Arrow (sæson 5) (23 afsnit a ca. 42 min min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment / Paramount
Anmeldt 19/12 2017, 16:50 af Mette Krucov Rieks

Når fortiden indhenter dig

Når fortiden indhenter dig

Arrow - både serien som helhed, men også seriens hovedperson - stod med noget af en opgave foran sig, da sæson 5 startede i efteråret 2016. Seertallet var på sit absolut laveste, da sæson 4 sluttede, og der var tvivl om, hvorvidt serien skulle fortsætte efter sæson 5.

For Oliver Queen/Green Arrow sluttede sæson 4 med en sejr over skurken Damien Darhk med de overnaturlige superkræfter og titlen som borgmester for Star City, men sæsonen sluttede også af med et sørgeligt og overraskende farvel til ungdomskæresten, distriktsadvokaten og Team Arrow-medlem, Black Canary/Laurel Lance. Særligt jobbet som borgmester og tabet af Laurel sætter sit præg på hele sæson 5.

Back to basics
Et særligt karaktertræt hos Oliver Queen/Green Arrow er, at han i næsten ekstrem grad påtager sig ansvaret for sin families og sine venners sikkerhed. Derfor er det også et særligt hårdt slag, da Damien Darhk tager livet af Laurel Lance, som altid har stået Oliver nær. Skyldfølelsen over, at han ikke kunne redde hende, fører til, at Green Arrow vender tilbage til sit gamle jeg som The Hood. En selvtægtsmand, som bruger en særlig liste over forbrydere som grundlag for at tage livet af de personer, som han anså for at være skyldige i at ødelægge Star(ling) City. Problemet med denne strategi er, at The Hood dermed påtager sig rollen som både dommer, jury og bøddel.

Det er denne strategi, som bringer Green Arrow head to head med den primære skurk og selvtægtsmand i sæson 5; Prometheus/Adrian Chase. I græsk mytologi er Prometheus menneskets hjælper og et symbol på menneskets oprør mod de andre guder. I Arrow er formålet med hans korstog at holde Green Arrow ansvarlig for sine handlinger som The Hood. Årsagen er, at The Hood dræber Chase’s far.

Konflikten mellem Prometheus/Adrian Chase og Green Arrow/Oliver Queen har en meget personlige karakter, som ikke er set siden kampen mod Deathstroke i sæson 2. Det bringer et friskt pust til serien, at det ikke handler om at ødelægge eller holde Star City som gidsel, men mere om mentalt at nedbryde Green Arrow/Oliver Queen. Det eneste minus i Green Arrow/Prometheus-plottet er, at introduktionen til Prometheus var mangelfuld og kludret, og det er først i afsnit 5, at Prometheus’ intentioner og egentlige styrke står klart.

Ændringer i Team Arrow
Efter tabet af Black Canary/Laurel Lance i slutningen af sæson 4 vælger både Thea, Olivers søster, samt John Diggle at forlade Arrow-holdet. Thea får rollen som Olivers stabschef på borgmesterkontoret, og John vender tilbage til hæren. Afskeden efterlader et både fysisk og mentalt tomrum hos Green Arrow/Oliver Queen, og efter flere forsøg fra Felicity på at overtale Oliver til at rekruttere nogle nye medlemmer, indvilliger han. Som resultet heraf bliver Curtis/Mister Terrific, René Ramirez/Wild Dog, Rory Regan/Ragman, Evelyn Sharp/Artemis og senere Dinah Drake/Balck Canary en del af holdet.

Det er overvejende positivt, at Arrow her i sin 5. sæson byder velkommen til nye personer. Det tilfører serien nogle nye interessenter dynamikker og venskaber, som vi eksempelvis ser det mellem Quentin Lance, viceborgmester, og René Ramirez/Wild Dog. Derudover dette også nogle spændende lag til Green Arrow/Oliver Queens personlighed, da han nu må lære, hvordan han bedst muligt fungerer som mentor for de nye rekrutter.

