American Heist (90 min.) Købefilm / Scanbox
Anmeldt 25/11 2015, 12:35 af Torben Rølmer Bille

Misvisende titel

Misvisende titel

Selv om det måske ikke er en officiel genrebetegnelse, så ved langt de fleste, at heist-film dækker over den type af action-thrillers, hvor en gruppe forbrydere planlægger et spektakulært kup, oftest et der involverer et indbrud i en topsikret bank, et uigennemtrængeligt hovedkvarter eller et hemmeligt laboratorium. På den vis kan lige så forskellige film som Olsen Banden ser rødt, Fast and Furious 5 og Mission Impossible falde ind under kategorien heist-film.

En film der til gengæld ikke kan komme med i betragtning, er filmen med den meget misvisende titel American Heist, for selv om filmen indeholder et bankrøveri, så skal man bestemt ikke forvente sig en rigtig heist-film. Titlen er desværre langt fra filmens største problem, for selv om den havde heddet Brothers eller Desperation ville man sikkert stadig kunne blive skuffet over den.

Skuffelsen viser sig egentlig ikke i forhold til hverken filmens grundidé, dens skuespillerpræstationer (læs: ja, det lykkes faktisk Hayden Christensen at virke nogenlunde troværdig) eller dens tekniske side. Det er snarere takket være et halvkedeligt manuskript og en latent mangel på fremdrift, der bestemt heller ikke opfylder den officielle genre-label ”action” som den er blevet udstyret med fra distributionsselskabets side.

Filmen er i stedet et drama om to brødre, der efter mange års adskillelse skal forsøge at finde ind til hinanden igen, selv om de har udviklet sig i helt forskellige retninger. Storebror James (Adrien Brody) har siddet i fængsel i længere tid. Han valgte for ti år siden, at tage skraldet for en forbrydelse, som begge brødre var involveret i. Lillebror Frank (Hayden Christensen) har forsøgt at skabe sig et liv udenfor. Han arbejder som mekaniker og er, da James bliver løsladt, ved at finde sammen med pigen Emily (Jordana Brewster, som de fleste nok husker fra Fast and Furious serien) som kender begge brødre fra gamle dage.

Det starter egentlig meget fint, selv om det er tydeligt at Frank ikke er vildt begejstret for at se James igen, især da han mistænker James for at ville trække ham ned i snavset igen. James lover højt og helligt, at dette slet ikke er hensigten, men selvfølgelig sker det alligevel. Da James, mens han sad inde, var kommet til at skylde nogle medfanger en hel del tjenester, som skal indfries nu. Uanset hvad brødrene synes at gøre for at få betalt det James skylder, er det aldrig nok og presset på begge brødre tager konsekvent til.

Filmen er, ifølge bl.a. Wikipedia baseret på The Great St. Louis Bank Robbery - en film fra 1959 med bl.a. Steve McQueen, men selv om undertegnede ikke har set denne film, kan den kun være meget bedre end American Heist, for det er en film der skridter frem som en gammel hest, der piskes gennem dybt, sejt mudder.

Der er også scener i filmen, der virkelig er mærkværdige hvis man nærstuderer dem. Et af de bedste eksempler er scenen ca. halvvejs, hvor Frank dukker uanmeldt op hos Emily. Hun står i køkkenet og snitter løg, tilsyneladende uden andet formål end at snitte løg. På bordet bag hende ses en slags mangefarvet roulade-kage, men hun siger straks ja til at tage med ud at spise. Det giver måske god mening hvis man havde set frem til aftensmad bestående af hakket løg og roulade, men det er umotiverede ting som disse, der modarbejder filmen. Det virker som om skuespillerinden har spurgt instruktøren om hvad hendes motivation er for at være i køkkenet og svaret har selvfølgelig været, at det var for at skære løg.

Når seeren endelig når frem til røveriet, er det også kun dele af dette der er ordentligt iscenesat. Det er ikke fordi filmen er lavet uden for et større studie, at det er gået så galt som det er, for der har været råd til både glimrende skuespillere samt materiel nok man kunne smadre. Når selv i det, der rettelig burde have være filmens dramatiske klimaks foregår i et trægt tempo, kan man kun undres over hvorfor denne film er blevet til.

American Heist er hverken en actionfilm, en heist-film, eller for den sags skyld et vellykket drama om to brødres forsøg på at overleve. Det er derimod en film, der takket være et alt for umotiveret manus og sjusket personinstruktion gør, at den aldrig når at få skabt en ordentligt plan for hvad hensigten egentlig er med filmen. Så lad være med at blive draget af titlen og se, eller gense hellere en af de mange fabelagtige klassiske heist-film i stedet. Film der ulig American Heist rent faktisk bliver både spændende og medrivende.