Absoultely Fabulous – The Movie (93 min.) Købefilm / 20th Century Fox Home Entertainment
Anmeldt 23/1 2017, 09:00 af Torben Rølmer Bille

Herligt gensyn med ”Ab Fab”

Herligt gensyn med ”Ab Fab”

Man skulle muligvis ikke tro, at en anmelder, der er sidst i fyrrene, har gråt hår og i øvrigt ikke bryder sig synderligt om sitcoms, ville kaste sig over en film som Absolutely Fabulous – The Movie, men sådan forholder det sig altså. For ”Ab Fab”, som tv-serien hed i daglig tale, er ikke kun meget britisk, den leverer også en sønderlemmende, satirisk kritik af en genration af karrierekvinder, der endnu ikke har fundet sig selv.

Grunden til, at denne anmelder i sin tid kiggede med, når serien blev sendt, var måske også, fordi Jennifer Saunders (kvinden bag serien og samtidig hende, der spiller Edina) trådte sine komiske barnesko sammen med resten af Comic Strip (der bl.a. talte Adrian Edmundson, Rick Mayall, Nigel Planner, Dawn French, o.a.). I startfirserne skabte de skønne, anarkiske shows som bl.a. Bad News, Mr. Jolly Lives Next Door m.fl. Senere optrådte hun i en række comedy shows, ofte med kollegaen Dawn French. Bedst kendt blandt disse er nok French & Saunders. Faktisk var det i dette show, at figurerne fra Ab Fab optrådte for første gang.

Ab Fab handler om de to veninder Edina (Saunders) og Patsy (Lumley), der begge arbejder i modeverdenen. De er afdankede, dybt alkoholiserede, og hvis chancen byder sig, fylder de sig med alle de stoffer de kan komme i nærheden af. Ikke desto mindre forsøger de til stadighed at blende ind blandt modeverdenens outrerede branchefolk, med overraskende stor succes.

Lige som den verden, de er en del af, handler deres liv om overflade, image og ikke mindst at have de rigtige sko på. Som kontrast til de to hovedrolleindehavere er bl.a. Edinas datter Saffron, der er indbegrebet af middelklassekedelig, og som konstant tager afstand fra moderens og venindens bedrifter.

Tv-serien fordelte sig over 39 afsnit i perioden 1996 til 2012. Egentlig havde den været stoppet i en del år før 12, men i anledning af De Olympiske Lege i London skabte de en særudgave. Der har længe været tale om, at der ville komme en egentlig spillefilm baseret på figurerne, men den er ifølge Saunders selv blevet udsat igen og igen, fordi hun ville sikre sig, at manuskriptet skulle blive så godt som overhovedet muligt. Det har ikke været tom snak, for Absolutely Fabulous – The Movie er, til trods for at den genbruger enkelte elementer fra tv-serien, lige så vellykket, som man kunne turde håbe på.

Filmen starter med at etablere, at vore to hovedpersoner ikke har ændret sig en tøddel. De er stadig lige så selvoptagne, egoistiske og blinde overfor stort set alt, der omgiver dem, som da vi så dem sidst. De er dog blevet en del ældre, er begge i starten af tresserene, og derfor er de selvsagt ikke så interessante i en branche, som nærmest udelukkende fokuserer på ungdom. Edina forsøger at få udgivet en bog om hendes tumultariske liv, men desværre har hun dikteret den til sin snothamrende dumme sekretær Bubble, som mildest talt har haft svært ved at holde fokus på de mange ord.

Veninderne er dog stålsat på at få et comeback, så da selveste Kate Moss pludselig står uden en agent, forsøger både Patsy og Edina at få supermodellen i tale til en fest. Det ender dog med, at de får skubbet Kate ud over en balkon og ned i Themsen. Moss formodes død efter en intens eftersøgning. Patsy og Ed beslutter sig derfor for at flygte over hals og hoved til Rivieraen for at undgå fængselsstraffen.

Umiddelbart synes dette oprids af handlingen ikke at retfærdiggøre, hvor morsom filmen egentlig er, for det er ikke i selve plottet, uanset hvor fjollet det end måtte være, som er drivkraften i Ab Fab. Komikken ligger i stedet i samspillet mellem Ed Og Pat, deres ofte grænseoverskridende adfærd (f.eks. når Patsy giver sig selv botox-insprøjtninger i stedet for makeup), og selvsagt at man i ro og mag kan opleve deres interaktion med mere ”normale” mennesker, både i og udenfor modeverdenen.

De, der kender tv-serien, vil også vide, at der i årenes løb har været en masse berømtheder i små gæsteroller, og filmen er ingen undtagelse. Det er nemlig lykkedes folkene bag filmen at få stort set alle, der har en forbindelse til modeverdenen, eller som er kendisser i sin egen ret, til at dukke op i løbet af filmen. Der er sikkert ganske mange af disse, som er mere kendt hjemme i England end hér, men folk som både Jean Paul Gautier, Lulu, John Hamm og Graham Norton burde danske seere også kunne genkende. Det ville være en skam at nævne flere, for de mange cameos bruges også som komisk effekt.

Absolutely Fabulous – The Movie er et kærkomment gensyn med figurerne fra tv-serien. Filmen fungerer upåklageligt som komedie, men hvor højt man griner, kommer sikkert an på, om man i forvejen kender figurerne. Er dette ens første møde med Ab Fab, kan det hele måske godt forekomme en tøddel overdrevet og karikeret. Til gengæld har Jennifer Saunders virkelig formået at skrive et morsomt manuskript, hvilket også står i kontrast til de sidste par tv-specials, som ærligt talt ikke var særligt vellykkede. Så selv om tøserne for længst har overskredet modebranchens sidste salgsdato, er de heldigvis skide ligeglade og ignorerer det så længe, der er coke og champagne nok.