Norskov (450 min.) Købefilm / SF Film
Anmeldt 10/3 2016, 11:09 af Kim Toft Hansen

Regional realisme fra det nordlige Danmark

Det er første gang, at en hel dansk tv-serie er optaget 100% on location. Det er første gang, at en tv-serie er optaget i Frederikshavn. Det er første gang, der er i dansk tv-produktions historie har været et så tæt samarbejde mellem produktionsholdet og den kommunale administration. TV 2’s tv-drama Norskov var banebrydende. Desværre var det ikke den seersucces, som TV 2 havde håbet på, så det er stadig usikkert, om der kommer en sæson mere. I ventetiden kan vi genopleve en af de bedste danske tv-serier i mange år som købefilm. Den er netop udkommet.

Politimanden Tom vender tilbage til byen Norskov for at hjælpe med at rydde op i byens narkomiljø. Stoffer er et stigende problem, og da Tom kigger ind under overfladen viser det sig at være væsentligt større end først antaget. Samtidig finder Tom tilbage i de mønstre, han forlod for et par årtier siden: En gammel kæreste, gamle venner, gamle væremåder og relationer viser sig at fylde mere, end Tom først havde forventet. Serien er for så vidt i mindre grad en krimi med opklaringsstruktur. Det er i langt højere grad et relationsdrama, hvor de kriminelle handlinger er et vehikel – en motor for handlingen og et hængsel for de menneskelige dramaer, som kriminalitet bringer med sig.

Norskov har modet til at gå imod strømmen – imod den tendens, som DR gennem mange år har været en del af. Krimien kan ikke få fart, kompleksitet og blod nok. Tv-dramaer med DR som hoved- eller biproducent har udviklet sig til at være plottunge og hurtige fortællinger, hvor for mange tråde bliver efterladt uforløst. Jo tungere plot, jo flere løse ender. Norskov sætter tempoet helt ned og lader karaktererne være i centrum – og stedet være i centrum. Flere af skaberne har nævnt, at det er første gang, at en dansk by spiller en hovedrolle i et tv-drama. Serien er optaget i Frederikshavn, og Frederikshavn spiller Norskov i serien. Det gør den godt.

På det stilmæssige plan er serien også meget anderledes end flere andre af de seneste års danske krimier. Serier som Dicte og Bedrag er faktisk enormt klassiske i deres måder at anvende sted og stil på: først et par etablerende skud udover en location, dernæst ofte et par cut-ins, til sidst er vi helt inde blandt karaktererne. Klassisk, ensidigt og en helt almindelig måde at gøre det nemt for seeren. I Norskov er der meget få etablerende skud, og distancen mellem kamera og personer er ofte meget lille. Det gør, at vi kommer med helt derind i det intime rum mellem personerne.

Så kunne man godt antage, at byen, byrummet, stederne og fornemmelsen for rummet forsvinder til fordel for tætte relationer til karakterer. Det sker slet ikke. Ud over at serien anvender nogle smukke droneskud ud over byen, så er valget af locations ofte præget af et visuelt udsyn. Borgmesteren bor på en scenisk bakketop med udsigt over byen, borgmesterkontoret (det faktiske fra Frederikshavn) ligeså med god udsigt, mens havneområdet, hvor store dele af handlingen foregår i sig selv spiller en stor rolle. Stedsbeskrivelsen i serien er på den måde kærlig og ærlig på en måde, som den lokale administration har været særdeles glad for. De siger selv, at de med serien har fået en større kommunal sammenhængskraft.

Det har fra starten været en klar intention fra skaberne at lave en serie, der også med de centrale personer går imod strømmen af krimier, hvor en kvinde har den centrale hovedrolle. Der manglede et drama om mænd, for mænd, og også for kvinder, men Norskov er heller ikke på dette punkt i tråd med de typiske ”mandlige” krimier. Tom eller andre betjente er ikke hårdkogte. Snarere er de omsorgsfulde og præget af et særligt fokus på at få de små ting i byen til at fungere. Det gælder også skildringen af arbejdspladserne. Serien skildrer derfor i høj grad en maskulin omsorg, der kommer til udtryk på en måde enhver mand nok kan genkende. Eller burde.

Serien er lidt tid om at komme i gang. Det er meningen – og godt. Det er roligt og nedtonet. Med plads til at finde ind til personerne fremfor ind til plottet. For skaberne har den amerikanske tv-serie Friday Night Lights været en vigtig inspirationskilde. Denne gør det samme. Den tager tid at komme ind i, men er man som seer først kommet ind, er det temmelig svært at komme ud igen. Ligesom Friday Night Lights’ by- og sportsportræt kryber Norskovs handling om personer i en by væk fra centraladministration og byens kærlighed til hockey ind under huden. Den er et uafrysteligt nærvær. Det er med Norskov omsider lykkedes at skabe en serie om det, der traditionelt kaldes ”Udkantsdanmark” – uden at det er synd for nogen. Det er befriende, tankevækkende og behageligt for os, der bor heroppe.

Seriens slutning afslører, at skaberne har tænkt mere end én sæson. Der er også her løse og uafsluttede tråde. Om vi får mere Norskov, besluttes i netop disse uger, hvor dvd-versionen sendes på gaden. Serien er her samlet til glæde for de fans af serien, som findes. Det kan overraske (og skuffe), at der på denne udgivelse ikke findes mere ekstramateriale end slettede scener. TV 2 sendte eksempelvis et såkaldt 11. afsnit bag om serien, mens der har været fyldig lokal dækning af serien i medierne. Der burde have været en del interessant materiale, som udgiven kunne have smækket på skiverne. Men serien taler for sig selv: Selvom den måske ikke får ekstra saltvandsindsprøjtning af en sæson mere, er det stadig en af de absolut bedste danske tv-serier i mange år.