Teen Titans GO! To the Movies (84 min.) Købefilm / Warner Bros.
Anmeldt 27/11 2018, 17:55 af Torben Rølmer Bille

Intertekstualitet i børnehøjde

Intertekstualitet i børnehøjde

Indimellem kommer man som anmelder lidt til kort, når man får chancen for at anmelde noget, som man ikke ved ret meget om. Heldigvis var det muligt at fremtrylle en 10-årig, der godt kan betegnes som ekspert i Teen Titans GO!. Derfor var det en selvfølge at Teen Titans GO! To the Movies blev set med unge hr. Carl Bille.

Teen Titans er, for de der ikke ved det, en superheltetrup, i stil med Avengers, eller Justice League. Som navnet antyder er de dog alle teenagere. De hører hjemme i DCs univers og består af (Batmans) Robin, Cyborg (der måske huskes som en sidefigur fra Justice League ), den mystiske magiker Raven,prinsesse Starfire og grønne Beast, der har evnen til at forvandle sig til alle mulige slags dyr.

Tv-serien Teen Titans GO! er en mere animé-agtig, version af den mere traditionelle Teen Titans animationsserie. Den startede på Cartoon Network i 2013 og der bliver i skrivende stund stadig lavet nye afsnit til tv-serien. Tydeligvis har de der besluttede at lave en lidt sjovere version af denne tegnefilmsserie ramt plet. I al fald er Kulturkapellets medanmelder stor fan og har været fast seer siden det blev muligt at se serien på danske tv-skærme. Serien er direkte henvendt til en langt yngre målgruppe, for her handler det i højere grad om at lave sjove påfund og lade gruppen af umage helte opleve ting, der er virkeligt langt ude, frem for at skabe skarpskårne superheltefortællinger.

Filmen starter med at de unge titaner er i kamp mod den meget lidt skræmmende fjende Ballonman™. Selv om de gør deres bedste er det alligevel ved at gå helt galt for dem, så Justice League dukker heldigvis op for at få styr på sagerne. Robin er rigtigt godt knotten over at være med i et slæng af superhelte, der efter hans mening slet ikke får den opmærksomhed de fortjener. Et af Robins nye mål er derfor at få lavet en film om Teen Titans, for der bliver jo lavet superheltefilm på stribe lige nu.

Teen Titans sniger sig ind til premieren på den seneste Batman film og Robin bliver igen og igen skuffet over, at de trailers, der kommer før hovedfilmen har alle mulige andre end ham i hovedrollen. De øvrige Teen Titans laver en hjemmevideo til Robin, men i stedet for at blive glad, bliver han fornærmet over at de forsøger at latterligøre hans drøm. Derfor bliver det besluttet, mest af alt af Robin, at hele holdet tager til Hollywood for at presse filmselskabet Warner til at gå i gang med en Robin-film.

Sideløbende lusker Teen Titans ærkefjende Slade (det er fornavnet på figuren Deathstroke fra den mere ”voksne” DC-verden) rundt og lægger skumle planer. Selv om stort set alle i teamet tror at Slade er Deadpool (den stramme dragt, de to samuraisværd, etc. – red.) så får han dem til sidst overbevist om at han er Slade og desuden megafarlig. Spørgsmålet er bare om han kan blive deres ærkefjende, for uden en ærkefjende, er det jo svært, for ikke at sige umuligt, at lave en superheltefilm. Som medanmelder Carl kunne fortælle sin far, så er en af de mange gode ting ved den nye film, ud over at ”den er sjov”, at man hér for første gang får at vide hvor Slade kommer fra, altså får indblik i hans oprindelseshistorie.

Selv om Teen Titans GO! To the Movies muligvis godt kan forekomme som lidt af en fjollet rodebunke af en film, så rammer den fuldstændig i plet, hvad angår den primære målgruppe: de unger, der i forvejen hygger sig med de korte tegnefilm. Samtidig er det faktisk også en tegnefilm, der er ganske sjov at se, selv om man ikke just tilhører førnævnte målgruppe, men det kræver nok, at man både er glad for tegneseriefigurer fra DC universet og lidt til Marvel – for der dukker eksempelvis en meget særlig cameo op omtrent midt i filmen. Det hele er tilsat en form for humor, der primært hører til i den mere platte, barnlige kategori, men det passer fint til det børnevenlige superhelteunivers.

Teen Titans GO! To the Movies ender ikke med at være et mesterværk i animationsfilmens historie. Selve animationerne og de forskellige baggrundene er selvfølgelig lige et hak bedre end dem man kan opleve i den traditionelle tv-serie. At animationen ikke er verdensklasse betyder heller ikke så meget, for filmen er både sjov og underholdende. Der er skruet op for tempoet og de mange referencer til andre superheltes særheder er ofte meget morsomt lavet, men for at kunne grine med på alle disse jokes, kræver det selvsagt at man ved lidt om disse tegneserieuniverser.

Har du derfor lyst til at hygge dig med ungerne, eller finde dit indre legebarn frem, er Teen Titans GO! To the Movies et glimrende valg, men hører du til de DC-fans der mener at man bør tage universet og de figurer, der optræder i det seriøst (og at det bl.a. er derfor du hader Marvel), så bør du nok springe den over.