Præsentationen af figurerne og dermed deres motivation for at slutte sig til Green Arrow er dog desværre mangelfuld, og det er egentlig kun René Ramirez/Wild Dog og Curtis/Mister Terrific, som får lov til at udleve sine potentialer. Det lover ellers godt, da vi i afsnit 2 finder ud af, at Rory Regan/Ragman er den eneste overlevende fra Genesisangrebet på Havenrock i sæson 4. Det giver ham motivation for at blive en del af Team Arrow, og det skaber en interessant forbindelse til Felicity, da hun omdirigerede Damien Darhks atombombe, så den landede i Havenrock. Desværre forlader han holdet på et tyndt grundlag, og det skal blive spændende at se, om han vender tilbage til Star City i en senere sæson. Artemis’ handlingsforløb virker på trods af et twist i afsnit 7 også uforløst, da vi aldring kommer tættere på hendes baggrund og dermed motivation end det, vi hører i sæson 4.

”To kill or not to kill”
Siden premieren på sæson 1 af Arrow i efteråret 2012 på den amerikanske tv-kanal The CW har omdrejningspunktet for serien hovedsageligt været vold og selvtægt. I sæson 5 vender vi qua Green Arrow/Prometheus rivalriet tilbage til dette hovedtema i stor stil.

I starten af sæsonen ser vi Green Arrow tilbage i den selvtægtstil, som var kendetegnet for ham som The Hood, hvor mord og mange af dem var den eneste måde af redde Star(ling) City på. Igennem sæsonen tvinger Prometheus Oliver til at konfrontere sine handlinger gennem de sidste 4 år og stille spørgsmålstegn ved, om han overhovedet har gjort noget godt. Heldigvis slipper vi (næsten) for en moralprædiken sidste i sæsonen, for serien giver ikke noget endegyldigt svar på spørgsmålene andet end, at vold og mord har vidtrækkende og utilsigtede konsekvenser.

Desværre formår serien ikke helt at køre linjen ud, når det kommer til neutraliteten i forhold til våbenbrug og selvtægt. Episode 13 handler nemlig om et skyderi på rådhuset, som ikke specifikt er rettet mod Oliver, men mere byens politiske figurer overordnet set. Gerningsmanden er en ukendt familiefar, som mister kone og børn i et skyderi i et storcenter. Gennem dette handlingsforløb og et tilbageblik på René’s fortid med kone og børn, kommenterer serien nemlig meget tydeligt på USA’s våbenkrise og de mange tilfældige mord, der sker flere gange om året.

Den endelig dom
Arrow sæson 5 formår heldigvis at rette op på sæson 3 og 4 fejl og mangler, og det gør serien godt, at udfordringerne igen bliver mere personlige for Oliver og hans hold. De fleste karakterer udvikler sig i løbet af de 23 afsnit, hvilket også er en klar forbedring i forhold til de seneste sæsoner, hvor der har været stilstand på denne front. Det bliver således spændende at se, hvordan sæson 6 svarer på de mange spørgsmål, som den meget åbne afslutningsepisode efterlod os.

Ekstramateriale
Vi bliver også forkælet med en god bunke ekstra materiale på BluRay-udgaven af Arrow sæson 5. Der er de sædvanlige features som slettede scener og Gag reel, hvor vi ser de (mange) fejl, der bliver lavet under optagelserne. Derudover kommer vi mere i dybden med sæsonen i The new team Arrow og Returning to the Roots of Arrow – Prometheus, hvor vi hører mere om producenternes tanker om det nye hold samt hvilken skurk Oliver og holdet er oppe mod denne sæson.

Inkluderet i ekstra materialet er også præsentationen af sæson 5 og en Q&A med skuespillere og producer fra San Diego Comic Con International. Det ca. 30 minutter lange indslag er en lang teaser til den på det tidspunkt nye sæson, da vi hører skuespillernes tanker om den kommende sæson, men uden at de siger for meget og afslører eventuelle spoilers.

Arrow er en del af et større DC-univers som også inkluderer Flash, Supergirl og karaktererne fra Legends of Tomorrow, og bonusmaterialet Allied: The Invasion! Complex (Arrow) ses nærmere på Arrows afsnit nummer 100, hvor de forskellige dele af DC-universet mødes for at bekæmpe rumvæsener, og hvor Oliver sendes ind i en alternativ virkelighed, hvor han aldrig gik ombord på sin fars båd.