Kæledyrenes hemmelige liv (87 min.) Købefilm / Sony / Universal
Anmeldt 13/12 2016, 10:58 af Torben Rølmer Bille

Når menneskene kigger væk

Når menneskene kigger væk

For de der holder af eventyr, animationsfilm og børnekultur, kan man nemt komme i tanke om en række bøger, film og andre typer fortællinger, hvor ting eller væsener som vi ellers anser som umælende bliver antropomorfiseret eller givet stemme. Hvem husker eksempelvis ikke H.C. Andersens Den grimme ælling , balletten Nødeknækkeren eller filmene i Toy Story-serien? Her op til jul 2016 er en af sensommerens, animerede film Kæledyrenes hemmelige liv blevet udsendt på DVD, BluRay og kan ses på forskellige streamingtjenester. Lige som de andre fortællinger, så viser den seeren, som titlen antyder, hvad der sker når vi mennesker lader vores kæledyr være alene.

Fortællingen i filmen foregår i en animeret og farvestrålende udgave af New York og allerede i åbningssekvensen, hvor ”kameraet” suser ind over frihedsgudinden, Brooklyn Bridge og gennem Central Park, kan man fornemme at animatorerne har tænkt at starte stærkt ud i 3D. En teknik som nærmest er blevet standard for nyere animationsfilm. Selv om ens version af filmen ikke understøtter 3D-formatet er det dog stadig en rigtig flot sekvens, der tegner godt for resten af filmen.

Det er Sony Animation Studio som er kræfterne bag filmen og selv om de måske hverken er Pixar eller Illumination, så er animationen helt i topklasse. Dette gælder også de danske stemmeskuespillere, der er blevet hyret til opgaven. Som man selv kan fornemme ved at studere navnene, så er der blevet hyret en lang række danske stand-up komikere til at levere stemmerne, og det fungerer rigtigt godt. Måske er det fordi der er en række amerikanske komikere, som leverer stemmen til det originale lydspor.

Selve fortællingen ender dog med at være ganske formularisk, for det handler om hunden Max, der ejes af en sød pige. De bor sammen i en hyggelig lejlighed på Manhattan. Selv om Max lever og ånder for hende ændres dette en dag, da hun kommer hjem med endnu en hund, den store bamsede Duke. Jalousien opstår øjeblikkeligt og Max vil gøre alt for at få hans konkurrent sat ud af spil.

Dette ender dog med at begge køtere kommer væk fra lejligheden og tillige bliver fanget af hundepatruljen. De må nu tage alle midler i brug for at slippe fri og komme tilbage til deres ejer. Det bliver en vild tur gennem New York, både over og under jorden, hvor deres venner fra boligblokken også har indledt deres egen eftersøgning af vor to hovedpersoner. Der bydes også på en række forhindringer der skal overvindes, for foruden hundefangerne er der en samling ganske rå baggårdskatte som ikke bryder sig om hunde, for slet ikke tale om de skumle skabninger der lurer i byens kloaksystemer.

Filmen er gennemarbejdet, men selv om den er sjov og byder på mange gode actionscener og gags, så ændrer det ikke ved at det også en af de animationsfilm, der følger et bestemt mønster og som ikke bringer en masse nyt eller originalt til genren. Der er dog en ganske syret sekvens hvor Max og Duke har sneget sig ind på en pølsefabrik og dette udvikler sig til en slags pastiche på et klassisk Busby Berkeley-dansenummer, som er ganske forrygende. Ud over det er det jo en film der atter engang italesætter venskaber på tværs af forskelle, og vigtigheden ved at hjælpe hinanden.

Kæledyrenes hemmelige liv er uanset sin manglende originalitet, en glimrende animationsfilm, som helt sikkert nemt kan finde et publikum hos især familiens yngste. Den har dog svært ved at konkurrere med et ganske stærkt felt af andre, virkeligt gode animationsfilm fra 2016. I den forbindelse vil kapellet anbefale at man også kigger nærmere på Zootropolis, Kubo, eller Angry Birds, for de er bestemt blandt årets allerfineste.