Inferno (121 min.) Købefilm / Sony
Anmeldt 30/3 2017, 10:24 af Torben Rølmer Bille

Løb, løb, løb!

Løb, løb, løb!

Det er indimellem ganske sundt at gense en film, selv om man måske ikke var klart overbevist om dens kvaliteter første gang. Det kan basalt set ske en af to ting: enten bliver man bekræftet i at man havde ret, ellers at man ved andet gennemsyn kan opdage kvaliteter i filmen som af forskellige årsager var blevet overset.

Det sidste skete delvist da undertegnede fodrede Inferno til husets Blu-Rayafspiller, for selv om biografversionen havde fået en del verbale hug, så fungerede filmen bedre ved andet gennemsyn. Dette kunne måske især skyldes at handlingsforløbet og især filmens slutning – der som nævnt i bioanmeldelse fraveg bogens betydeligt – allerede var kendt, og derfor ikke overskyggede resten af filmen.

Ekstramaterialet på filmen afslører ikke noget som helst om hvorfor Ron Howard og David Koepp ikke blot slavisk valgte at følge handlingen i Browns roman. Selv om BluRaydisken byder på en god håndfuld slettede- og alternative scener, er der tilsyneladende aldrig blevet optaget en slutning, der følger den man kan opleve i bogen. Hvis der er er den i al fald ikke inkluderet i denne udgave.

Der er heller ikke et kommentarspor, eller nogen af de små bag-kameraet featuretter, der kaster lys over hvorfor folkene bag filmen valgte en ny, mere thriller-traditionel og knap så overraskende finale som den der optrådte i romanen. Skal man have et muligt svar på bevæggrundene dette bliver man nødt til at søge på internettet, hvor der på flere forskellige sites gives mulige forklaringer på dette.

Til gengæld er det muligt i dette ekstramateriale at finde en længere udgave af de uhyggelige drømmesyner som Langdon plages af i filmens start. Disse er både langt mere groteske og tættere på de beskrivelser som både Dan Brown og Dante leverer i deres respektive værker. Der er til gængæld også enkelte scener, som det giver helt fin mening ikke nåede med i den færdige film, som eksempelvis den hvor Langdon og Sienna forsøger at gemme sig for en fjernstyret (computergenereret) drone på en museumsgang.

Det kunne have været rart, hvis de folk der havde flikket BluRay-udgaven sammen havde gjort det muligt at opleve filmen med disse ekstra scener klippet ind i selve filmen, for selv om der er kan være enkelte der måske ikke fungerer optimalt, så kunne det være en interessant feature, som seeren selv kunne til- og fravælge.

Selv om filmens slutning afviger fra bogen er stort set resten af handlingen intakt og gensynet afslørede også at Ron Howard er en kompetent filmmager, både med sans for visuelt at formidle bogens scener, men også for at omsætte den spændingsformuler, som Brown er så god til at skildre i sin prosa til et filmisk udtryk. Filmen lider stadig under at være visuelt ret irriterende i starten, hvor Langdon har problemer med at orientere sig og får synsforstyrrelser, men der rettes op på det senere i de scener hvor filmfolkene rent faktisk har været forbi Firenze, for at optage på location, noget som man også kan se ved selvsyn i de omtalte bag-kameraet film.

Selv om thrillerelementerne fungerer så ændrer det stadigvæk ikke ved at Inferno er den svageste film om Robert Langdon til dato. Selv om The Lost Symbol egentlig er den tredje bog i serien, er denne endnu ikke omsat til film, hvilket ifølge flere kilder skyldes problemer med at få færdiggjort et ordentligt manuskript. Det er nok også fint nok, idet netop denne roman også er den svageste Langdon-roman fra Dan Browns hånd.

Dermed ikke sagt, at Tom Hanks ikke godt igen må trække i tweed-jakkesættet og spænde Mickey Mouse-uret på armen, for det forlyder at Brown i øjeblikket er i færd med at skrive endnu en roman om hans veluddannede hovedperson. Den foreløbige titel er Origin og så må vi se om Brown tager sig sammen, eller om han i stedet spiser sine fans af med endnu palimpsest af tidligere romaner, komplet med en slutning, der aldrig helt kommer til at fungere. Der er i al fald ingen tvivl om at hvis der kommer en roman, så bliver den med garanti efterfulgt af en Ron Howard film med Tom Hanks og begge dele vil med stor sandsynlighed komme til at blive anmeldt i netop dette forum.