Mest læste
[Filmanmeldelse]

1 - Filmanmeldelse
Homeland – sæson 1, 2 & 3
2 - Filmanmeldelse
Drengen i den stribede pyjamas
3 - Filmanmeldelse
Alting bliver godt igen
4 - Filmanmeldelse
Abraham Lincoln – Vampire Hunter
5 - Filmanmeldelse
Heksen
6 - Filmanmeldelse
Herskab og tjenestefolk: Den komplette samling
7 - Filmanmeldelse
Johan Falk – Gruppen for særlige indsatser
8 - Filmanmeldelse
Krokodillebanden 3 – Alle for en
9 - Filmanmeldelse
Armadillo
10 - Filmanmeldelse
Encounters

Salt (100 min.) Biografversion / Sony Pictures
Anmeldt 22/9 2010, 23:56 af Torben Rølmer Bille

Koldkrig v. 2.0


Koldkrig v. 2.0

« Tilbage venstrestil icon lige marginer icon - icon + icon print icon

Cover

Lige som man gik og troede, at det var de muslimske fundamentalister, som var de farligste psykopater på film for tiden, dukker der pludselig en gammel fjende op igen fra årelang dvale – det drejer sig om de onde russere. For i den nye actionfilm Salt med Angelina Jolie i den altoverskyggende hovedrolle som hurtigløbende, hårdtsparkende, præcisionsskydende og æstetisk tiltalende heltinde, er denne skurketype, mange år efter den kolde krigs slutning, endelig tøet op og vejrer straks morgenblod – kapitalistisk, imperialistisk blod naturligvis. Så hvilken bedre måde at starte dagen på, end ved igangsætte planen om at smadre USA indefra?

Selv om dette lyder som en ganske ambitiøs plan så er det en, der har været mange år undervejs. I filmens start bliver vor unge heltinde sat til at afhøre en kræftsyg, russisk afhopper, der påstår at have vitalt vigtige informationer, som vedrører den amerikanske nations sikkerhed. Da den erfarne spion Veronica Salt sættes til at afhøre ham, fortæller han en uhyrlig historie om babyer af begavede forældre, der kidnappes af den russiske sikkerhedstjeneste og som efter en ihærdig manipulation af deres unge sind anbringes på strategisk passende steder i USA. Deres hovedformål er at infiltrere forskellige led af det amerikanske samfund, så de, idet agenterne aktivers, kan sprede maksimal ødelæggelse og kaos. Hvad værre er, at han påstår at en af den bedste af disse agenter fik dæknavnet Salt, Veronica Salt.

Det som er det fine ved Salt er at man som tilskuer konstant bringes i tvivl om Veronicas motiver, for selv om hun naturligvis straks træder i karakter, ved vi ikke om det er fordi hun blot vil hjem og beskytte den mand hun elsker, eller fordi hun i virkeligheden hjælpe de slemme, slemme russere. Det er nemlig sådan, at hvis der findes den mindste risiko for at førnævnte afhopper taler sandt, så er Veronicas mand i livsfare. Normal praksis er at hvis sikkerhedstjenesten (på begge sider af jerntæppet) tvivler på at deres agent nægter at adlyde ordrer, så skaffer de sig en klemme på vedkommende, der sikrer at han eller hun bliver tvunget til at gøre som der bliver sagt. Da vor heltinde efter en hurtig opringning kun får fat på mandens telefonsvarer beslutter hun straks at flygte fra den topsikrede regeringsbygning hun arbejder i.

Dette er filmens hovedpræmis – for Salt er en helt igennem klassisk chase-actionfilm, hvor vi følger den arme protagonist idet hun gang på gang bliver forhindret i at få pulsen ned, før agenter, politimænd eller for den sags skyld onde russere spotter hende, sætter i løb, kaster sig op på en motorcykel eller ind i en bil for at sætte efter pigebarnet. Samtidig med denne vilde menneskejagt, skal hun også have tid til at nå til New York for muligvis at beskytte, muligvis at forhindre et attentat på den russiske ministerpræsident, der er i USA til en statsmandsbegravelse.

Oprindeligt var det meningen at det skulle have været Tom Cruise som skulle have haft hovedrollen i Salt men at denne valgte Knight & Day i stedet, men det er virkeligt forfriskende at folkene bag valgte at give den meget tiltalende skuespillerinde chancen for at brillere som hemmelig agent. Ikke alene beviser hun at hun stadig er i stand til at være en overbevisende, handlekraftig heltinde (som hun også før har vist i film i eks. Wanted, eller i de to Tomb Raider film), men Angelina cementerer også at hun nemt kan konkurrere med andre hårdtslående kvindelige hovedrolleindehavere som f.eks Geena Davies, Milla Jovovich og Sigourney Weaver.

Faktisk fungerer Salt endnu bedre i og med at det er en kvindelige hovedperson der er blevet valgt, da der under den ufattelig kølige, beregnende og hårdtslående overflade på denne måde tilføjes et sårbart element som mange mandlige actionhelte helt klart mangler. Derfor er det nemmere at relatere til Veronica Salts meget pressede situation og selv om genren naturligvis har visse stålsatte regler som filmen også overholder, er der mange gange undervejs i filmen hvor man reelt tvivler på om hun er i stand til at komme helskindet ud af de vanskelige situationer som hun er havnet i.

Salt er en højkaliberactionfilm af fineste skuffe. Den er velfilmet, fornemt klippet, spændende hele vejen igennem og den fungerer især fordi alle skuespillerne tager deres roller så seriøst som de gør. Den virker fordi den reelt giver sin tilskuer en del overraskelser undervejs på rutschebaneturen. Filmen er instrueret af Phillip Noyce, der er bedst kendt for sine to Tom Clancy filmatiseringer, men han var også manden bag Nicole Kidmans gennembrudsfilm: den fremragende thriller Dead Calm. I modsætning til disse film er Salt rendyrket action fra start til slut – der er praktisk talt ikke et roligt øjeblik i filmen, så på trods af at handlingen på sine steder bliver ganske søgt, så ændrer det ikke ved at Salt er en af de allerbedste bud på en rendyrket popcornfilm i skrivende stund.


Forrige anmeldelse
« The Quiet Earth «
Næste anmeldelse
» The Invention of Lying »


Filmanmeldelser