Biler 3 (102 min.) Købefilm / Disney
Anmeldt 17/12 2017, 16:54 af Torben Rølmer Bille

Han var fart

Han var fart

Lynet McQueen, den knaldrøde, charmerende bil med nummer 95 på siden fylder her i 2017 11 år. Den første Biler film udkom nemlig i 2006. I to spillefilm og en række sjove kortfilm, har fartglade børn og voksne kunnet følge Lynet, Bumle og alle de andre fra Kølerkildekøbing på deres eventyr. Elleve år er langt tid i motorsportens verden hvor nye, strømlinede og hurtigere biler hele tiden dukker op og forsøger at tilkæmpe sig førstepladser og det er lige netop det som er omdrejningspunktet i Biler 3.

Den første film er efterhånden blevet en nyklassiker i animationsfilmens verden. Ikke mindst grundet de udfordringer det må have været for folkene på Pixar rent teknisk. Tænk blot hvor udfordrende det er at skabe illusionen om levende figurer, der i sagens natur er meget begrænsede i deres kropssprog takket være manglen på arme og ben (det samme kan selvsagt siges om Find Nemo). Ikke desto mindre, lykkedes dette utroligt godt og både den første film samt fortsættelsen fra 2011 blev ganske store successer.

En af de første ting, der er bemærkelsesværdigt ved den nye film, er at den grundliggende udfordrer og til dels også nedgraderer hovedpersonens heltestatus. Dette sker allerede i filmens start hvor Lynet kører NASCAR-ræs, men udfordres af den ny, smarte Jason Storm, der er den seneste model. (Det er i øvrigt stadig et mysterium, hvordan bilerne formerer sig, vokser eller om de alle designes af fabrikanter som endnu ikke har været en del af filmenes univers – red.) Storm opfylder alle de krav der er til en moderne racerbil. Han er aerodynamisk, har en fed hækspoiler, et karosseri der følger alle videnskabelige udregninger for at mindske vindmodstanden og så har han selvsagt en topfart, der ligger et pænt stykke over McQueens.

Lynet kører galt da han presser sig selv for meget og mens han plejer sig selv hjemme i Kølerkildekøbing, må han se til hvordan hans nye konkurrent vinder alle de løb som han plejer at vinde og høre på hvordan kommentatorerne på tv konstant omtaler McQueen som en der er snart bør trække sig fra motorsportens verden. Faktisk går der en god del af filmen med at dens hovedperson bliver nødt til at indse, at der måske kan være noget om snakken. Selv om McQueen træner benhårdt, får stillet ny teknologi til rådighed der kan hjælpe ham med at optimere sin kørsel og endda får en personlig coach tilknyttet, ser det ganske sort ud. Storm er og bliver hurtigere.

På den led afviger Biler 3 fra en formel man ellers har set til hudløshed. Normalt er disse film fortællinger der lidt enøjet proklamerer at ”du skal tro på dig selv” og ”hvis du bare gør dit yderste, så vinder du til sidst!”. Dette er ikke afgjort her, for seeren oplever en lidt mørkere, mere vægelsindet hovedperson, der godt nok har troen på egne evner, men heller ikke er blind overfor at verden måske har ændret sig siden dengang vi mødte ham i den første film.

Der er nok mange fans af serien der vil være ærgerlige over at McQueens trofaste ven og følgesvend Bumle ikke er så meget med i den nye film, da han på mange måder har sørget for at give noget tiltrængt fjolleri og komiske indslag til filmserien. Til gengæld er det også et ganske fornuftigt valg, for idet Biler 3 blandt andet handler om en personlig krise for vores hovedperson, ville Bumles tilstedeværelse tage fokus lidt væk fra alvoren.

Nu kan det måske lyde som om Biler 3 er en gravalvorlig, næsten eksistentialistisk sag, der kun vil appellere til de børn, der i forvejen hyggelæser Sartre og Camus, men det er det bestemt ikke. Selv om filmen er mere seriøs i tonen end de forrige, er der stadigvæk masser af plads til flot iscenesatte, medrivende racerløbssekvenser og en række morsomme indslag der byder på både visuelle og verbale gags.

Det kan godt være at Cars 3 i store træk forsøger noget nyt, men det lykkes faktisk fint for filmen at få skabt en historie der faktisk er ganske vedkommende og ikke mindst tilføje nye personlighedstræk til dens hovedkarakter. En historie der blandt andet handler om tvivlen på egne evner og vigtigheden af at måtte se virkeligheden i øjnene. Det er måske lidt ærgerligt at filmen så ikke fører dette helt til dørs og skaber en slutning, der som resten af filmen tør være anderledes, men det havde nok også betydet publikumsflugt og en masse børn, som var blevet lidt for kede af det når først rulleteksterne begyndte..

Cars 3 er måske ikke lige så vellykket som den første film, men den er mere vedkommende og interessant end nummer to. Kapellet har haft glæden ved at se 3D-versionen af filmen, hvilket var glimrende. Disney har alle dage været virkelig dygtige til at sende 3D-film på gaden af høj kvalitet, men selv om dybdevirkningen er god og billedet står godt, så tilføjer dette ekstra ikke noget nævneværdigt til filmoplevelsen. Det er ligeledes værd at bemærke at Bluray-disken indeholder filmen i 2D plus en 3. BluRay der er proppet med ekstramateriale. Så er man bidt af Biler er der ingen vej udenom at tage endnu en tur rundt på banen med McQueen og hans venner. Man kan så blot håbe på at dette er tænkt som en slags afslutning, for spørgsmålet er om der kan koges mere suppe på disse figurer og den verden de er en del af?