Captain America: Civil War (147 min.) Købefilm / Disney / Marvel
Anmeldt 16/11 2016, 09:45 af Torben Rølmer Bille

Helte mod helte

Helte mod helte

2016 har unægtelig været et af de allerbedste år for superheltefilm nogensinde. Ikke alene fik vi i foråret mulighed for at møde den usandsynlige Deadpool, men X-Men præsenterede også en af deres stærkeste film længe i form af Apocalypse. I denne sammenhæng ville det også være en skam at overse den tredje superheltefilm, der nemt kan konkurrere med de andre titler, både hvad angår underholdningsværdi og visuelt flair. Der tales selvsagt om den tredje Captain America-film, den der fik undertitlen Civil War og som nu kan hentes hjem til hjemmebiografen.

Handlingen tager trådene op et års tid efter begivenhederne i Avengers: Age of Ultron, selv om det allerførste tilskueren er vidne til er et flashback til starthalvfemserne, hvor vi får baggrundsinformation om Captain Americas ven Bucky Barnes, der som bekendt takket være et mutagen og et godt skjult forskningslaboratorium et sted i Rusland bliver omformet til ”Winter Soldier”. I nutiden forsøger en gruppe af helte, Captain America, Black Widow og et par stykker til at forpurre et terroristangreb et sted i Mellemøsten, men desværre ender det ikke helt som planlagt. Der er civile ofre og det internationale samfund er ikke just begejstrede - igen!.

Værre endnu bliver det da en bombe springer netop som verdenssamfundet er ved at vedtage en stramning af reglerne vedrørende netop superheltenes virke og mistanken falder netop på Winter Soldier. Captain America har svært ved at tro at det er hans barndomsven der står bag attentatet, så han beslutter sig for at stole på sit instinkt og beskytte den formodede gerningsmand.

Selv om det kan lyde lidt kedeligt, at der går international politik i en superheltefilm, så er det altså langt fra sådan. De forskellige holdninger til en øget regulering af heltenes praksis gør nemlig at Captain America og hans gamle ven bliver nødt til at gå under jorden og alliere sig med nogle andre helte. Selveste Tony Stark aka. Iron Man kan, efter de massive ødelæggelser der fulgte i b.la. Ultrons kølvand, til gengæld godt se fornuften i at verdenssamfundet bliver nødt til at holde superheltene i strammere snor. Så han samler sit eget hold klar til at gå i kamp mod de helte som han anser for at være desertører.

I løbet af den første halvdel af filmen bliver banen derfor kridtet op, en bane der er ganske velkendt for de der har læst tegneserieforlægget, som filmen dog afviger en hel del fra. For det handler i sidste ende om at få skabt et scenarie der kan kulminere i at seeren får mulighed for at nyde hele to hold med superkræfter tørne sammen i en drabelig kamp, som et kærkomment alternativ til at se en enkelt eller en gruppe af helte bekæmpe en udefrakommende trussel, som man efterhånden har set et utal af gange før.

Filmen er instrueret af samme instruktører som både CA: The Winter Soldier og Ant-Man, hvilket gør at de ikke kun kender genren godt, men at det også er oplagt at netop benytte sig af sidstnævnte superhelt som endnu en spiller på Kaptajnens hold.

Til gengæld får Tony Stark og Co, endelig mulighed for at hyre Spiderman til deres team. Grunden til at gode gamle Spidey, først dukker op i Marvel-universet nu, er at figuren endelig er blevet frikøbt fra Sony, der tidligere havde eksklusive rettigheder til at lave film med Spiderman. Det er blandt andet derfor at der er kommet så mange solo-film med netop Spiderman i de forgangne år.

Captain America: Civil War er ikke bare en god superheltefilm, det er en god film! Hvis man skal dele anmelders optimisme, handler det selvsagt om at acceptere at denne slags fortællinger, som på ingen måde holder reaslimen i højsædet, men ene og alene har til formål at underholde. Så knuselsker man underholdningsfilm, der både leverer god action, humor og ikke mindst tager sig god tid til at fortælle en historie, der er mere kompleks end de fleste andre superheltefilm på markedet, så kan den varmt anbefales.

Varmt anbefales kan også at anskaffe sig filmen på den fornemme 3D-dobbelte BluRay-disk som Disney har været så elskværdige at udsende til Kapellet, for billedet står rigtigt flot og så kan man tilvælge et kommentarspor fra instruktøren (godt nok udelukkende på 2D versionen, der også følger med). Foruden kommentarsporet er der en masse making-of minifilm, nogle er over 20 minutter lange, andre kun ca. 5 minutter, og virker som om de har været brugt til netbaserede kampagner. Det er desuden også muligt at se scener som ikke kom med i den færdige film og mere. Nogle kan selvsagt også blot streame filmen fra en af de mange der tilbyder dette, men så går man jo glip af alle disse ekstra nørdede muligheder.

Uanset om man holder fast i de fysiske medier som DVD og BluRay, eller man foretrækker at se filmen på en af de mange streamingtjenester, så bør man ikke gå glip af den, for det er superhelteaction når det er allerbedst. Den cementerer sammen med de film der indledningsvist blev nævnt, at Disney & Marvel har fundet den helt rigtige cocktail når der skal laves episke superheltefilm. Så hvad enten man er 11 år eller er i stand til at finde ens indre barn frem, så bør man ikke snyde sig selv for denne topunderholdende popcornsfilm.