hendes team anvender en bred vifte af forskellige animationsteknikker og virkemidler til at konstruere Mumitroldene og deres verden. Universet beskrives bedst som en collage, hvor lag på lag effekten og materialemikset er meget tydelig. Konstruktionen gør på den måde i stor udstrækning opmærksom på sig selv.

Når man først lige er blevet fortrolig med det særlige æstetiske udtryk, så fungerer stilen ikke desto mindre vældig godt også på det fortællemæssige niveau. Den på én gang naive og barnlige såvel som lidt dunkle og mystiske stemning, der kendetegner Mumiernes verden, lykkes det til fulde at skabe.

Med til nyhedsværdien i filmen hører absolut også den islandske sangerinde Björks bidrag i form af titelmelodien “The Comet Song”. Her er klare reminiscenser til hendes store hit “Human Behavior”, og musikvideoen til den udpræget Björk’ede sang er at finde som ekstramateriale på DVD’en.

Mumitroldene byder alt i alt på en fin balance mellem gensynets nostalgiske glæde og kreativ nyskabelse. Absolut en seværdig film for børn fra 4-5 års alderen… og deres forældre.